نسخه چاپی

مسكو میزبان مذاكرات سه‌جانبه پاكستان، روسیه و چین با محوریت افغانستان

مذاكرات سه جانبه پاكستان، روسیه و چین با محوریت افغانستان و كریدور اقتصادی موسوم به سی‌پك امروز در مسكو برگزار می‌شود.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری فارس؛ در اسلام‌آباد، مذاکرات سه جانبه پاکستان، روسیه و چین با محور افغانستان و کریدور اقتصادی موسوم به سی پک امروز در مسکو برگزار می‌شود.

با اینکه موضوع امنیت در افغانستان و کریدور اقتصادی چین محور اصلی مذاکرات مسکو است اما تحولات منطقه‌ای از جمله اوضاع سوریه نیز مورد بررسی و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

در این مذاکرات قرار است چگونگی ایفای نقش فعال روسیه برای پیوستن به کریدور اقتصادی چین نیز مورد تبادل نظر قرار گیرد.

پاکستان و چین بعد از مذاکرات طولانی مدت روسیه را به عنوان سومین و بزرگترین شریک خود در کریدور سی پک پذیرفته‌اند.

به گفته کارشناسان کنار آمدن روسیه و چین برای شریک شدن در یک طرح اقتصادی منطقه‌ای زمان‌بر بود اما سرانجام آنها توانستند با یکدیگر به توافق برسند.

روسیه از نفوذ داعش در افغانستان نگران است و سعی دارد با کمک پاکستان و چین ضمن حل این مشکل نقش فعال در مذاکرات صلح ایفا کند.

به گزارش وزارت امور خارجه پاکستان تهدید داعش برای کشورهای آسیای مرکزی از دیگر محورهای مهم نشست مسکو خواهد بود.

«ضمیرکابلوف» نماینده ویژه روسیه در خصوص افغانستان و «دینگ شی جن» نماینده ویژه چین در نشست مسکو شرکت خواهند کرد.

به گفته مقامات پاکستانی بعد از اینکه نشست‌های چهارجانبه برای برقراری صلح در افغانستان ناکام ماند اکنون پاکستان، ‌ روسیه و چین تصمیم دارند در این خصوص به فرمولی منهای قدرت‌های فرامنطقه‌ای دست پیدا کنند.

نقش آمریکا، به عنوان تنها عضو فرامنطقه‌ای گروه چهارجانبه صلح افغانستان درناکام ماندن این تلاش‌ها کاملا مشخص و غیر قابل انکار می‌باشد که مقامات پاکستانی نیز بر این موضوع تأکید دارند.

در طول کمتر از یک سال گروه چهارجانبه صلح افغانستان پنج نشست مختلف در اسلامآباد و کابل برگزار کرد اما تمام این نشست‌ها، در عمل هیچ گونه خروجی و نتیجه ای برای افغانستان نداشت و نه تنها موجب تحقق صلح نشد بلکه بی‌اعتمادی بین طرفین را بیشتر کرد.

نخستین دور مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و طالبان، به میزبانی اسلام آباد برگزار شد اما نزدیک به یک ماه بعد از آغاز این مذاکرات، اعلام ناگهانی خبر مرگ «ملا عمر» رهبر سابق طالبان افغانستان، باعث توقف روند مذاکرات صلح شد.

۱۳۹۵/۱۰/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...