نسخه چاپی

«لیسانسه‌ها» یك طنز اجتماعی است

آخرین سریال سروش صحت در تلویزیون مجموعه «شمعدونی» بود كه درونمایه طنز داشت.

به گزارش نما به نقل از آرمان: آخرین سریال سروش صحت در تلویزیون مجموعه «شمعدونی» بود که درونمایه طنز داشت. کارگردان سریال‌های «چارخونه»،«پژمان» و «ساختمان پزشکان» این روزها سریال «لیسانسه‌ها» را روی آنتن دارد که پخش‌اش به تازگی شروع شده است. صحت این بار در سریالش که باز هم طنزی اجتماعی است سراغ مسائل و مشکلات جوان‌ها رفته و با بازیگر‌های جوانی چون امیرحسین رستمی، هوتن شکیبا و امیر کاظمی همکاری کرده است.خبرآنلاین با او درباره این مجموعه و اوضاع این روزهای تلویزیون گفت‌و‌گویی انجام داده است که در ادامه می‌خوانید.

اسم شما و ایمان صفایی همراه هم به عنوان نویسندگان «لیسانسه‌ها» می‌آید. طرح و ایده اولیه این سریال متعلق به کدامتان است؟

من و ایمان سال‌هاست که باهم همکاری می‌کنیم و همه کارهایمان را با هم انجام می‌دهیم و هر ایده‌ای هست متعلق به هر دوی ماست چون از میان حرف‌هایمان به وجود می‌آید. ایده «لیسانسه‌ها» هم از چند سال پیش در ذهنمان شکل گرفته بود، البته واقعا یادم نمی‌آید چطور و چگونه. به هر حال وقتی به ایده برای یک سریال فکر کردیم به این نتیجه رسیدیم که بهتر است این بار سراغ مشکلات و مسائل جوانان برویم.

چرا جوان‌ها؟

‌من و ایمان متن‌هایمان را بیشتر در کتابخانه ملی می‌نویسیم و آنجا پر از بچه‌های جوانی است که بیشترشان تحصیلکرده هم هستند. به همین خاطر به ذهنمان رسید که به مشکلات جوانانی که مقطع لیسانس را طی کرده‌اند اما الان با مسائل زیادی رو به رو هستند را به تصویر بکشیم.

در کارهای قبلی شما هم رگه‌های اجتماعی دیده می‌شد همیشه با این ذهنیت که به مسائل اجتماعی بپردازید سراغ کاری می‌روید و در واقع پرداختن به موضوعات جامعه یکی از اهدافتان است؟

‌اینکه بخواهم برای خودم از قبل یک فرمول در ذهنم آماده کرده باشم که صرفا به این مسائل بپردازم نیست، اما وقتی کاری برای مردم ساخته می‌شود آنها دوست دارند بازتابی از زندگی و مشکلات خودشان را در آن کار ببینند. شاید به همین علت است که ما نیز سعی می‌کنیم مسائل مردم در کارمان باشد.

سلیقه مخاطب در مقاطع مختلف دستخوش تغییرات زیادی شده، فکر می‌کنید انتظار مخاطب حال حاضر تلویزیون از یک سریال تلویزیونی چیست و در یک مجموعه تلویزیونی حالا چه طنز چه ملودرام؛ چه المان‌هایی را باید در نظر گرفت تا جذب سریال بشوند؟

‌«لیسانسه‌ها» یک طنز اجتماعی است، اینکه در کاری هم عنصر طنز وجود داشت باشد و هم درونمایه اجتماعی داشته باشد به نظر می‌رسد می‌تواند به مذاق مخاطب خوش بیاید. در کنار این قضیه ما سعی کردیم تا جایی که امکان داشت بخش زیادی از مشکلات و حرف‌های جوان‌ها را بیان کنیم. چون این سریال با توجه به موضوعش می‌تواند طیف زیادی از مخاطبان را در بر بگیرد که جوان‌ها هم بخشی از آن هستند.

