نسخه چاپی

۴ علت‌ اصلی بوی بد دهان را بشناسید

متخصص بهداشت و سلامت دهان علت‌های بوی بد دهان را تشریح كرد و گفت: اگر مشكل به علت لثه و دندان باشد ممكن است با جرم گیری، پركردن یا ترمیم دندان بتوان آن را برطرف كرد.

به گزارش نما به نقل از فارس، محمدرضا خامی با بیان اینکه بوی بد دهان حالتی پایدار است، افزود: اکثر افراد صبح بعد از بیدار شدن از خواب و قبل از خوردن صبحانه ممکن است بوی بد دهان داشته باشند که با خوردن صبحانه این بو، برطرف می شود.

وی ادامه داد: علت این نوع بوی بد این است که در طول شب و هنگام خواب ترشح بزاق کم می شود و میکروارگانیسم های موجود در دهان محصولاتی تولید می کنند که بوی بد دهان را تولید می کند که البته این حالت نیاز به بررسی ندارد.

متخصص بهداشت و سلامت دهان در شبکه رادیویی سلامت با بیان اینکه علت‌های بوی بد دهان را می‌توان در 4 دسته خلاصه کرد، گفت: دسته اول، غذاهای مصرفی است که معروف ترین آنها مصرف سیر و پیاز است. دسته دوم، به بهداشت ضعیف دهان مربوط می شود که این مساله به مشکلات دندان و لثه ها ارتباط دارد.

وی در ادامه علت‌های بوی بد دهان گفت: دسته سوم، علت‌هایی است که تقریبا به دهان و دندان مربوط نیست اما به نواحی مجاور دهان و دندان که در ناحیه حلق قرار دارند، مربوط می شود. مثل مشکلات لوزه ها و سینوس‌ها. چهارمین علت بوی بد دهان، علل خارج از دهان و دندان و نواحی مجاور آن است. بیماری های عمومی و سیستمیک از جمله دیابت، برخی از ناراحتی های گوارشی، عفونت‌های ریه در این دسته بندی قرار می‌گیرد.

خامی در پاسخ به این پرسش که آیا زبان می تواند عاملی برای ایجاد بوی بد دهان باشد؟، بیان کرد: بله، در بعضی افراد توصیه می‌شود هنگام مسواک زدن یک یا دو بار یا 3 بار مسواک را در سطح زبان بکشند به ویژه قسمت عقب زبان که می تواند محل تجمع میکروارگانسیم ها باشد. به هر حال، دندانپزشک با معاینه می تواند مشکل را پیدا کند و اگر مشکل به علت لثه و دندان باشد ممکن است جرم گیری لازم باشد یا پرکردگی و ترمیم لازم باشد.

این دندانپزشک اجتماعی و متخصص بهداشت و سلامت دهان در پایان اظهارداشت: اگر با برطرف کردن مشکلات ذکر شده، اگر بوی بد دهان ادامه داشته باشد، لازم است فرد به متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کند.

۱۳۹۵/۱۰/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...