نسخه چاپی

چرا دانشگاه مجازی برای علوم پزشكی مهم است؟

تحول در آموزش پزشكی حدود دو سال است شروع شده و برای رسیدن به این هدف، بسته‌هایی تدارك دیده شده كه یكی از این بسته‌ها، مجازی‌سازی آموزش است. از اهداف مجازی‌سازی آموزش علوم پزشكی، تاسیس دانشگاه علوم پزشكی مجازی كشور است.

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین؛ امروزه دانشگاه‌های مختلف و نوین بین‌المللی در فضای مجازی وارد شده و فعالیت می‌کنند چراکه تنها راه توسعه علم را توسعه فیزیکی دانشگاه‌ها در نظر نمی‌گیرند و به اهمیت آموزش مجازی واقفند زیرا از فواید آموزش در فضای مجازی این است که بعد مسافت اهمیت ندارد و این موضوع باعث می‌شود بسیاری از هزینه‌ها کاهش پیدا کند، آموزش متمرکز شود، دسترسی افرادی از مناطق مختلف تسهیل پیدا کند و ...

ما هم در کشورمان معتقدیم آموزش مجازی می‌تواند عدالت اجتماعی به وجود آورد، آموزش حین فعالیت را تسهیل کند و باعث شود افراد بیشتری آموزش ببینند، بنابراین قرار است فضایی ایجاد کنیم که دانشگاه‌ها با حفظ حقوقشان با همدیگر رقابت داشته باشند و در عین حال در فضایی ملی و بین‌المللی دروسشان را ارائه بدهند.

برای نیل به این مقصود، نرم افزارهایی باید طراحی شود که ملی هستند و لازم است توسط دانشگاه علوم پزشکی مجازی آنها تدارک دیده شوند و افرادی را تربیت کنیم که با این نرم افزارها آشنایی داشته باشند. در مطالعه تطبیقی که انجام شده، 70 رشته این شرایط را در دنیا داشته‌اند، ما هم الگوهای اولیه این کار را از دانشگاه‌های معتبر دنیا گرفته ایم اما آن را بومی‌سازی کرده و به این سمت می‌رویم که بتوانیم برای آن یک مدل کشوری تهیه کنیم.

در این زمینه گاهی نگرانی‌هایی ایجاد می‌شود از جمله این که قرار است همه چیز مجازی شود و به افراد راحت مدرک داده شود! این در حالی است که در همه جای دنیا آموزش‌های مجازی سختگیرانه‌تر، طولانی‌تر و منظم‌تر هستند و ما هم استانداردسازی آموزش مجازی را در دستور کار داریم و جای نگرانی درباره کیفیت آموزش وجود ندارد. درواقع در دانشگاه مجازی علوم پزشکی، همان افرادی که متول درس‌های حضوری هستند، به کار گرفته می‌شوند و سرفصل‌ها همان سرفصل‌های درسی و قانونی است.

در کنار اینها، کیفیت آموزش از طریق دانشگاه مجازی می‌تواند ارتقا پیدا کند زیرا می‌توان از دانش افراد شناخته شده در کشورهای پیشرفته هم استفاده کرد. بسیاری از متخصصان حاضر نیستند شهر و کشورشان را ترک کنند اما تمایل دارند از طریق مجازی آموزش‌های لازم را به دانشجویان ارائه دهند. ضمن این که از طریق دانشگاه مجازی، بسیاری از استعدادهای کشورمان که در نقاط دورافتاده هستند می‌توانند از دانش و آموزش لازم بهره‌مند شوند.

در این زمینه، یکی از نگرانی‌هایی که وجود دارد درباره اینترنت است اما باید اشاره کنم نوع طراحی ما طوری است که اینترنت با سرعت پایین را هم در بر بگیرد. به این منظور، حتی بسیاری از تست‌ها را با دایل آپ انجام می‌دهیم که افرادی که در نقاط محروم و با اینترنت نه چندان قوی هستند هم بتوانند از این طرح بهره ببرند. خوشبختانه خیلی از نقاط دورافتاده کشور ما وضعیت اینترنت خوبی دارند و گاهی حتی از شهرهای بزرگ هم بهتر است، با این حال ما این برنامه را طوری تدارک می‌بینیم که کمترین سرعت اینترنت را نیاز داشته باشد. ضمن این که نوع برنامه طوری است که با قطع شدن اینترنت صفحه از بین نمی‌رود، بنابراین عملا اجرایی می‌شود و در حال حاضر هم دانشگاه‌هایی که به این برنامه پیوسته‌اند با مشکلی مواجه نبوده‌اند.

به طور کلی باید بگویم دانشگاه علوم پزشکی مجازی با این هدف ایجاد شده که صرفه جویی مالی و زمانی را در پی داشته باشد و از توان افراد در نقاط مختلف کشور و حتی در کشورهای دیگر استفاده شود. این دانشگاه مجازی به قطب علمی شدن ما در منطقه کمک می‌کند چون بسیاری از کشورهای منطقه که فرهنگ و زبان نزدیکی به ما دارند، از این فضا استقبال خواهند کرد.

واقعیت این است که اگر در منطقه از نظر دانش علمی و آموزش پزشکی اول نباشیم، باید بگوییم جزو اولین‌ها هستیم و حالا آموزش مجازی یک ابزار است که می‌تواند در راستای بهتر شدن این جایگاه موثر باشد. بسیاری از کشورهای منطقه از نظر مادی در شرایطی بوده‌اند که بتوانند آموزش مجازی را شروع کنند؛ اما چون ما در کشورمان پشتوانه دانش پزشکی خوبی داریم، می‌توانیم وضعیت بهتری را با تکیه بر این بستر داشته باشیم و تلفیق دانش پزشکی و آموزش مجازی در کشورمان بسیار موثر خواهد بود.

* مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت و سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مجازی کشور

۱۳۹۵/۹/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...