نسخه چاپی

ژاپن یك راكتور 22 ساله را غیرعملیاتی می‌كند

ژاپن قصد دارد یك راكتور هسته‌ای به ارزش حدودا هفت میلیارد پوند را از رده خارج كند.

به گزارش نما ، ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: ژاپن تصمیم گرفته است که یک راکتور هسته‌ای آزمایشی 22 ساله را که تنها 250 روز عملیاتی بوده است و ارزشی بالغ بر هفت میلیارد پوند دارد، برچیند. این راکتور نیازمند به ‌روز رسانی‌های پر هزینه است که به گفته مقامات ژاپن ارزش این کار را ندارد.

وزیران ژاپنی می‌گویند که این راکتور هسته‌ای در این عمر طولانی فقط 250 روز به صورت فعال مورد استفاده بوده و مابقی آن کارایی چندانی نداشته و در نتیجه هزینه‌های زیادی را متحمل دولت کرده است. همین مسئله باعث شده تا دولت ژاپن تصمیم بگیرد آن را بازنشسته کند.

راکتور Monju در شرق ژاپن و در شهر فوکوی واقع شده است و ژاپنی‌ها برای ساخت آن بیش از 9 میلیارد دلار هزینه کرده بودند. مرکز یاد شده با این هدف ساخته شده بود که بخش اعظم سوخت‌هایی که در اختیار می‌گیرد را مصرف کند و به عبارت دیگر کمترین زباله هسته‌ای را بین همه رآکتورهای جهان تولید کند.

اما تنها چند ماه پس از آنکه این راکتور فعالیت خود را آغاز کرد نخستین مشکل خود را نشان داد و این مرکز نتوانست به درستی به فعالیت خود ادامه دهد. مشکلات دیگر در طول سال‌های بعدی ایجاد شد و سرانجام مشخص شد که اگر قرار باشد امنیت کامل برای به‌روزرسانی و زنده کردن رآکتور Monju برقرار شود، می‌بایست چند میلیارد دلار در آن سرمایه‌گذاری شود.

به گفته یوشی‌هاید سوگا، رئیس کابینه ژاپن، این کشور سرانجام تصمیم گرفت به عمر رآکتور Monju پایان دهد. البته این کار هم به راحتی صورت نمی‌گیرد. تخریب این مرکز هزینه‌ای معادل 3.2 میلیارد دلار را به همراه دارد و این فرآیند تا سال 2047 ادامه خواهد یافت.

۱۳۹۵/۱۰/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...