نسخه چاپی

سعدالله زارعی در گفتگو با نما:

آمریكا در پی مدیریت تروریسم است نه نابودی آن

عکس خبري -آمريکا در پي مديريت تروريسم است نه نابودي آن

سران آمریكا در تلاش هستند تا نیاز به حضور این كشور در منطقه برای حل و فصل مشكلات امنیتی از سوی دولتها و ملتهای منطقه و بلكه جهان احساس شود

آزاد سازی حلب و همچنین پیروزی های ارتش و نیروهای مردمی عراق در موصل، زنگ پایان عمر داعش را به صدا در آورده است، اما از گوشه و کنار زمزمه هایی به گوش می رسد که آمریکائی ها قصد دارند، داعش را مانند طالبان به مثابه یک ویروس ضعیف شده، در جائی زنده نگه دارند تا در مواقع لزوم از آن به نفع منافع استعماری خود بهره ببرند.
در این رابطه یک کارشناس مسائل بین الملل اظهار داشت: استفاده ابزاری از داعش را تحت این عنوان در چند وجه می توان مورد تحلیل و بررسی قرار داد. یک وجه آن این است که آمریکائی ها بر اساس آن چه که تا کنون عمل کرده اند و بویژه عملکردشان پس از آزادسازی حلب از دست گروههای تروریستی، نشان می دهد که آنها نمی خواهند مشکلات امنیتی منطقه در خود منطقه حل شود.
سعدالله زارعی در گفت و گو با پایگاه خبری تحلیلی نما با بیان اینکه آمریکائی ها می خواهند مدیریت پرونده های امنیتی منطقه در دست های خوشان قرار داشته باشد، اظهار داشت: سران آمریکا در تلاش هستند تا نیاز به حضور این کشور در منطقه برای حل و فصل مشکلات امنیتی از سوی دولتها و ملتهای منطقه و بلکه جهان احساس شود، به همین دلیل است که علی رغم شعارهائی که آمریکائی ها علیه داعش و مبارزه با سایر گروههای تروریستی سر می دهند، لکن در عمل اقداماتی که انجام می دهند مبتنی بر مدیریت تروریسم است نه تضعیف و نابودی آن.
وی از تمایل آمریکائی ها در خصوص چگونگی مبارزه با تروریسم پرده برداشت و گفت: تمایل قلبی آمریکائی ها این است که ارتش سوریه و جبهه مقاومت نتوانند به طور کامل بر پدیده داعش غالب شوند.
زارعی در تشریح وجه دوم این مسئله اظهار داشت: تروریسم دو حالت دارد، یا یک پروژه طولانی مدت غیرقابل مهار است و یا نه؛ می توان آن را مهار کرد. تجربه امروزی که ما در کشورهایی چون عراق، سوریه و لیبی به دست آورده یم به ما ثابت کرد که تروریسم هر چقدر هم چند لایه و پیچیده باشد، می توان بر آن غلبه کرد.
این کارشناس مسائل بین الملل، تروریسم وهابی تکفیری را یک پروژه چند لایه توصیف کرد و افزود: تجربه پیش روی ما نشان داد که اگر ملتها و دولت ها بخواهند در زمان کوتاه تری از آن چه که قدرتهای استکباری همچون آمریکا صرف مبارزه با تروریسم می کنند، می شود برآن چیره شد کما اینکه دیدیم دولت آمریکا سالها به بهانه نابودی تروریسم در عراق به سر برد لکن در نهایت چیزی عاید ملت عراق نشد.
زارعی با طرح این سئوال که آیا تروریسم وهابی تکفیری با ماهیت چند لایه و ابعاد بین المللی که دارد را می توان با عملیات نظامی و با یک برنامه کوتاه مدت و یا میان مدت از بین برد و دیگر ما در هیچ وجهی شاهد عملیات تروریستی نباشیم، ادامه داد: پاسخ این سئوال قطعا ً منفی است چرا که تروریسم وهابی تکیه اش به طور ریاکارانه بر یک سلسله از آرمان های مذهبی است و از بخش دینی جوامع تغذیه می کند لذا کاملا ً ریشه کن نخواهد شد و سالها به حیات خود ادامه خواهد داد.
وی در پایان تاثیر پیروزی های اخیر بر تروریسم را چنین برشمرد که از این به بعد تروریسم تکفیری از حالت هجومی و دارای بستر جغرافیائی خارج می شود و به شکل لکه ایی خواهد در آمد و ماهیت آن از حالت نظامی – امنیتی به شکل امنیتی- سیاسی سوق پیدا خواهد کرد.

۱۳۹۵/۹/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...