نسخه چاپی

بهرام بیرانوند در گفتگو با نما مطرح كرد:

تاثیر نوسانات نرخ ارز در گرانی و آشفتگی بازار

عکس خبري -تاثير نوسانات نرخ ارز در گراني و آشفتگي  در بازار

نماینده ادوار مجلس، گفت: اقتصاد كشور مبتنی بر واردات است و واردات هم با ارز غالب یعنی دلار انجام می شود، به طبع اقتصاد كشور متاثر از نرخ دلار است.

بهرام بیرانوند؛ نماینده ادوار مجلس در گفتگو با نما در خصوص نوسانات بازار ارز و تاثیر آن بر افزایش تورم، گفت: وضعیت اقتصاد ایران و نظام تصمیم گیری دولت در اقتصاد ایران، به دلیل تصمیمات گرفته شده، شبیه بیمار قلبی است که دست و پایش را بسته اند، که هیچ فعالیتی نکند، بعد می گویند، تپش قلبش آرام است، دقیقا دولت همین کار را می کند.
وی ادامه داد: اینکه دولتمردان می گویند، تورم را پایین آوردیم، دلیلش این است که در جامعه معامله، خرید و فروشی صورت نمی گیرد، بخش مسکن که کاملا راکد است، سایر بخشها هم به شدت راکد هستند.
نماینده ادوار مجلس با اشاره به اینکه اقتصاد کشور از نفس افتاده است، خاطر نشان کرد: آمارهایی که دولت در کاهش تورم می دهد، محل تردید است، تورم در بحث عبور از رکود، توسط جیب و سفره مردم مطلقا تایید نمی شود.
بیرانوند تاکید کرد: اقتصاد کشور در حال حاضر، مبتنی بر واردات است، بسیاری از واحدهای تولیدی بواسطه عملکرد دولت از نفس افتادند، جنسی تولید نمی کنند، یا بسیاری از واحدها زیر ظرفیت اسمی تولید می کنند و دلیلش هم این است که نگاه به واردات در مجموعه دولت، بر نگاه به تولید اولویت دارد.
وی تصریح کرد: هر تولید کننده کالا که کیفیتش خوب و قیمتش مناسب است، در رقابت با کالای های وارداتی و فضایی که به نفع کالای خارجی و وارداتی است، تولید کننده داخلی مجبور به عقب نشینی است.
بیرانوند با بیان اینکه در حال حاضر اقتصاد ایران، دچار بیماری هلندی است و خاطر نشان کرد: برخی از اجناس وارداتی و مصرفی که از خارج کشور می آیند، بدلیل اینکه قیمتشان به گونه ای است، که می توانند در رقابت با جنس داخلی برنده این رقابت شوند، باعث می شود که برخی افراد در بخش واردات پولهای نجومی ببرند، ولی تولید کنندگان داخلی نفس در سینه شان حبس شود.
نماینده ادوار مجلس خاطر نشان کرد: اقتصاد کشور مبتنی بر واردات است و واردات هم با ارز غالب یعنی دلار انجام می شود، به طبع اقتصاد کشور متاثر از نرخ دلار است، حتی مجموعه های تولیدی کشور، که بخشی از نهاده ها و تاسیسات و ماشین آلات شان، وارداتی هستند، متاثر از نرخ دلار می شوند و همین هزینه ها را متاسفانه بالا می برد.
وی تصریح کرد: وضعیت فعلی دلار، ناشی از نگاه خاص دولت است، دولت که سه سال عمرش را تقریبا به هیچ کار شاخص دیگری نپرداخت، وارد فضای مذاکرات با آمریکا شد که گشایش در کشور شود و این گشایش اتقاق نیوفتاد و نخواهد افتاد.
نماینده ادوار مجلس تاکید کرد: مردم شاهد این هستند، که نفت بیشتری به فروش می رسد، اما دلار و ارزی از آن طرف وارد کشور نمی شود، چون اقتصاد کشور مبتنی بر واردات است، واردات نیازمند شدید به ارز غالب یعنی دلار است و دلار وارد نمی شود، قیمت دلار بالا می رود.
وی ادامه داد: در آینده نواسانات بازار ارز تشدید خواهد شد، به نظر می آید این وضعیت در آستانه شب عید، شدیدتر هم خواهد شد.
وی در پایان گفت: قطعا نرخ دلار ثابت نخواهد ماند، مقدار ارز وارداتی به کشور با نیاز بازار متناسب نیست و نرخ دلار بر تورم تاثیر گذار است.

۱۳۹۵/۹/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...