نسخه چاپی

اردن؛ میزبان گفت‌وگوهای صلح یمن

وزرای خارجه آمریكا، انگلیس، سعودی و امارات توافق كردند كه اردن میزبان مرحله آینده مذاكرات صلح یمن باشد.

به گزارش نما به نقل از العالم، براساس بیانیه صادره از سوی وزارت خارجه آمریکا، وزرای خارجه انگلیس، آمریکا، سعودی و امارات با حضور نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن و وزیر مسئول عمان در امور خارجه، طی نشستی در ریاض پیشنهادهای نماینده سازمان ملل درباره یمن را بررسی کردند.

روسیه الیوم در گزارشی نوشت: وزرای خارجه این چهار کشور تاکید کرده اند که پیشنهادهای جدید سازمان ملل متحد که دربرگیرنده مجموعه‌ای از گام ها و برنامه های سیاسی و امنیتی متوالی است، تجلی طرح های کلی برای توافقی فراگیر است که در مذاکرات پیش رو در خصوص آن توافق خواهد شد.

براساس این بیانیه، تدابیر و برنامه های طرح صلح جدید، تنها زمانی اجرایی خواهد شد که همه طرف ها به توافقی فراگیر در خصوص یمن دست یابند و انتقال قدرت در یمن زمانی صورت خواهد گرفته که طرف‌های ذی ربط، تمام گام ها و تدابیر سیاسی و امنیتی لازم را اتخاذ کنند.

این مذاکرات مبتنی بر مفاد توافق مورخ 23/10/2016 مشتمل بر تدابیر امنیتی، هموار کردن زمینه انتقال قدرت، ازسرگیری گفت وگوها با سازمان ملل متحد بر اساس طرح شورای همکاری خلیج فارس، نتایج مذاکرات ملی، قطعنامه 2216 شورای امنیت و سایر توافق های ذی ربط، خواهد بود.

براساس این رویکرد، دولت وحدت ملی یمن گفت وگویی سیاسی برای تعین تکلیف نهایی انتخابات عمومی و تدوین پیش نویس قانون اساسی، آغاز خواهد کرد.

این پنج وزیر، همه طرف های ذی ربط یمن را به اجرای مجدد توافق مربوط به توقف اقدامات خصمانه مطابق شرایط تعیین شده در توافق 10 آوریل گذشته تشویق کردند.

این وزرا بر عزم خود برای افزایش کمک های ارسالی تجاری و انسانی به یمن از طریق بندر الحدیده که در کنترل جنبش انصارالله است، تاکید کردند و از سازمان ملل خواستند برنامه ای برای افزایش کارآمدی این بندر تدوین کند.

مدعیان دروغین حقوق بشر بویژه آمریکا در حالی از مذاکرات صلح یمن سخن به میان می آورند که همواره شاهد نسل کشی در یمن بوده اند و در عمل گامی برای پایان دادن به بحران هولناک یمن برنداشته اند.

در این مدت کاخ سفید با آگاهی کامل از بهره گیری عربستان از سلاح های امریکایی برای کشتار زنان و کودکان بی پناه یمنی، نه فقط در فروش سلاح به این کشور محدودیتی ایجاد نکرده بلکه نوع و حجم تجهیزات ارسالی برای ارتش سعودی را با هدف اثرگذاری بیشتر توسعه داده است.

۱۳۹۵/۹/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...