نسخه چاپی

اختصاصی نما:

اعترافات ظریف در جلسه وی‍‍‍ژه مجلس تایید شد

عکس خبري -اعترافات ظريف در جلسه وي‍‍‍ژه مجلس تاييد شد

صحت صحبت های كریمی قدوسی درباره اعترافات ظریف در مجلس با بازبینی نوار جلسه كمیسیون امنیت ملی مجلس تایید شد

به گزارش نما ؛ در حالي وزارت خارجه سخنان منتسب محمد جواد ظريف در كميسيون امنيت ملي را تكذيب كرده ،رنجبرزاده عضو هئيت رئيسه مجلس از تایید صحبت های کریمی قدوسی خبر داد.
جواد کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با حضور در راهروی مجلس متنی را بین خبرنگاران پخش کرد که ادعا می کرد بخشی از سخنان محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در جلسه این کمیسیون است.
آنچه در ادامه می خوانید بازتعریف صحبتهای ظریف به روایت کریمی قدوسی است:
* من اعتراف می کنم که اشتباه کردم و به حرف کری گوش کردم و اگر استراتژی خودم(توصیه های رهبری) را دنبال می کردم اکنون با مشکل مواجه نبودم.
*من می پذیرم اشتباه کرده ام و مسئولیت آن را قبول می کنم، ابتدا که می خواستیم مذاکره را شروع کنیم بررسی کردیم که علاوه بر امضا رئیس جمهور آمریکا یک راهبردمان هم پافشاری بر روی تصویب توافق از سوی کنگره و سنا علاوه بر امضا رئیس جمهور آمریکا بود.
*ما در طرف مقابل تشخیص دادیم، فقط با دولت آمریکا به توافق برسیم، و اگر من با استراتژی خودم عمل می کردم، امروز با این قضایا موجه نبودیم.
*ما دو رکن کنگره و سنا را رها کردیم و اعلام کردیم فقط با دولت به توافق می رسیم.
*من در دوران پسابرجام اشتباه کردم که توافق شفاهی را اعلام کردم.
*کری بعد از نقض برجام با من تماس گرفت و درخواست کرد به ایتالیا برویم و با هم مذاکره کنیم، و من در مقابل این خواسته گفتم که شما با من کاری کردید که حضور من با شما در یک شهر غیر ممکن شده است.
* قانون ایسا نقض برجام است.
* کری و مونیز به ما گفته بودند روشهایی داریم که مانع تصویب ایسا می شود، و ما به روشهای آنها اعتماد کردیم، و این جزو تعهدات اوباما بود که به آن عمل نشد و من در صحبت با کری این اشتباه بزرگ را گوش زد کردم.
اما بهرام قاسمی سخنگوی ورارت خارجه با رد اظهارات این نماینده ‌مجلس اظهار داشت: نامبرده از قضا در آن جلسه حضور نداشته و نقل قول او از سخنان وزیر امور خارجه کاملا نادرست، مخدوش و گزینشی و به منظور بهره برداری های خاص ، تحریر و تنظیم شده است.
وی تاکید کرد: نقل قول های منتشره وارونه جلوه دادن واقعیات و اظهارات وزیر امور خارجه بوده است و این ناراستی در بیان و نقل قول، با راستی سخنان وزیر امور خارجه در تضاد کامل قرار دارد.
پس از این سخنان و تکذیب از سوی وزارات خارجه،اکبر رنجبرزاده نماینده مردم اسدآباد و عضو هیئت رئیسه مجلس در یک مصاحبه اظهار داشت:در پایان جلسه هیئت رئیسه، به همراه دکتر لاریجانی در حال خروج بودیم که آقایان کریمی قدوسی، نعمتی و محبی‌نیا آمدند و اقای کریمی گفت «نوار کمیسیون امنیت ملی در خصوص اظهارات ظریف مورد بازبینی قرار گرفت و دقیقاً حرف‌هایی که بنده منتشر کردم، گفته شده بود؛ آقای نعمتی و محبی‌نیا نیز تائید کردند.»
حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس نيز،‌ با اشاره به نشست اعضای کمیسيون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با وزیر امور خارجه گفت: با اعترافاتی که وزیر امورخارجه در این جلسه داشته باید فاتحه برجام را خواند و تمام کسانی که برجام را امضا کرده و آن را در کشور اجرا کردند، ازجمله شخص رئیس‌جمهور باید نسبت به مردم پاسخگو باشند.
وی افزود: آقای ظریف در جلسه کمیسیون امنیت ملی گفته است که من می‌پذیرم اشتباه کردم‌ و اگر استراتژی خودم را دنبال می‌کردم اکنون با مشکل مواجه نمی‌شدم. درواقع قصد داشته تا این‌گونه مطلب را منتقل کند که دیگران به وی گفته‌اند این کار را بکند.
مجتبی ذوالنور رئیس کمیته هسته ای مجلس نيز گفته ، اگر این مطالب اشتباه است، وزیر امور خارجه باید تکذیب کند. آقای کریمی قدوسی که مطالب جلسه را منتشر کرده، یا سند دارد و یا ندارد. آقای وزیر می‌تواند مطالب منتشر شده در مورد جلسه را تکذیب کند.
اردشیر نوریان،عضو کمیسیون امنیت ملی در گفتگو با نما با اشاره به غیبت کریمی قدوسی در جلسه گفت:مطالبی که وی در صحن علنی مجلس پخش کردند، گزینشی انتخاب شده است و نشر صحبت های وزیرخارجه با هر کم و کِیفی با توجه به محرمانه بودن جلسه خطا است و اخبار جلسات باید توسط رئیس یا سخنگوی کمیسیون بیان شود و از این لحاظ اقدام کریمی قدوسی اشتباه بود.
البته کریمی قدوسی كه مطرح كننده اين بحث بوده نيز گفت: به دنبال جوسازی های رسانه های دولتی و اصلاح طلب علیه بنده، اینجانب، آقای نعمتی سخنگوی هیئت رئیسه و آقای جهانبخش محبی‌نیا به کمیسیون امنیت ملی رفتیم و نوار جلسه کمیسیون با آقای ظریف را استماع کردیم.
وی تصریح کرد: برای آقای نعمتی و محبی نیا نیز مسجل شد که تمام آنچه بنده بیان کردم و آقای رحیمی (عضو کمیسیون امنیت ملی) تکذیب کرد مستند و عین صحبت های آقای ظریف بوده است و متن کامل اظهارات آقای ظریف در نوار کمیسیون موجود می باشد.
کریمی قدوسی ادامه داد: نتیجه بررسی موضوع به آقای لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز اعلام شد

۱۳۹۵/۱۰/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...