نسخه چاپی

كار فرهنگی مقدمه اقتصاد مقاومتی

اسدالله عسگراولادی

جنگ اقتصادي با جنگ نظامي قابل مقايسه نيست. در برخي كشورها جنگ اقتصادي مقدمه جنگ نظامي است. به همين دليل است كه رهبر معظم انقلاب بحث اقتصاد مقاومتي را مطرح مي‌كنند كه به نظر من بحث بسيار درست و كارشناسي است. اقتصاد مقاومتي از دو جهت قابل تأمل است؛ اول اين كه بايد فرهنگ مصرف در كشور كم شود و براي رسيدن به اين هدف بايد كار فرهنگي كرد. به عنوان نمونه بايد مانند زمان جنگ از پتانسيل مساجد، نماز جمعه‌ها، دانشگاه‌ها و مدارس استفاده كرد تا بتوانيم فرهنگ مصرف كمتر را نهادينه كنيم چرا كه كار فرهنگي مقدمه اقتصاد مقاومتي است. بايد مردم بدانند كه هيچ التهابي در بازار وجود ندارد. اتاق ايران و اتاق تهران بايد براي كاهش التهاب كمك كنند. الان وقت وحدت است و مديريت ما، مديريت جنگي و زمان مقاومت است.
در اقتصاد مقاومتي بايد برنامه هاي دفاعي را ساماندهي كنيم و كشور بايد امنيت كامل داشته باشد و نبايد اجازه دهيم تا مثل شرايط سوريه بيگانگان بتوانند در داخل كشور ايجاد تنش بكنند. در اقتصاد مقاومتي بايد حواسمان جمع باشد. اگر بتوانيم يك سال مقاومت كنيم، فروشندگان غربي خودشان مي‌شكنند. گفته مي‌شود از دلايل مهم تنظيم بازار در شرايط جنگ در دهه 60 ذخيره مناسب 24 قلم كالاي اساسي بوده است اما بايد دانست آن چه سبب شد تا در زمان جنگ سربلند و پيروز باشيم و تورم كمتري را در كالاهاي اساسي تجربه كنيم، ايدئولوژي مردم بود كه معتقد بودند بايد جنگ را حفظ كنند. بعد دوم اقتصاد مقاومتي هم اين است كه دولت براي 6 تا 8 ماه آينده ذخاير لازم را تأمين كند و حداقل‌هاي مورد نياز مردم به وفور وجود داشته باشد.
در 8 سال دفاع مقدس هزار ميليارد دلار كالا شامل لباس، غذا و بقيه اقلام از خانه‌هاي مردم بيرون آمده است. در آن زمان مردم اعتقاد به دفاع داشتند و امروز هم لازم است تا مردم را متقاعد كنيم كه اقتصاد مقاومتي لازم است.در زمان جنگ اگر مردم دو عدد مرغ داشتند، يك را براي جبهه مي‌دادند. در زمان جنگ مردم از خودشان مايه مي‌گذاشتند و تورم 40 درصدي براي كالاهاي غيرضروري بود نه براي كالاهاي ضروري. در آن زمان مردم چون دفاع را وظيفه مي‌دانستند هر كاري لازم بود انجام مي‌دادند. اگر من روزي دو عدد نان مي‌خريدم، در زمان جنگ يك نام مي‌خريدم و اين يعني اقتصاد مقاومتي. من 7 بار به جبهه رفتم و در هر بار وسايل مختلفي را با خودم مي‌بردم. اگر دو قالب پنير مي‌خريدم، يكي را در خانه مصرف مي كردم و يكي را براي جبهه مي‌بردم.

منبع: هفته نامه پنجره

۱۳۹۱/۶/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...