نسخه چاپی

روان‌گردان‌ها و مخدرهای صنعتی، چگونه هوادار از جوانان جذب می‌كنند؟

استاد دانشگاه علوم توانبخشی معتقد است در رابطه با اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر باید نهضت فرهنگی برای مقابله با اعتیاد ایجاد شود.

به گزارش نما به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، شاهین دانشیان افزود: در حال حاضر وضعیت اعتیاد به مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی و مواد محرک بیش از سالهای گذشته در جامعه مشهود است و افراد محصل و دانشجو بیشتر در معرض خطر گرایش به مصرف این مواد هستند.

وی با تاکید بر اینکه راه اندازی نهضت فرهنگی ویژه مبارزه با مواد مخدر اولین اقدام پیشگیرانه است، اظهار کرد: توانمندسازی مدارس برای مواجه فعال با آسیب های اجتماعی دانش آموزان، زمینه سازی برای کاهش عوامل مخاطره‌آمیز، هم‌افزایی برای توسعه زیرساخت ها و خدمات پیشگیرانه و مراقبتی در زمینه آسیب های اجتماعی نیز از عوامل زمینه‌ساز برای نهضت فرهنگی است.

این کارشناس اجتماعی ادامه داد: همچنین لازم است در جهت مبارزه اجتماعی با مواد مخدر استراتژیهای راهبردی برای اجرای برنامه‌هایی از جمله همکاری برای استقرار نظام مراقبت اجتماعی از کودکان و نوجوانان، گسترش نرخ پوشش برنامه‌های پیشگیری از آسیب های اجتماعی، توسعه برنامه‌های مبتنی بر شواهد در زمینه پیشگیری از آسیب های اجتماعی،گسترش مشارکت های مردمی از طریق الگوهای اجتماع محور تعریف شود.

دانشیان با بیان اینکه بیشترین مصرف قرص‌های روان‌گردان در میهمانی‌ها و جمع‌های دوستانه دور از نهاد خانواده رخ می‌دهد، ادامه داد: اصرار دوستان، نیازهای روحی، کنجکاوی، هیجان و فقدان تفریحات دیگر از مهمترین دلایل مصرف روان‌گردان‌ها است.

استاد دانشگاه علوم توانبخشی اضافه کرد: دارا بودن خصوصیات و ویژگی‌های مورد نیاز در مواد صنعتی و شیمیایی با فشارهای ناشی از مدرنیته شدن جوامع از دیگر مولفه‌های مصرف بالای مواد صنعتی است به گونه‌ای که دسترسی و مصرف آسان و به جای نماندن آثار فیزیکی و جسمانی بارز اعتیاد، زمینه را برای مصرف مجدد فراهم می‌کند.

به گفته وی، جذاب بودن و فراوانی انواع مواد صنعتی و شیمیایی موجب گرایش نوجوانان و جوانان به این گونه مواد می شود که این مسایل ناشی از باورهای غلط فرهنگی شده و از دیگر عوامل زمینه‌ساز گرایش این نسل به موادمخدر صنعتی و شیمیایی می‌شود.

دانشیان افزود: ارتقاء میزان آگاهی و دانش نوجوانان و جوانان با هدف تغییر نگرش و تقویت رفتارهای محافظت‌کننده و کسب مهارت‌های زندگی برای عدم گرایش به مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی بصورت مستمر، عمیق، علمی و واقع‌بینانه و بدور از ایجاد هرگونه ترس، وحشت و اغراق در جامعه راه مبارزه اجتماعی با اعتیاد را هموار می‌کند.

این کارشناس اجتماعی گفت: ترویج فرهنگ سلامت و غنی‌سازی سودمند اوقات فراغت از طریق تقویت فعالیتهای جایگزین ورزشی، هنری با هدف، ایجاد تحرک، نشاط و شادمانی کوتاه‌مدت و بلندمدت و پایدار به منظور تقویت احساس رضایتمندی از زندگی، خوش‌بینی، امید،‌ ایجاد هویت و غیره نیز برای مقابله با اعتیاد ضروری است.

۱۳۹۵/۱۰/۵

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...