نسخه چاپی

یك تحلیگر ارشد سیاسی در گفتگو با نما هشدار داد:

استعمار انگلیس در خلیج فارس/ تقسیم كار جدید بین آمریكا و انگلیس در منطقه

عکس خبري -استعمار انگليس در خليج فارس/ تقسيم کار جديد بين آمريکا و انگليس در منطقه

اولین نتیجه پر رنگ تر شدن حضور انگلیسی ها در منطقه دستیابی بیشتر آن ها به بازار منطقه است. دوم حضور نظامی بیشتر است كه افتتاح پایگاه دریائی انگلستان در بحرین ذیل همین موضوع قابل تعریف است. ضرورت به دست اوردن متحدان جدید پس از خروج از اتحادیه اروپا نیز یكی دیگر از دلایل حضور انگلستان در منطقه است.

جنگ با داعش، پس از آزادسازی حلب سوریه و محاصره تروریست های وهابی تکفیری در موصل عراق، به عنوان مهمترین پایگاه آن ها در این دو کشور وارد مرحله تازه ایی شده، به گونه ای که می توان صدای نفس های آخر داعش را در منطقه حس کرد. در چنین شرایطی نخست وزیر انگلیس به منطقه سفر کرده و با سران کشورهای حوزه خلیج فارس دیدار و گفت و گو می کند.
در تبیین ابعاد این سفر یک تحلیگر ارشد سیاسی گفت: این سفر را باید در دو بعد مورد بررسی قرار داد. بعد اول مربوط به شکستهایی است که جریان افراطی وهابی تکفیری متحمل شده و بعد دوم آن نیز بر می گردد به سیاستهای انگلیسی ها در منطقه و ملاحظاتی که آن ها نسبت به منطقه غرب آسیا دارند.
سردار دکتر عباس حاجی نجاری در گفت و گو با پایگاه خبری تحلیلی نما به موقعیت انگلیس در منطقه در سالهای نه چندان دور اشاره کرد و افزود: در گذشته بسیاری از کشورهای منطقه تحت سیطره انگلیس بودند و حضور سیاسی، اقتصادی و اجتماعی استعمار پیر در برخی کشورها هم خیلی پررنگ بود لکن طی سالهای اخیر حضور مستقیم آن ها به دلایل زیادی کمرنگ شده است و جای خود را به آمریکا داده است.
این کارشناس از انتخابات آمریکا به عنوان فرصت تازه ایی برای حضور مجدد انگلیس در منطقه یاد کرد و گفت: احساس می شود بین این دوکشور استعماری تقسیم کار جدیدی در حوزه غرب آسیا در حال صورت گرفتن است که نتیجه اولیه آن فعال تر شدن انگلیسی ها در منطقه است.
وی در خصوص نتایج استراتژی جدید انگلیس ها اظهار داشت: اولین نتیجه پر رنگ تر شدن حضور انگلیسی ها در منطقه دستیابی بیشتر آن ها به بازار منطقه است. دوم حضور نظامی بیشتر است که افتتاح پایگاه دریائی انگلستان در بحرین ذیل همین موضوع قابل تعریف است. ضرورت به دست اوردن متحدان جدید پس از خروج از اتحادیه اروپا نیز یکی دیگر از دلایل حضور انگلستان در منطقه است.
سردار حاجی نجاری به قرار گرفتن حامیان تروریسم در وضعیت انفعال پس از شکست های اخیرتروریست ها اشاره کرد و اظهار داشت: حامیان ترورریسم تکفیری برای تغییر در معادلات منطقه نیازمند یک حامی فرامنطقه ایی بودند و از آنجائی که آمریکائی ها به دلیل چالش های حین و پس از انتخابات نمی توانستند آن چنان که باید و شاید به نقش خود ادامه دهند، این مسئولیت در شرایط فعلی به انگلستان سپرده شده است.
این کارشناس مسائل منطقه از افزایش اقتدار ایران به عنوان عامل دیگری برای دست و پا زدن دشمنان یاد کرد و گفت: با شکست هایی متعددی که در یمن، سوریه و عراق جبهه حامی تروریسم متحمل شده، آنها به دنبال موج جدیدی از ایران هراسی هستند تا از این رهگذرضمن کاهش اقتدار ایران اسلامی، فرصتی هم برای بازیابی خود و تروریست ها پیدا کنند. از سویی دیگر آنها تصور می کنند با دامن زدن به این موج ایران هراسی برجام های دیگری به ما تحمیل کنند و این نکته کلیدی، هوشیاری دستگاه دیپلماسی ما را می طلبد که بدانند این موج یک موج کاذب و پوچ است.
حاجی نجاری به شکست استکبار جهانی در دکترین نظام پیش دستانه و خاورمیانه بزرگ اشاره کرد و افزود:
با این شکست، آن ها رو به جنگ های نیابتی آوردند، در این راهبرد، جریان تکفیری به ابزار دست غربی ها جهت پیشبرد منافع شان تبدیل شد، که متاسفانه از این رهگذر جهان اسلام دچار خسارت های فراوان جانی و مالی شد.
وی در پایان این گفت و گو همه این طرح ها را در جهت کاهش اقتدار این اسلامی خواند و افزود: یکی از راهبردهای مهم آن ها بحث ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی است که به طور خاص شیعه انگلیسی و سنی آمریکائی این جریان را نمایندگی می کنند و باید بسیار مواظب بود تا در این دام گرفتار نشد.

۱۳۹۵/۱۰/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...