نسخه چاپی

جدایی ری از تهران موجب دستیابی مردم آن به استقلال كامل می‌شود

عکس خبري -جدايي ري از تهران موجب دستيابي مردم آن به استقلال کامل مي‌شود

فرماندار سابق تهران با ابراز خرسندی از انتصاب فرماندار ویژه ری تأكید كرد: با انتزاع كامل ری از تهران، حقوق بر زمین مانده اهالی این شهرستان به آنها بازمی‌گردد.

به گزارش نما، حسین طلا فرماندار سابق تهران در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس به دفاع از انتزاع ری از تهران پرداخت و اظهار داشت: بر اساس قانون تقسیمات کشوری، شهر محدوده‌ای با حدود جغرافیایی مشخص و با نوع معینی از بافت فرهنگی و اجتماعی است که در داخل یک بخش قرار دارد.

وی افزود: از به هم پیوستن چند بخش یک شهرستان و از به هم پیوستن چند شهرستان نیز، یک استان ایجاد می شود و «کشور» دربرگیرنده مجموعه استان‌هاست.

نماینده تهران در مجلس گفت: شهر تهران که در بخش مرکزی شهرستان تهران قرار دارد، در واقع از بخش مرکزی بیرون آمده و سه شهرستان تهران، ری و شمیرانات را در بر گرفته است.

طلا افزود: ماده 14 قانون تقسیمات کشوری می‌گوید کلیه دستگاه‌ها اعم از اجرایی و قضایی و سایر نهادهای انقلاب، موظفند تقسیم‌بندی شان را بر اساس این قانون انجام دهند.

وی ادامه داد: شورای شهر، منتخب مردم شهری است که محصور در یک حدود قانونی مشخص است و شورای شهر تهران محدود به شهرستان تهران نمی تواند برای مردم شهرستانی دیگر قانون وضع کند.

«شهردار یک شهرستان هم نمی تواند شهردار مورد نظر خود را در یک شهرستان دیگر منصوب کند و لذا آنچه تاکنون در خصوص اداره ری در حوزه شهری صورت گرفته، خلاف قانون بوده است».

فرماندار سابق تهران با اشاره به تلاش های دولت برای اصلاح نحوه اداره شهر ری اظهار داشت: ماده 13 قانون تقسیمات کشوری تصریح دارد هر گونه انتزاع، تفکیک، الحاق و تغییر نام به جز استان با پیشنهاد وزارت کشور و تصویب هیئت وزیران انجام می شود.

طلا افزود: شهر ری قبلا شهرستان بوده و در انتخابات شورای شهر که چهار سال پیش برگزار شد، مجلس به عنوان متولی امر نظارت، برگزاری انتخابات شورای شهر تهران در ری را خلاف قانون اعلام و بر برگزاری مجزای آن در این دو حوزه تاکید کرد.

وی ادامه داد: دولت در آن زمان اعلام کرد به دلیل فراهم نبودن شرایط این کار، نمی تواند انتخابات را به صورت جداگانه برگزار کند و آنها هم گفتند که این موضوع باید در انتخابات میان‌دوره‌ای جبران شود.

نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: از نظر دولت، یک ‌سال باقی مانده تا انتخابات دوره چهارم شورای شهر بهترین زمان برای انتزاع ری از تهران و فراهم‌کردن زمینه برگزاری انتخابات در این حوزه است اما برخی به خاطر منفعت‌شان به این اقدام اعتراض می‌کنند.

طلا افزود: شهرداری و شورای شهر تهران می گویند میزان درآمد شهر ری 30 میلیارد است در حالی که الان 300 میلیارد برای این شهرستان هزینه می شود و معلوم نیست چرا وقتی دولت می خواهد این بار را از دوش آنها بردارد، بر این هزینه 10 برابری اصرار دارند؟

وی ادامه داد: آنها همچنین می‌گویند با جدایی ری از تهران وضعیت پسماندها، فاضلاب و امور متوفیان این منطقه دچار مشکل می‌شود و بین شورای شهر دو شهرستان اختلاف به وجود می‌آید در حالی که قانون برای اداره شهر، ساز و کار تعیین کرده است.

طلا از استانداری‌ها و فرمانداری‌ها و شورای اسلامی شهر به عنوان نهادی که زیر نظر وزارت کشور فعالیت می‌کند، به عنوان مسئول تنظیم روابط دستگاه‌های شهرستان یاد کرد.

فرماندار سابق تهران اظهار داشت: گاهی اوقات بسیاری از مسائل که به عنوان تهدید مطرح می‌شود، می‌تواند فرصت باشد.

وی افزود: در حال حاضر روزانه 7500 تن زباله در تهران تولید می‌شود و ری از این منظر که زباله‌ها را در آنجا دفن می‌کنند، برای مدیریت شهری تهران یک فرصت است.

طلا ادامه داد: این موضوع می‌تواند برای اهالی ری هم یک فرصت تلقی شود و آنها نیز از محل جمع‌آوری و بازیافت «طلای کثیف»، کسب درآمد کنند.

نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: نگاه دیگر این است که ما مدیریت واحد داریم و جدایی ری از تهران به این مدیریت واحد لطمه می‌زند.

وی افزود: الان تهران به خاطر به‌هم‌ریختگی تقسیمات کشوری فاقد مدیریت واحد است و چون تهران دربرگیرنده سه شهرستان است و آنها می‌گویند ما از مجموعه شهرستان تهران بزرگ‌تریم، از فرماندار تهران تمکین نمی‌کنند.

طلا با تأکید بر اینکه رعایت کلیه محدوده‌های تقسیمات کشوری برای همه لازم‌الاجراست، ادامه داد: ری شهرستان بوده و یک‌سری حقوق همچون برخورداری از شورای شهر مستقل دارد که دولت می خواهد آنها را به مردم این منطقه بدهد.

«اداراتی چون نیروی انتظامی، اطلاعات، آموزش و پرورش، صنایع، راه و شهرسازی در شهرستان ری به صورت مستقل عمل می‌کنند و حتی از گذشته فرماندار داشته اما مدیریت آن باید کاملا مستقل باشد».

فرماندار سابق تهران گفت: اگر قرار است منطقه‌ای شهرستان باشد باید با همه الزامات و مقتضیات باشد و اگر هم قرار است نباشد، باز هم باید همه الزامات و مقتضیات آن مدنظر قرار گیرد و مدیریت دو گانه، منطقی نیست.

۱۳۹۱/۶/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...