نسخه چاپی

مهار آنفلوانزا در 3 استان كشور

رئیس سازمان دامپزشكی كشور به مهار آنفلوانزای پرندگان در سه استان كشور اشاره كرد و گفت: ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان های قزوین، گلستان و در دو تالاب میانكاله و میقان ( مركزی) گزارش شده است.

به گزارش نما به نقل ازسازمان دامپزشکی کشور، مهدی خلج با بیان اینکه ویروس آنفلوانزا در استان های تهران، کرمانشاه و قم با تلاش ادارات دامپزشکی، استاندارها و پرورش دهندگان طیور مهار شد افزود: براساس گزارش بازرسان دامپزشکی، یک واحد مرغداری در قزوین و یک واحد نیز دراستان گلستان به ویروس آنفلوانزای H1N5 و H1N8 آلوده شده است.

وی اظهار داشت: از آنجایی که پرندگان مهاجر عامل اصلی انتقال بیماری هستند کارشناسان سازمان دامپزشکی و سازمان حفاظت محیط زیست در مشاهدات و نتایج آزمایش ها از دو تالاب میانکاله در استان گلستان و تالاب میقان در استان مرکزی وجود این بیماری را اثبات کرده اند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: به منظور مدیریت و جلوگیری از انتشاری بیماری، ماموران سازمان حفاظت محیط زیست در همه تالاب ها و آب بندهای کشور مستقرند تا در صورت مشاهده علائم بیماری و تلفات پرندگان وحشی موارد را به ادارات دامپزشکی اطلاع دهند.

خلج اضافه کرد: ماموران سازمان حفاظت محیط زیست در صورت مشاهده لاشه پرندگان وحشی، لاشه را جمع آوری می کنند تا مورد هجوم حیوانات گوشتخوار قرار نگیرد.

وی افزود: صیادان از شکار پرندگان وحشی مهاجر خودداری کنند و مردم نیز این پرندگان را از بازارهای محلی بویژه در استان های گلستان و گیلان نخرند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور تاکید کرد: پرورش دهندگان طیور به محض مشاهده بیماری در واحد پرورشی، موارد را به ادارات دامپزشکی اطلاع دهند.

وی ادامه داد: مرغداران به هیچ وجه از ماشین مشترک برای حمل تخم مرغ و گوشت مرغ و یا نهادهای دیگر مانند کود و آب استفاده نکنند و با رعایت این نکات، انتشار و تلفات بیماری را به حداقل برسانند.

وی با بیان اینکه تنوع پرندگان بومی در کشور زیاد است، افزود: با توجه به وجود 100 مرکز عرضه پرنده زنده، صید غیرمجاز پرندگان وحشی و تراکم بالای مراکز صنعتی پرورش مرغ، باید مدیریت و کنترل دقیق تری برای جلوگیری از انتشار بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان انجام شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور از مصرف کنندگان خواست تخم مرغ و گوشت مرغ را از مراکز مجاز خریداری و بدون نگرانی مصرف کنند.

خلج اظهارداشت: ناظران سازمان دامپزشکی در کشتارگاه ها و مرغداری ها حضور دارند و پیش از کشتار، مرغها را معاینه و برای کشتار و حمل، گواهی بهداشتی صادر می کنند.

وی افزود: تاکنون موردی از ابتلای انسان به ویروس آنفلوانزای فوق حاد اِچ5 اِن8 در جهان گزارش نشده است اما باید برای جلوگیری از احتمال عبور این بیماری از پرنده به انسان، احتیاط شود.

به گزارش ایرنا، پیش از این سازمان دامپزشکی کشور در اطلاعیه ای بروز بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را در دو واحد پرورش طیور در یکی از شهرستان های استان تهران اعلام کرده بود.

ویروس بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان H5N1 بین انسان و پرندگان مشترک است. در آغاز ماه ژوییه سال 2005 میلادی گزارش های رسمی از مسئولان دولتی چند کشور در مورد همه گیری ویروس H5N1 در مرز برخی کشورها به سازمان بهداشت جهانی دام (OIE ) داده شد.

در پایان همان ماه روسیه و قزاقستان نیز گسترش آنفلوآنزای پرندگان را در کشورهای خود گزارش کردند و گفتند که عامل بیماری، ویروس H5N1 است.

از زمان نخستین گزارش های شیوع این ویروس در پرندگان موجود در روسیه که دامنه شیوع آن فقط بصورت محدود در سیبری بود، این ویروس شروع به گسترش به سمت غرب کرد به طوری که در قزاقستان چند روستای مجاور مناطق آبی نخستین مناطقی بودند که شیوع این ویروس را تجربه کردند.

انسان در ارتباط مستقیم با پرندگان بیمار یا لاشه های پرندگان کشته شده، می تواند به این بیماری مبتلا شود.

باوجود آنکه شیوع آنفلوانزای پرندگان به شدت شیوع آنفلونزای انسانی در بین انسان ها نیست و بسیار سخت از پرنده به انسان منتقل می شود، اما در صورت انتقال، درصد تلفات و کشندگی آن بالاست و به همین دلیل، مجامع بین المللی روی کنترل این بیماری خیلی تاکید دارند.

در سال های اخیر، برای کنترل این ویروس خطرناک توافق هایی میان سه سازمان خواربار کشاورزی ملل متحد (FAO)، سازمان بهداشت جهانی (WHO) و سازمان بهداشت جهانی دام (OIE) صورت گرفته است.

چندی پیش در گزارش رسانه های خارجی از شیوع این بیماری در یکی از مزارع پرورش طیور آلمان خبر داده شد.همزمان این بیماری در چند کشور دیگر از جمله فرانسه نیز مشاهده شد.

به گفته برخی کارشناسان، در سال 2014 -2015 صنعت طیور آمریکا بابت بیماری آنفلوانزا 2.3 میلیارد دلار خسارت دید و اگر برای هر کشور دیگری چنین شرایطی پیش بیاید، از نظر اقتصادی و از منظر سلامت، دچار زیان های فراوانی خواهد شد.

۱۳۹۵/۱۰/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...