نسخه چاپی

مك كین:ایرانیان حامی برنامه اتمی هستند

سه تن از سناتورهای آمریكایی با تاكید بر ضرورت حمایت مالی از مخالفان سوریه و ایجاد مناطق امن برای تشكیل دولت انتقالی در این كشور، خواستار موضع سختگیرانه تر دولت آمریكا در برابر برنامه هسته‌ای ایران شدند.

به گزارش نما به نقل از فارس، «جان مک کین»،‌ «جو لیبرمن» و «لیندسی گراهام» سناتورهای آمریکایی روز گذشته (جمعه) به دولت واشنگتن تاکید کردند که به تجهیز تسلیحاتی مخالفان سوری و ایجاد منطقه امن داخل سوریه برای تشکیل یک دولت انتقالی کمک کند.

بر اساس این خبر، این مقامات آمریکایی همچنین خواستار موضع سختگیرانه تر دولت خود در قبال برنامه هسته‌ای ایران شدند.

مک کین، سناتور جمهوریخواه از ایالت «آریزونا» روز گذشته در سخنرانی خود در محل گردهمایی رهبران سیاسی و تجاری در سواحل دریاچه «کومو» در ایتالیا،‌ از «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا به دلیل تعیین خط قرمزهای اخیر وی برای سوریه در صورت استفاده دمشق از تسلیحات شیمیایی انتقاد کرد و گفت: اگر شما بشار اسد رئیس جمهوری سوریه باشید، این احتمال وجود دارد که اظهارات اوباما را اینطور تفسیر کنید که شما می توانید هر کاری به جز استفاده از تسلیحات شیمیایی را تا قبل از مداخله آمریکا عملی کنید.

بر اساس این خبر،‌ لیبرمن و مک کین که هر دو به همراه گراهام در روزهای اخیر سفر خاورمیانه ای خود را آغاز کرده اند‌، اینطور استدلال کردند که هرچه غرب بیشتر صبر کند، جهادگران نفوذ بیشتری برای شورش پیدا خواهند کرد.

سناتور لیبرمن که نامزد دموکرات پست معاونت ریاست جمهوری در سال 2000 میلادی بود و از آن زمان تاکنون به عنوان سناتور غیر حزبی ایالت «کانکتیکات» فعالیت دارد،‌ در این باره اعلام کرد: ما باید تجهیزات مخالفان اسد را تامین کنیم و من قاطعانه از ایجاد منطقه امن در سوریه حمایت می کنم.

لیبرمن همچنین مدعی شد: مخالفان سوریه به طور موثری کنترل بخشی از زمین در شمال سوریه را بدست گرفته اند؛ اگر ما به آنها کمک کنیم تا از خودشان در برابر بالگردها و هواپیماهای غیر متحرک اسد محافظت کنند،‌ آنها می توانند یک دولت انتقالی تشکیل دهند؛ من اطمینان دارم که اگر ما چنین دولتی را ایجاد کنیم و به نظام سوریه بگوییم که اگر حمله کنند واکنش شدیدی خواهند دید، آنها حمله نخواهند کرد.

این سناتور آمریکایی همچنین ادامه داد که ایجاد چنین منطقه ای در سوریه،‌ رهبران بالقوه آتی این کشور را که در حال حاضر در مکان هایی مانند استانبول و پاریس مستقر هستند، قادر می سازد تا در میان مردم سوریه حضور داشته باشند.

در ادامه این خبر آمده است که گراهام سناتور جمهوریخواه از ایالت «کارولینای جنوبی» نیز ضمن اشاره به اینکه مردم غرب از جنگ خسته شده اند،‌ اینطور استدلال کرد که اگر اوباما و رقیب جمهوریخواه او «میت رامنی» با اجبار بیشتری درباره پیامدهای اقدام نکردن در مقایسه با پیامدهای ریسکی محاسبه شده در قبال سوریه صحبت کنند، در این صورت دیدگاه عموم تغییر خواهد کرد.

