نسخه چاپی

واریز ۲۸۰ میلیارد ریال درآمد واگذاریها به حساب خزانه

در راستای تحقق اهداف درآمدی دولت از طریق واگذاری‌ها، مبلغ ۲ هزار و ۷۷۹ میلیارد ریال از سوی سازمان‌ خصوصی‌سازی به حساب خزانه واریز شد.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری دانشجو، وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد در راستای تحقق اهداف درآمدی دولت از طریق واگذاری‌ها، مبلغ 2 هزار و 779 میلیارد ریال از سوی سازمان‌ خصوصی‌سازی به حساب خزانه واریز شد.

این رقم، بر اساس گزارش هفتگی فعالیت‌های شاخص و مهم سازمان خصوصی‌سازی، اقدامات انجام یافته در خصوص واگذاری سهام متعلق به دولت و شرکتهای دولتی و تحقق اهداف درآمدی دولت از واگذاری‌ها در هفته منتهی به 26 آذر ماه سالجاری اعلام شده است.

بر اساس این گزارش 25 جایگاه سوخت متعلق به "شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران" با ارزشی معادل یک هزار و 795 میلیارد ریال به صورت بلوکی و از طریق مزایده در روزهای پایانی آذرماه امسال به فروش رسیده است.

گفتنی است؛ در بودجه امسال، برای واگذاریهای دولت مبلغ 16 هزار و 550 میلیارد تومان به سازمان خصوصی سازی تکلیف شده است که نگاهی به عملکرد این سازمان نشان می دهد از ابتدای امسال تاکنون تنها 905 میلیارد تومان سهم و املاک دولتی فروخته شده است که از این میزان، 2278 میلیارد ریال در بورس اوراق بهادار، 522 میلیارد ریال در فرابورس و 6205 میلیارد ریال از طریق مزایده به فروش رسیده است.

این درحالی است که بر اساس قانون قرار بود سال 93 پایان واگذاریهای دولت باشد که بدلیل عدم اتمام فروش بنگاههای دولتی، این مهلت در سالهای 94 و 95 و همچنین 96 تمدید شده است.

این گزارش می افزاید: بر اساس اصل 44 قانون اساسی بنگاههای اقتصادی به 3 بخش تقسیم می شوند. بخش اول شرکتهایی گروه یک هستند که باید 100 درصد سهام آنها تا پایان برنامه چهارم در سال 89 به بخش خصوصی واگذار می شد.

بخش دوم مربوط به شرکتهای گروه دو هستند که دولت مجاز است تا 80 درصد سهام این بنگاهها را تا پایان سال 92 به بخش خصوصی واگذار کند که به دلیل عدم توفیق دولتها در اتمام واگذاری سهام و نیز اجرای کامل سیاست خصوصی سازی در کشور، این مهلت تا پایان سال 95 تمدید شده است. در بخش سوم و شرکتهای گروه سوم نیز مدیریت و مالکیت بنگاهها همچنان در دست دولت باقی خواهد ماند.

گفتنی است؛ بر این اساس و با توجه به کارنامه ضعیف سازمان خصوصی سازی در واگذاری سهام دولتی در سالجاری، بنظر می رسد باید منتظر تمدید واگذاریها در سال 96 بود.

۱۳۹۵/۱۰/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...