نسخه چاپی

امیر قلعه نویی در گفت و گو با نما:

كار زیبای بازیكنان تراكتور بعد از اشتباه اخباری/ مرام پهلوانی، راه و رسمی كه در ذهن ها باقی می ماند

عکس خبري -کار زيباي بازيکنان تراکتور بعد از اشتباه اخباري/ مرام پهلواني، راه و رسمي که  در ذهن ها باقي مي ماند

بازی بسیار خوبی بود. تماشاگران از دیدن آن لذت بردند. كمترین لیاقت ما برد بود چون خوب بازی كردیم. در فوتبال برد و باخت زیاد است ولی چیزی كه میماند كارهای خوب و بد است نه نتیجه. الان قهرمانی پرتغال در اروپا در ذهن هیچكس نیست! ولی كاری كه بازیكنان تراكتورسازی كردند و كاپیتانی را به محمدرضا اخباری دادند، سالیان سال میماند. اگر فوتبال ما میخواهد رو به جلو برود باید دنبال این كارها برویم!

امیر قلعه نویی همیشه یکی از مربیان موفق لیگ بوده. او در استقلال، سپاهان و تراکتور توانسته ثابت کند که نقش سرمربی در موفقیت هر تیمی غیر قابل انکار است. بعد از بازگشت دوباره امیر قلعه نویی به تبریز کمتر هواداری فکر می کرد این بار هم او موفق باشد و تیمشان باز هم با قلعه نویی در کورس قهرمانی باشد اما او ثابت کرد موفقیت اکتسابی است و تیم های تحت هدایت قلعه نویی همیشه جنگنده و منظم هستند. تراکتور این فصل نیز توانسته با همین نظم یکی از بهترین عملکردها را در فاز دفاعی و حمله داشته باشد.


 درباره دیداری که با استقلال داشتید و به سمت نیمکت استقلال و فریبا و نصرالله عبدالهی رفتید بگویید؟

بنده نه افتخاری برای باشگاه استقلال به دست آوردهام و نه پیشکسوت باشگاهم! بنده عضو کوچکی از خانواده بزرگ استقلال هستم. قبل از بازی هم وظیفه خودم میدانستم خدمت بهتاش فریبا و نصرالله عبداللهی بروم. البته این کاری نیست.


 کمی درباره بازی و بردی که مقابل استقلال داشتید بگویید؟

بازی بسیار خوبی بود. تماشاگران از دیدن آن لذت بردند. کمترین لیاقت ما برد بود چون خوب بازی کردیم. در فوتبال برد و باخت زیاد است ولی چیزی که میماند کارهای خوب و بد است نه نتیجه. الان قهرمانی پرتغال در اروپا در ذهن هیچکس نیست! ولی کاری که بازیکنان تراکتورسازی کردند و کاپیتانی را به محمدرضا اخباری دادند، سالیان سال میماند. اگر فوتبال ما میخواهد رو به جلو برود باید دنبال این کارها برویم!


توانستید خیلی خوب دست حریف را از نظر تاکتیکی بخوانید و عقاید و نظرات خود را بر بازی دیکته کنید؟

خط هافبک استقلال را پِرِس کردیم و توانستیم موفق باشیم. یک کار ساده انجام دادیم و مهدی کیانی را جلوی یک مهاجم حریف گذاشتیم. برای همین استقلال به بازی مستقیم روی آورد. فکر میکنم استقلال به جز صحنه گل اول که آن هم اشتباه خودمان بود، موقعیت آنچنانی نداشت. باید به این بازیکنان افتخار کرد. ما در شرایطی گل خوردیم که حاکم بازی بودیم. نیمه اول هم دو موقعیت «تک به تک» را گل نکردیم ولی بازیکنان ما از نظر فنی و معرفتی و اخلاقی نشان دادند چه بازیکنان بزرگی هستند. ما اگر بتوانیم در یک زمین مثل ورزشگاه آزادی بازی کنیم، می توانیم قدرت تاکتیکی خودمان را تحمیل کنیم. تیم ما لیاقت داشتن یک زمین مثل ورزشگاه آزادی را دارد.


 بازی با سپاهان اما انگار آن تراکتور همیشگی نبودید؟

به سپاهان تبریک می‌گویم به خاطر فوتبال بابرنامه و دوندگی که داشتند. در نیمه اول در باد بازی با استقلال بودیم. تلاش کردیم ولی دوندگی لازم را نداشتیم. نیمه دوم بهتر شروع کردیم و به بازی برگشتیم ولی برخلاف جهت بازی گل دریافت کردیم و حاتمی هم موقعیت‌ به دست آمده را گل نکرد و 3 امتیاز بازی را از دست دادیم. در مجموع سپاهان با انگیزه‌تر بود و جوانان این تیم فعل خواستن را به خوبی صرف کردند. این هفته آنها بودند که برتری و تلاش بیشتری داشتند و بازی را بردند. در این بازی، هم ما می‌توانستیم برنده باشیم و هم سپاهان که حریف پیروز شد و به ویسی تبریک می‌گویم.


