نسخه چاپی

تا 24 مهر ایران را تحریم كنید

مقام های اتحادیه اروپا از تصمیم این اتحادیه برای تصویب تحریم هایی جدید علیه ایران تا 15 اكتبر 2012 (دوشنبه، 24 مهر 1391) خبر می دهند.

به گزارش نما به نقل از ایران هسته ای، وزیر خارجه اروپایی در حاشیه نشست دو روزه وزرای خارجه اتحادیه اروپا که در پافوس قبرس برگزار می شود، خبر داده اند که تصمیم در این باره گرفته شده و درون اتحادیه درباره لزوم آن اجماع وجود دارد.

بنابر گزارش جاستينا پاولاک و سباستين موفت برای خبرگزاری رویترز از پافوس در 17 شهریور، گیدو ویستروله وزیر خارجه اتحادیه اروپا در حاشیه این اجلاس به خبرنگاران گفته است: «کوتاهي ايران در عمل کردن به درخواست هاي بين المللي درخصوص کاهش فعاليت هاي هسته اي خود بدين معني است که طي چند هفته آينده بايد درباره تحريم هاي جديد عليه اين کشور گفتگو شود. تحريم ها عليه ايران ضروري است و بايد هرچه سريعتر انجام شود. من يک اراده سياسي ازطرف ايران براي انجام دادن مذاکراتي اساسي مشاهده نمي کنم اگر ايراني ها به ميز مذاکره بازنگردند، احتمالا با مرحله جديدي از تحريم ها روبرو خواهند شد. اين مسئله در سال آينده اتفاق نخواهد افتاد. بحث در اين زمينه به چند هفته آينده مربوط مي شود. نتيجه سه دور مذاکرات امسال بين ايران و قدرت هاي جهان نااميد کننده بوده است».

لوران فابیوس وزیر خارجه تازه کار فرانسه هم در اظهاراتی مشابه با بیان این ادعا که «ديپلماسي با بن بست روبرو شده» گفته است: «ما طي چند روز آينده درباره جزئيات مربوط به افزايش تحريم ها عليه ايران گفت وگو خواهيم کرد. اقدامات جديد عليه ايران ممکن است شامل بخش هاي مالي، تجاري و نفت ايران شود».

همچنین ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس هم خواستار وضع تحریم های جدید علیه ایران شده است. وی گفته است: «من فکر مي کنم مهم است درباره برنامه هسته اي ايران، کار بسيار خوبي که کاترين اشتون انجام داده و مذاکرات 1+5 با ايران صحبت کنيم. لازم است فشار به ايران را افزايش دهيم، تحريم ها را تشديد کنيم و برتحريم هاي قبلي اتحاديه اروپا که تاکنون اجرا شدند، بيافزايم چرا که اين تحريم ها تاثير جدي بر ايران دارند. بسيار اهميت دارد که با موضوع هسته اي ايران مقابله و برخورد شود اما بهتر است که اين کار از راه مسالمت آميز و از طريق تحريم ها و همچنين مذاکرات انجام شود».

اگرچه این 3 وزیر درباره زمان اعمال تحریم های جدید سخنی نگفته اند، اما خبرگزاری آلمان در گزارشی از پافوس خبر داده که زمان پیشنهای آلمان برای تصویب این تحریم ها 15 اکتبر است.

از دید تحلیلگران در تهران، اروپا اساس در موقعیتی نیست که بتواند تحریم جدیدی علیه ایرانوضع کند چرا که سقف تحریم ها در مصوبه اول ژوئیه 2012 اتحادیه که منجر به تحریم خرید نفت و معامله با بانک مرکزی ایران شد اعمال شده است. بنابراین هر نوع تحریم جدید لزوما سمبلیک خواهد بود.

در عوض نگاهی به نظر می رسد تحریم های جدید در صورت اعمال، بیش از هر چیز پاسخی است به فشار های اخیر اسراییل که تحلیلگران عقیده دارند در اصل هدفی جز وادار کردن امریکا و اروپا به تشدید تحریم ها علیه ایران نداشته است.

لزم به ذکر است اتحادیه اروپا در مصوبه روز 2 اوت 2012 شورای اروپا نام 5 مقام ایرانی را از تحریم خارج کرد.

پیش از آن در مصوبه 23 آوریل 2012 الف صدقی رییس و مدیر غیر اجرایی بانک ملی و دو شرکت کشتی رانی والشیپ در الجزایر و موریسون منون در امارات را نیز از تحریم ها معاف کرده بود.

تحلیلگران عقیده دارند هنوز روشن نیست که اتحادیه اروپا به واقع در این باره به جمع بندی رسیده باشد اما در صورت اعمال چنین تحریم هایی حتما دورنمای مذاکرات ایران و 1+5 آسیب جدی خواهد دید.

۱۳۹۱/۶/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...