نسخه چاپی

تسهیلات به بانك‌ها مشروط به اخذ مجوز از سازمان خصوصی سازی

نمایندگان مجلس اعطای هرگونه تسهیلات و یا ایجاد تعهدات به بانك‌ها و موسسات اعتباری خصوصی و دولتی را مشروط به اخذ مجوز از سازمان خصوصی‌ سازی دانستند.

به گزارش نما به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز، درجریان بررسی لایحه برنامه ششم توسعه اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با ماده 29 این لایحه با 143 رأی موافق، 21 رأی مخالف و5 رأی ممتنع از مجموع 236 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در بند یک ماده 29 آمده است: به منظور مردمی شدن اقتصاد و گسترش سهم بخش خصوصی و تعاونی در اقتصاد و به‌منظور افزایش بهره‌وری و ارتقای سطح کیفی خدمات و مدیریت بهینه هزینه به تمامی دستگاه های اجرائی که عهده‌دار وظایف اجتماعی،فرهنگی و خدماتی هستند (از قبیل واحدهای بهداشتی و درمانی، مراکز بهزیستی و توانبخشی، مراکز آموزشی، فرهنگی، هنری، و ورزشی و مراکز ارائه‌دهنده خدمات و نهاده‌های کشاورزی و دامپروری) اجازه داده می‌شود؛ در چهارچوب استانداردهای کیفی خدمات که توسط دستگاه ذی‌ربط تعیین می‌گردد، نسبت به خرید خدمات از بخش خصوصی و تعاونی (به ‌جای تولید خدمات) اقدام کند.در اجرای این بند واگذاری مدارس دولتی ممنوع است.

در تبصره بند 1 ماده 29 لایحه مذکور آمده است که آیین‌نامه اجرایی این ماده شامل نحوه تعیین قیمت خرید خدمات و تعیین تکلیف نیروی انسانی و ساختار به پیشنهاد سازمان و دستگاههای اجرائی ذی‌ربط به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

براساس این گزارش؛در بند 2 لایحه برنامه ششم توسعه ذکر شده است که به‌منظور نظارت بیشتر بر بنگاههای در حال واگذاری و همچنین بنگاههای واگذار شده به صورت کنترلی، در چارچوب مصوبات هیات واگذاری،اسامی این بنگاهها از سوی سازمان خصوصی‌سازی به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و بانک مرکزی اعلام می‌شود. سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مکلف است ثبت صورت‌جلسات مجامع عمومی و هیأت مدیره و همچنین نقل و انتقال اموال و املاک بنگاههای مزبور را پس از أخذ مجوز کتبی از سازمان خصوصی‌سازی انجام دهد. بانک مرکزی موظف است طی دستورالعمل اعلامی به بانکها و مؤسسات اعتباری خصوصی و دولتی، اعطای هرگونه تسهیلات و یا ایجاد تعهدات به بنگاههای مذکور را مشروط به أخذ مجوز از سازمان خصوصی‌سازی نماید.

همچنین؛درجریان بررسی ماده 28 گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران نمایندگان با ارجاع ماده 28 به کمیسیون تلفیق با 127 رأی موافق، 2 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع از مجموع 233 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

بر این اساس "نادر قاضی‌پور" دراخطار اصل 85 قانون اساسی گفت: باید از حق و حقوق مردم دفاع شود و دولت نباید قانون بنویسد،بلکه قانون‌نویسی از شئون مجلس است و در واقع با تصویب این بند اختیارات مجلس به یک وزیر اعطا می‌شود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قانون‌نویسی از وظایف مجلس است و نباید اختیارات مجلس به یک وزیر داده شود و یک وزیر نباید در خصوص نظام تعاون قانون بنویسد و این قانون را اجرا کند.

دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی اخطار نادر قاضی پور را وارد دانست و اخطار وی را به رأی گذاشت که نمایندگان با 137 رأی موافق، 14 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 233 نماینده اخطار قاضی پور را وارد دانستند.

انتقال دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد به وزارت اقتصاد

با تصویب مجلس کلیه وظایف، اختیارات، ساختار و تشکیلات دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد با حفظ شخصیت حقوقی مستقل به وزارت امور اقتصادی و دارایی منتقل شد.

نمایندگان مجلس در ادامه بررسی جزئیات لایحه برنامه ششم، با بررسی و تصویب ماده 27 این لایحه موافقت کردند.

بر این اساس ایجاد هرگونه منطقه آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی منوط به تأمین زیرساخت های مورد نیاز برای استقرار واحدهای تولیدی، اخذ مجوز مورد نیاز از قبیل تأییدیه زیست محیطی ، نظامی ، امنیتی با رعایت قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری ، صنعتی ، مصوب 7 شهریور 72 و قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی مصوب 5 آذر 84 امکان پذیر است.

براساس تبصره این ماده نیز کلیه وظایف ، اختیارات ، ساختار و تشکیلات دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با حفظ شخصیت حقوقی مستقل و با رعایت ضوابط و مقررات مربوطه به وزارت امور اقتصادی و دارایی منتقل و وزیر مربوطه مسئول اجرای قوانین مربوط به حوزه مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی خواهد بود.

طرح اصلاح تعیین تعطیلات رسمی کشور اعلام وصول شد

غلامرضا کاتب در نشست علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه، 5 دی) مجلس شورای اسلامی طرح اصلاح لایحه قانون تعطیلات رسمی کشوری مورخ 1390.06.06 به صورت عادی را از جانب هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول کرد.

لاریجانی میلاد جضرت مسیح را تبریک گفت

لاریجانی قبل از آغاز جلسه علنی امروز مجلس اظهارداشت: سالروز میلاد حضرت مسیح(ع) را به مردم و نمایندگان و بخصوص پیروان آن حضرت تبریک عرض می کنم.

وی تصریح کرد: این روز، روز بسیار مبارکی برای همه ماست و انشاالله روش ایشان که ایجاد عدالت در بین انسانها و ایجاد محبت و زندگی سعادتمند برای همه بشریت است نصب العین همه قرار بگیرد.

آغاز جلسه علنی مجلس

پنجاه و نهمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی آغاز شد.

نمایندگان مجلس در این جلسه به ادامه بررسی جزئیات لایحه برنامه ششم توسعه خواهند پرداخت.

۱۳۹۵/۱۰/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...