نسخه چاپی

هشتمین آتش‎بس یمن در راه است

تحولات سیاسی یمن در روزهای پایانی دولت باراك اوباما كه به فشارهای بین المللی درباره جنایات جنگی عربستان ادامه می‎دهد، در حالی دنبال می شود كه قرار است هشتمین آتش‎بس در یمن زیر نظر سازمان ملل برقرار شود.

به گزارش نما به نقل از مشرق، یک روز پس از نشست روز دوشنبه وزرای خارجه آمریکا، انگلیس، عربستان و امارات در ریاض برای بررسی طرح‌ها و پیشنهادات نماینده ویژه سازمان ملل در یمن و وزیر خارجه عمان، توافق بر این شد که اردن در مرحله آینده میزبان «مذاکرات صلح یمن» باشد.

روزنامه الاخبار لبنان در گزارشی در این باره نوشت: سازمان ملل در حالی قصد ازسرگیری مذاکرات صلح یمن و برقراری آتش بس مجدد را دارد که عربستان سعودی اخیرا اعلام کرد که استفاده از بمب‌های خوشه‎ای از نوع (755-BL) ساخت انگلیس در جنگ علیه یمن را متوقف می‌کند.

ائتلاف سعودی ضد یمن در پاسخ به انتقادات سازمان عفو بین‌الملل برای استفاده از بمب‌های خوشه‌ای از دسامبر 2015 تا ژانویه 2016 در نزدیکی شهر الخضراء یمن، مدعی شد که ائتلاف سعودی از بمب‌های خوشه‌ای فقط علیه اهداف نظامی استفاده می‌کند.

در این بیانیه آمده است: در پاسخ به اتهامات سازمان عفو بن‌الملل درباره استفاده از بمب‌های خوشه‌ای از نوع (BL-755) ساخت انگلیس اعلام کرد که قانون بین‌المللی استفاده از بمب‌های خوشه‌ای را منع نکرده است، اما برخی کشورها با پیوستن به توافقنامه سال 2008 ملزم به عدم استفاده از این تسلیحات شده‌اند و عربستان و تمامی اعضای ائتلاف از اعضای این توافقنامه نیستند و استفاده از این بمب‌ها مخالفتی با قوانین بین‌المللی ندارد.

مقامات سعودی اتهامات درباره استفاده از سلاح های ممنوعه در مناطق پرجمعیت یمن را رد کردند. از همین روی، پیش‌بینی می‎شود که این مساله باعث شود که فشارها به دولت انگلیس برای توقف صادرات سلاح به عربستان بیشتر شود، بویژه اینکه لندن هفته پیش اعلام کرده بود که تصمیم دارد قرارداد فروش سلاح به ریاض را به حالت تعلیق در بیارود و اکنون آمریکا نیز همین تصمیم را دارد.

در زمینه سیاسی نیز وزاری خارجه کمیته چهارجانبه ویژه یمن با مشارکت عمان اعلام کرد که در طرح صلح سازمان ملل «تغییرات اندکی» در طرح صلح سازمان ملل ایجاد شده است و توافق کردند که اردن میزبان دور بعد مذاکرات باشد.

پیشنهادت سازمان ملل که شامل مجموعه اقدامات سیاسی و امنیتی است، تشریح توافق جامعی است که بر سر جزئیات آن طی مذاکرات توافق خواهد شد، اما این پیشنهادات در صورتی اجرایی می شود که همه طرف‌ها به توافق جامع برسند.

الاخبار نوشت: در مذاکرات به بندهای توافق 23/10/2016 استناد می شود و این بندها شامل تدابیر امنیتی لازم، انتقال سیاسی، از سرگیری رایزنی ها با سازمان ملل بر اساس طرح «شورای همکاری خلیج فارس»، مکانیزم اجرایی، نتایج «گفت‌وگوی ملی» و قطعنامه 2216 شورای امنیت و همچنین خروج از بقیه مناطق یمن است.

وزیر خارجه آمریکا اخیرا با سفر به ریاض ابراز امیدواری کرد که طی دو هفته آینده به آتش بس جدید در یمن دست یابند. جان کری تاکید کرد که این آخرین سفر وی به ریاض در سمت وزیر خارجه خواهد بود و واشنگتن با بقیه کشورها برای رسیدن به آتش بس در یمن تلاش خواهد کرد.

در صورت اجرای این آتش بس، هشتمین تلاش برای رسیدن به آتش بس پس از کشته شدن بیش از 7000 انسان بی گناه یمن از مارس سال 2015 محسوب می شود.

۱۳۹۵/۱۰/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...