جوان‌ها در جامعه ما با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند که شاید موضوعی که شما سراغش رفتید یکی از آنها باشد، چقدر دستتان برای پرداخت به این موضوعات باز بود؟

‌تا جایی که شده سعی کردیم حرف‌هایمان را بزنیم، اتفاقا در برخی موارد نگران بودیم حرف‌هایی که ما در این سریال می‌زنیم به کسی بربخورد یا برای عده‌ای سوءتفاهم ایجاد کند. به هر حال محدودیت‌هایی همیشه وجود دارد، ولی با شناختی که از این محدودیت‌ها داریم سعی کردیم تا جایی که بشود حرف‌هایمان را بزنیم البته با این امید که کسی ناراحت نشود و بدانند که همه این موارد طرح مساله است. محدودیت و ممیزی تا الان خوشبختانه با مورد خاصی نبوده است.

هنوز قسمت‌های زیادی از «لیسانسه‌ها» پخش نشده و قضاوت درباره آن زود است. اما پیش‌بینی‌تان از استقبال مخاطب چیست؟

‌من دلم می‌خواهد وقتی کاری می‌سازم همه چیز سر جایش قرار بگیرد و حاصل کار درست باشد. تا جاییکه بلد باشم سعی می‌کنم در همه وجوه مواردی که در کیفیت یک اثر تلویزیونی اثر می‌گذارد را رعایت کنم. با بودجه‌ای که تلویزیون برای کار ما در نظر گرفته ما مجبور هستیم در طول روز چند دقیقه‌ای را بگیریم ولی سعی می‌کنیم طوری کارمان را انجام دهیم که نتیجه خوب از آب در بیاید.

من هم همه تلاشم را کردم که به اصطلاح نه سیخ بسوزد نه کباب. «لیسانسه‌ها» فضای طنز دارد و داستانش درباره سه تا دوست و پسر جوان و مشکلات آنها است که هر کدام‌شان بخشی از مشکلاتی که جوان‌ها دارند را به تصویر می‌کشند. ما سعی‌مان را کردیم که کار تکراری نباشد و با ساخته‌های قبلی من هم متفاوت است، اما به نظرم باز هم وقت بیشتری لازم است تا مخاطبان نظرشان را در این باره بگویند. من در طول کار سعی کردم حواسم به همه موارد باشد حالا اینکه نتیجه چطور شود باید چند قسمتی از کار بگذرد و بیشتر در جریان نظر مخاطبانی که سریال را تماشا کرده‌اند قرار بگیریم.

این روزها سریال‌های زیادی با مشکلات مالی مواجه و بعضا برای مدتی هم تعطیل می‌شوند، شما در «لیسانسه‌ها» با کمبود بودجه رو به رو نشدید؟

‌من فکر می‌کنم مشکل مالی این روزها برای همه سریال‌ها پیش می‌آید، اما خوشبختانه تهیه‌کننده ما توانسته تا بدین جا سریال را بکشاند و امیدوارم در ادامه راه هم با مشکل خاصی مواجه نشویم. البته فکر کنم تلویزیون هم در این مورد با تهیه‌کننده هماهنگ بوده و همکاری لازم را داشته و خوشبختانه کار ما به درستی در حال جلو رفتن است.

قرار است «لیسانسه‌ها» در دو فصل ساخته شود، کارگردان فصل دوم هم خودتان هستید؟

‌بله کارگردانی فصل دوم هم بر عهده خودم است، نگارش قسمتی از فیلمنامه‌اش به پایان رسیده و باقی آن مانده که به زودی آن را به اتمام می‌رسانیم. فصل دوم را هم با همین تیم جلو می‌بریم.

تغییری در قصه و یا تیم بازیگران رخ می‌دهد؟

بعید می‌دانم کسی از قصه و گروه کم شود اما ممکن است کاراکتری اضافه شود. البته تا اینجا که متن را نوشته‌ایم هنوز این اتفاق نیفتاده است. بازیگر مهمان در برخی قسمت‌ها می‌آید و می‌رود، اما شخصیت ثابت هنوز به کار اضافه نشده است. شاید هم اضافه شود.

۱۳۹۵/۱۰/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...