نسخه چاپی

مفقود شدن اسناد خرید سوخت ناتو

بازرسان آمریكایی تحقیقات درخصوص از بین رفتن اسناد خرید 475 میلیون دلار سوخت در فرماندهی ناتو در افغانستان را آغاز كردند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، در گزارش‌ بازرس ويژه بازسازي افغانستان(SIGAR) آمده است: فرماندهي آموزشي ناتو موسوم به "فرماندهي مركب انتقال مسئوليت‌هاي امنيتي افغانستان" (CSTC-A) هيچ گونه بررسي درباره سرنوشت سوخت تحويل داده شده به ارتش افغانستان و اينكه اين سوخت‌ها استفاده شده و يا ذخيره شده‌اند نكرده و همين امر موجب شده مقام‌هاي آمريكايي نتوانند بفهمند كه اين سوخت‌ها دزديده شده‌اند يا خير.

جان سوپكو كه اخيرا از سوي رئيس‌جمهوري آمريكا به عنوان بازرس كل ويژه بازسازي افغانستان منصوب شده طي نامه‌اي به لئون پانه‌تا، وزير دفاع آمريكا گفت كه وي مشغول تحقيقات درخصوص از بين بردن اسناد توسط مقام‌هاي CSTC-A است.

دفتر جان سوپكو به انجام تحقيقات مجرمانه و مدني در خصوص اتلاف، تقلب و سوء استفاده‌هاي مرتبط با پروژه‌هاي بازسازي آمريكا در افغانستان مي‌پردازد.

به گفته بازرس كل ويژه بازسازي افغانستان، فرماندهي CSTC-A طي حسابرسي هزينه‌هاي سوخت ارتش افغانستان به دريافته كه مقام‌هاي اين دفتر تمامي اسناد مالي مرتبط با پرداخت خريد مجموعا 475 ميليون دلار فرآورده‌هاي سوختي براي ارتش ملي افغانستان از تاريخ اكتبر 2006 تا فوريه 2011 را از بين برده‌اند.

به گفته سوپكو علاوه بر آن اين فرماندهي آموزشي نتوانسته نزديك به نيمي از اسنادي را كه دفتر بازرس كل در خصوص مميزي ماه مارس 2011 تا ماه مارس 2012 تقاضا كرده بود، ارائه كند.

سوپكو در ادامه نامه خود نوشت: از بين بردن اسناد و عدم توضيح در ارائه اسناد ديگر نقض قوانين وزارت دفاع و سياست‌هاي ارتش آمريكا است.

وي تاكيد كرد كه يادداشتي در سال 2010 از سوي فرماندهي مركزي ارتش آمريكا به طور ويژه به آموزش مديران مالي در خصوص عدم از بين بردن اسناد مرتبط با جنگ پرداخته است. اين مساله به بازرسان دفتر بازرس كل ويژه بازسازي افغانستان ارجاع داده شد و ما تداوم همكاري CSTC-A را با تحقيقات رسمي در خصوص از بين بردن اين اسناد ارج خواهيم گذاشت.

از طرف ديگر فرماندهي آموزشي مذكور در پاسخ به دفتر جان سوپكو طي يادداشتي بر اقدامات خود به منظور بررسي خريداري سوخت و تحويل آن تاكيد كرد اما در خصوص گزارش از بين بردن اسناد اظهار نظر نكرد.

گزارش دفتر جان سوپكو در اين زمينه موقتي بوده و وي تصميم دارد تا گزارش كامل‌تري را در خصوص هزينه‌هاي سوخت در افغانستان در اواخر سال جاري ارائه كند.

۱۳۹۱/۶/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...