گراهام درباره ناآرامی ها در سوریه اینطور ادامه داد: کشتار در سوریه در جریان است؛ هر آنچه که انگیزه تمامی ما برای دخالت در لیبی را فراهم کرد، اکنون حتی بیشتر در مورد سوریه در حال اتفاق است؛ این سناتور آمریکایی همچنین با اشاره به اینکه اسد متحد شماره یک ایران در جهان عرب محسوب می شود،‌ مدعی شد که ایران در این برهه، بزرگ ترین تهدید برای ثبات منطقه و فراتر از آن محسوب می شود.

* اذعان سناتورهای آمریکایی به عدم تاثیر تحریم‌ها در توقف برنامه هسته‌ای ایران

این سناتورهای آمریکایی همچنین درباره ایران نیز این باور مشترک را اعلام کردند که تحریم های اقتصادی منجر نمی‌شود که تهران چرخه هسته‌ای خود را متوقف کند.

* مک کین: مردم ایران حامی برنامه هسته ای کشورشان هستند

مک کین، رقیب جمهوریخواه اوباما در انتخابات ریاست جمهوری سال 2008 میلادی آمریکا، در این باره اینطور استدلال کرد: با در نظر گرفتن استثنای قابل توجه در مورد آپارتاید آفریقای جنوبی، زمانی که ما به تاریخ می نگریم می بینیم که تحریم ها به ندرت کارآمد بوده اند و در مورد ایران نیز این حقیقت تشدید می شود زیرا برنامه هسته ای این کشور تحت حمایت مردم ایران قرار دارد.

* لیبرمن: تحریم‌ها سر سوزنی در برنامه هسته‌ای ایران تاثیر نداشته‌اند

لیبرمن در این بین اعلام کرد: ما تحریم های اقتصادی بسیار سختی را علیه ایران به کار گرفته ایم و بدیهی است که این تحریم ها روی اقتصاد ایران تاثیر داشته اند اما حتی یک سر سوزن نیز تاثیری در برنامه هسته ای این کشور نداشته اند.

لیبرمن مدعی شد: ایران با تمرد خود، تنها دو گزینه به جهان می دهد؛ آیا ما یک ایران هسته ای را می پذیریم و سعی می کنیم آن را مهار کنیم و یا اینکه اقدام نظامی می کنیم؟ این یک تصمیم سرنوشت ساز است که در ماه های آتی اتخاد خواهد شد.

گراهام نیز در اظهارنظر خود درباره ایران گفت که انتظار ندارد که اسرائیل که سرانش در تمام طول سال در حال قدرت نمایی نظامی علیه ایران بوده اند و بسیاری نیز این قدرت نمایی را بلوفی از سوی اسرائیل به منظور اقدام سختگیرانه تر آمریکا در برابر تهران می‌دانند، تا ابد بیکار و غیر فعال باقی بماند.

این سناتور آمریکایی در عین حال اینطور استنباط کرد که آمریکا باید کشوری باشد که تهدید به مداخله نظامی کند؛ گراهام گفت: اگر ایرانی ها باور کنند که تهدید معتبری از وجود یک حمله گسترده توسط آمریکا جهت مختل کردن برنامه هسته ای آنها و بقای نظام این کشور وجود دارد، در این صورت آنها شروع می کنند به تفکر به شیوه ای متفاوت.

گراهام مدعی شد: من بر این باورم که رهبران ایران اینطور احساس می کنند که یک سلاح هسته ای به آنها برای همیشه یک ایمنی کامل می دهد زیرا جامعه بین المللی در صورت دستیابی ایران به سلاح، این کشور را به حال خود رها خواهند کرد؛ آنچه من می دانم این است که آنها (ایرانی‌ها) احتمالا نمی‌توانند به این باور برسند که می‌توانند از درگیری با آمریکا جان سالم به در ببرند.

۱۳۹۱/۶/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...