 لیست ورود و خروج تراکتورسازی برای نیم فصل مشخص شده است؟

ما یقینا لیست خروجی نداریم مگر اینکه بازیکنی خودش بخواهد جدا شود که باید صلاح او را در نظر بگیریم ولی حتما دو، سه ورودی داریم. باید نقاط ضعفمان را برطرف کنیم. با آماده شدن مهدی شریفی و علی رمضانی و بازیهای خوب شهرام گودرزی خیلی از دغدغهها ما برطرف شد. شاید قبل از این فکر میکردیم پنج، شش ورودی داشته باشیم ولی الان سه بازیکن جذب خواهیم کرد.


 تکلیف سروش چه می شود؟

من سروش را دوست دارم. اولویت اول تا سوم ما حفظ این بازیکن است. تا ببینیم چه پیش میآید. من یکبار به صورت اتفاقی صبح که برای ورزش به یک سالن بدنسازی رفته بودم، رفیعی را دیدم. سروش مثل هوتن (پسر قلعه نویی) است. رفاقتی با او صحبت کردم و گفتم اگر این کار را بکنی (در تراکتورسازی بمانی) به نفع تو است. به سروش گفتم بعد از ۳۶ سال حضور در ورزش تجربهام میگوید اگر این کار را بکنی بهتر است، او هم به من گفته اگر در ایران بماند فقط در تراکتور بازی می کند.


 یکی از کسانی که همیشه از زمین مسابقات گله داشته شما بودید، قرار نیست مسئولین فکری به حال این زمین ها بکنند؟

ما حداقل ۲۰ زمین چمن همانند ورزشگاه آزادی نیاز داریم. فوتبالیستهای ما تکنیکی هستند و باید در زمین هایی بازی کنند که بتوانند تکنیک و کارهای گروهی خود را به خوبی انجام دهند. همه از ورزشگاه تختی گلایه دارند و شما دیدید که فراز کمالوند (سرمربی گسترش فولاد) نیز از ورزشگاه تختی گله داشت. نداشتن زمین خوب در ایران یکی از معضلات فوتبال ما شده است. من قبل از هر بازی یکی از دوستانم را به آن شهر میفرستم تا زمین را ارزیابی کند.


 با این شرایط در بازی بعدی جام حذفی مقابل نفت و گاز گچساران هم باید مشکلات زیادی داشته باشید؟
 ما برای دیدار برابر نفت و گاز گچساران از مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی کشور نماینده خود را به گچساران فرستادیم تا وضعیت زمین چمن آنجا را ارزیابی کند. حدود ۴۰ سال پیش ما لیگی داشتیم که الگو گرفته از بوندسلیگا بود و از کیفیت بالایی برخوردار بود و فوتبالیستهای خوبی از این لیگ به تیم ملی رسیدند.


 فکر می کنید وزیر ورزش می تواند کاری برای ورزش انجام دهد؟

امیدوارم سلطانیفر که علاقه خاصی هم به ورزش دارد بتواند در مدت حضورش در این سمت کارهای زیرساختی را انجام بدهد؛ مشکلات ورزش ما را حل کند و قانون مدونی را برای ورزش تعریف کند. ما باید تابع قانون باشیم همانطور که با دیدن چراغ قرمز توقف و با چراغ سبز حرکت میکنیم. ورزش ما نیاز به تغییرات کلی دارد و امیدوارم وزیر ورزش تا زمانی که هست بتواند روند رو به رشدی به ورزش ما بدهد.


 چرا در لیگ ما اینقدر مصدومیت برای بازیکنان پیش می آید؟

در وهله اول باید بازیکنان نگرش فرهنگی خودشان را درست کنند تا تفکر حرفه‌ای داشته باشند و نسبت به پولی که می‌گیرند برای تیم‌شان وقت بگذارند. برخی‌ها مثل مهدی رجب‌زاده، عنایتی و مرتضی اسدی تا این سن فوتبال بازی می‌کنند اما برخی‌ها هم به همه کارهایشان می‌رسند و اولویت آخرشان تمرین و استراحت است. البته خود من هم باید در این خصوص نگرشم را عوض کنم چرا که در تمرینات از بازیکنان می‌خواهم که مثل شرایط مسابقه محکم بازی کنند و این موضوع باعث آسیب‌دیدگی آنها می‌شود.

۱۳۹۵/۱۰/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...