نسخه چاپی

نكته‌ای جنسیتی در توافقنامه زیست‌محیطی پاریس

رئیس مركز امور بین الملل سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: در جایی از مقدمه سند توافقنامه زیست محیطی پاریس از مساوات جنسیتی گفته شده كه این یك سوالی را ذهن دوستان به وجود آورده است.

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین؛ حدود یک سال پیش سران کشورهای مختلف و ایران برای پیدا کردن راهی برای مقابله با پدیده گرمایش جهانی و نجات نسل های آینده انسان در پاریس به توافقی رسیدند. این توافق در بسیاری از کشورها تصویب شد و در ایران هم بعد از تصویب مجلس نیاز به تایید شورای نگهبان دارد ولی جمله ای در رابطه با « مساوات جنسیتی » در مقدمه این توافقنامه سوالاتی را در ذهن اعضای شورای نگهبان به وجود آورده است.

مجید شفیع‌پور، رئیس مرکز امور بین الملل سازمان حفاظت از محیط زیست در همین رابطه در میزگردی که در کافه خبر برگزار شد گفت: در جایی از مقدمه سند توافقنامه پاریس از مساوات جنسیتی گفته شده که این یک سوالی را ذهن دوستان به وجود آورده است. در صورتی که در آنجا نوشته شده است؛ اقداماتی که دولت ها انجام می دهند نباید کاری کند که شرایط تبعیض آمیزی نسبت به یک جنسیت به وجود بیاید.

به گفته او متن کامل این قسمت از توافقنامه پاریس به این شکل است: «با دانستن اینکه تغییر اقلیم یک مشکل مشترک انسانی است، دولت ها هنگام انجام اقداماتی برای توقف آن باید اقدامات خود در زمینه حقوق انسانی، حقوق مربوط به سلامت، حقوق افراد بومی، حقوق مهاجران، حقوق کودکان، حقوق افراد ناتوان، حقوق افراد آسیب پذیر، مساوات جنسیتی، توانمندسازی زنان و عدالت بین نسلی را اجرا کنند.»

۱۳۹۵/۱۰/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...