نسخه چاپی

اظهارات روحانی در بازگشت از سه كشور

رییس جمهور در تشریح دستاوردهای سفر به سه كشور ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان گفت: یكی از اصول اساسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران ، روابط نزدیك با همسایگان بویژه كشورهای آسیای مركزی و قفقاز است.

به گزارش نما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی رییس جمهور کشورمان شامگاه جمعه پس از بازگشت به تهران در جمع خبرنگاران در فرودگاه مهرآباد در تشریح دستاوردهای سفر به سه کشور ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان گفت: یکی از اصول اساسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران ، روابط نزدیک با همسایگان بویژه کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز است.

وی تاکید کرد: در شرایط امروز منطقه، به هر میزان که روابط ما با کشورهای منطقه و همسایگان مان بهتر، مشورت ها بیشتر و برنامه ریزی ها دقیق تر باشد بهتر می توانیم در برابر معضلاتی همچون نا امنی، بی ثباتی و تروریسم که منطقه را فرا گرفته ایستادگی کرده و برای گسترش روابط و مناسبات برنامه ریزی کنیم.

روحانی با اشاره به اینکه در فضای بوجود آمده در پساتحریم لازم بود که بار دیگر روابط را با کشورهای دوست خود بررسی کنیم، افزود: تحریم ها به مانعی در مسیر روابط اقتصادی نزدیک کشورهای دوست با ایران تبدیل شده بود و امروز که تحریم ها برداشته شده شرایط به گونه ای است که کشورهای دوست ما نیز خوشحال هستند که می توانند روابط اقتصادی و سرمایه گذاری با ایران داشته باشند و از خدمات فنی و مهندسی کشورمان استفاده کنند.

رییس جمهور با تاکید بر ضرورت ارائه تسهیلات برای تجار و فعالان اقتصادی در زمینه توسعه مناسبات و همکاری های همه جانبه با دیگر کشورها، گفت: در سفر به سه کشور ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان و دیدار با مقامات عالی رتبه این کشورها در رابطه با تسهیل در صدور ویزا برای رفت آمد راحت تر تجار و سرمایه گذاران و مردم دو کشور و در گام بعدی لغو روادید، رایزنی و گفتگو کردیم.

وی با اشاره به اینکه توسعه روابط بانکی یکی از موضوعات مهم در مذاکرات با سه کشور بود، اظهارداشت: امروز ارتباط خوبی میان بانک های مرکزی ایران و این سه کشور برقرار است و در مذاکرات هم تصمیمات خوبی در خصوص توسعه این روابط در راستای تسهیل مناسبات تجاری فی مابین اتخاذ شد.

رییس جمهور با اشاره به ضرورت توسعه روابط ایران با سه کشور ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان به عنوان اعضای اتحادیه اوراسیا، خاطرنشان کرد: در جریان این سفر برای توسعه مناسبات ایران و اتحادیه اوراسیا در زمینه تعرفه و تجارت ترجیحی و عضویت ایران در این اتحادیه رایزنی و گفتگو شد.

روحانی افزود: گسترش روابط فی مابین در بخش های تجاری، کشاورزی، کشت فراسرزمینی، خدمات فنی و مهندسی، ساخت نیروگاه و سد، فرهنگی و علمی و دانشگاهی از دیگر موضوعات مورد گفتگو در دیدارها و مذاکرات هیات های عالی رتبه ایران و این سه کشور بود که در این راستا اسناد و موافقت نامه هایی هم امضا شد.

وی با اشاره به برگزاری همایش مشترک تجار و فعالان اقتصادی ایران همزمان با این سفر با تجار و فعالان اقتصادی این سه کشور اظهار امیدواری کرد دستاوردهای این سفر ،بیش از پیش منافع ملت ایران و مردم منطقه را تامین کند.

۱۳۹۵/۱۰/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...