نسخه چاپی

تائید سخنان كریمی قدوسی این بار از زبان نماینده لیست امید

این اظهارات آنقدر قابل تامل و تكان‌دهنده است كه در واقع می‌تواند به معنای یك فصل‌الخطاب درباره كلیت مذاكرات هسته‌ای و برجام تلقی شود.هرچند نعمتی تلاش كرده است در سخنان خود اوضاع را به سود ظریف تعدیل كند اما به هر حال نتوانسته است این واقعیت را انكار كند كه ظریف در جلسه مذكور از اشتباهات خود سخن گفته است. اشتباهی كه موجب شده است در كنار نابودی بخش بزرگی از زیر ساخت های هسته ای كشورمان مجدد مورد تحریم های كنگره امریكا قرار بگیریم.

به گزارش نما به نقل از رجانیوز، حالا اعضای لیست امید هم نمی توانند خبر «اعتراف ظریف» را رد کنند. خبری که بلافاصله بعد از انتشار آن سخنگوی وزارت خارجه با شتاب آن را تکذیب کرده بود این بار از زبان حامیان دولت بیان می شود.

کریمی‌قدوسی نماینده مردم مشهد در مجلس دهم روز گذشته برگه‌هایی را میان خبرنگاران توزیع کرد که مربوط به جلسه روز دوشنبه ظریف و معاونانش با جمعی از نمایندگان در مجلس بود. جلسه ای که در آن، حرفی که خیلی زودتر از اینها باید از سوی ظریف بیان می شد، بالاخره شنیده شد. ظریف در این جلسه از اشتباهات خود در مذاکرات هسته ای گفته بود و پذیرفته بود که «اشتباه» کرده است.

افشاگری کریمی‌قدوسی درباره اعترافات منتسب به ظریف، در مجلس شورای اسلامی نیز با واکنش‌هایی همراه شد. رسانه‌های حامی دولت به دنبال آن بودند تا در تماس با اعضای کمیسیون امنیت ملی بویژه آن دسته از اعضایی که حامی دولت هستند، این اظهارات کریمی‌قدوسی را زیر سوال ببرند.

اما تنها اندکی پس از واکنش وزارت امور خارجه به انتشار اعترافات ظریف و تکذیبیه برخی از نمایندگان، اظهارات کریمی‌قدوسی توسط هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی تایید شد. اکبر رنجبرزاده، نماینده مردم اسدآباد و عضو هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی بعدازظهر دیروز از ارائه گزارش بازبینی نوار جلسه کمیسیون امنیت ملی با وزیر امور خارجه به رئیس مجلس و تایید سخنان کریمی‌قدوسی از سوی ارزیابان خبر داد. رنجبرزاده اظهار داشت: «عصر امروز (چهارشنبه) و در پایان جلسه هیأت‌رئیسه، به همراه دکتر لاریجانی در حال خروج بودیم که آقایان کریمی‌قدوسی، نعمتی و محبی‌نیا آمدند و آقای کریمی گفت "نوار کمیسیون امنیت ملی درباره اظهارات ظریف مورد بازبینی قرار گرفت و دقیقاً حرف‌هایی که بنده منتشر کردم، گفته شده بود؛ آقای نعمتی و محبی‌نیا نیز تایید کردند"».

*بهروز نعمتی: ظریف گفت در تحریم ها اشتباه کردیم

فیلم جلسه ظریف با نمایندگان حالا سندی شده است که دیگر نمی توان منکر آن شد. اما حضور بهروز نعمتی در جمع نمایندگانی که فیلم سخنان ظریف را بازبینی کرده‌اند اهمیت دیگری دارد. نعمتی نماینده لیست امید و شخصی که سال گذشته در جریان بررسی برجام در کمیسیون ویژه برجام در حمایت از ظریف نقش آفرینی کرده بود، امروز تائید می کند که ظریف به اشتباهاتش اعتراف کرده است.

بهروز نعمتی در مصاحبه با روزنامه اعتماد که امروز (پنج شنبه) منتشر شده است سخنان جالبی را بیان می کند. این نماینده چشمک‌زن با تاکید بر این که سخنان کریمی قدوسی را نمی تواند تکذیب کند می گوید: «من هيچ صحبتي در اين باره نداشتم و برداشت آقاي كريمي‌قدوسي از سخنان آقاي ظريف را نه تاييد مي‌كنم و نه تكذيب. چون ايشان برداشت شخصي‌اش را مطرح كرده است».

نعمتی در ادامه می گوید: «موضوع بحث تحريم‌ها و بحث isa است و بحث كل برجام نيست. آقاي ظريف در آنجا تاكيد مي‌كند كه ما استراتژي را براي خودمان درباره تحريم‌ها تعريف كرده بوديم كه بايد آن استراتژي را انجام مي‌داديم اما آن استراتژي انجام نشد و من اينجا اشتباه كردم. يعني درباره تحريم‌ها و نه برجام».

نعمتی به صراحت بیان می کند که ظریف اشتباهش در بحث تحریم ها و تمدید قانون isa را پذیرفته است. هرچند که او معتقد است که کریمی قدوسی یک مساله جزئی را به کل برجام تعمیم داده است و این برخلاف اظهارات ظریف بوده است. اما برخلاف ادعای نعمتی اساسا کریمی قدوسی سخنی از برجام نیاورده است، هرچند که اساسا فلسه و هدف برجام لغوم تحریم ها بوده است و نمی توان بین اشتباه در تحریم ها و برجام تفکیک خاصی قائل شد. با این وجود برگه ای که کریمی قدوسی در اختیار خبرنگاران قرار داده بود موجود است. براساس روایت کریمی‌قدوسی از جلسه روز دوشنبه در کمیسیون امنیت ملی، رئوس سخنان ظریف در این جلسه به شرح ذیل است:
* من اعتراف می‌کنم اشتباه کردم.
* به حرف جان کری، وزیر خارجه آمریکا اعتماد کردم.
* اگر استراتژی خودم را دنبال می‌کردم اکنون با مشکل مواجه نمی‌شدم.
* می‌پذیرم اشتباه کردم.
* مسؤولیت آن را می‌پذیرم.
* ما با صحبت و قول آقای کری اظهارنظر کردیم.
* این اشتباه بزرگی بود که من کردم.
* به جان کری بعد از نقض اخیر که درخواست مذاکره در ایتالیا را داشت گفتم: «شما کاری کردید که حضور من با شما در یک شهر غیرممکن است».
* قبلا جان کری، وزیر خارجه و وزیر انرژی آمریکا به ما گفتند اگر قانون داماتو به سنا برود ما روش‌هایی داریم که جلوی آن را بگیریم.

این اظهارات آنقدر قابل تامل و تکان‌دهنده است که در واقع می‌تواند به معنای یک فصل‌الخطاب درباره کلیت مذاکرات هسته‌ای و برجام تلقی شود.هرچند نعمتی تلاش کرده است در سخنان خود اوضاع را به سود ظریف تعدیل کند اما به هر حال نتوانسته است این واقعیت را انکار کند که ظریف در جلسه مذکور از اشتباهات خود سخن گفته است. اشتباهی که موجب شده است در کنار نابودی بخش بزرگی از زیر ساخت های هسته ای کشورمان مجدد مورد تحریم های کنگره امریکا قرار بگیریم. حالا باید دید که آیا ظریف این شهامت را خواهد داشت که صراحتا و به طور رسمی در برابر مردم ایران بر اشتباهات خود اعتراف کند و این اشتباهات را بپذیرید؟ از سوی دیگر این سوال همچنان باقی خواهد ماند که اکنون که ظریف به اشتباهات خود پی برده است چه اقدامی را در مسیر اصلاح و جبران آن طی خواهد کرد؟!

۱۳۹۵/۱۰/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...