نسخه چاپی

باهنر:

مصلحت نیست هاشمی وارد میدان ریاست‌جمهوری شود

عکس خبري - مصلحت نيست هاشمي وارد ميدان رياست‌جمهوري شود

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه امكان غافلگیری در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو وجود دارد، گفت: مصلحت نیست هاشمی وارد میدان ریاست‌جمهوری شود اما نام ناطق‌نوری قابل طرح است.

به گزارش نما، محمدرضا باهنر در گفت وگو با خانه ملت، به بیان مسائلی پیرامون نحوه ورود گروه‌های سیاسی به انتخابات ریاست جمهوری، ورود اصلاح‌طلبان به انتخابات، صف‌بندی‌ها در مجلس نهم، جبهه پایداری، ورود ناطق و هاشمی رفسنجانی به انتخابات و... پرداخته است.
اهم صحبت‌های نایب رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه می آید:
- چراغ قرمزی در مقابل اصلاح طلبان برای ورود به عرصه انتخابات نیست به شرط آنکه کاندیداها مواضع خود در برابر سران فتنه روشن کنند.
- هرگونه تشتت در جبهه راست سنتی پس لرزه‌های پس از انتخابات است و تمام تلاش مان بر این است که جبهه پیروان خط امام و رهبری در انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو به صورت واحد وارد عرصه انتخابات شود.
- انتخابات مجلس نهم از نظر صحنه‌آرایی مقداری با انتخابات گذشته متفاوت بود، در جریان انتخابات مجلس علاوه بر اصولگرایان، اصلاح‌طلبانی که ثابت شده بود التزام عملی به قانون اساسی و شرایط قانونی انتخاب شوندگان را دارند به صحنه آمده، فعالیت کردند و عده‌ای هم رای آوردند اما در مجموع آرایش سیاسی کشور بین دو جریان اصولگرا تحت عنوان جبهه متحد اصولگرایان و جبهه پایداری با دو گفتمان متفاوت شکل گرفت.
- دو سال قبل از انتخابات مجلس نهم، در مجلس جلسه‌ای با حضور دوستان جبهه پایداری (رایحه‌خوش سابق) برگزار شد، آن روز آنها مدعی بودند که اصولگرایی هر چه ناب‌تر و خالص‌تر بهتر، به‌طوریکه نباید ذره‌ای ناخالصی در اصولگرایی وجود داشته باشد. بر همین اساس وقتی از دوستان سوال می‌کردیم اصولگرایان خالص چه کسانی هستند آنها بیشتر اطرافیان خود را نام می‌بردند. پایداری‌ها با رویکرد تند و رادیکالی خود را انقلابی‌تر از سایر گروه‌های اصولگرا می‌دانند

پایداری دنبال ریاست فردی مثل آقاتهرانی بر مجلس بود اما وی زمینه رأی نداشت
- در زمان برگزاری انتخابات درون مجلس، جبهه پایداری علاقه‌مند به معرفی فردی خالص از درون جبهه خودشان برای ریاست مجلس بود، اما چون احساس کردند زمینه رای ایشان کم است مطرح نشد، پایداری‌ها علاقه‌مند به مطرح کردن فردی مثل آقای آقاتهرانی برای ریاست مجلس بودند اگرچه من صریح این موضوع را از آنها نشنیدیم.
- ماجرای انتقادات تند حسینیان در صحن علنی مجلس خطاب به آقای زاکانی و توکلی و در مقابل تشکر از مواضع ضداستکباری آقای لاریجانی یک هفته مانده به انتخابات دور دوم مجلس در حوزه انتخابیه تهران آن بود که سایت‌های تحت‌نظر آقای زاکانی و توکلی حرف‌هایی را در مورد آقای حسینیان مطرح کرده بودند که ایشان برنتابیده و معتقد بود آنها صداقت را رعایت نکرده‌اند، البته من نمی‌خواهم در این زمینه قضاوت کنم. به همین دلیل آقای حسینیان، هم به شکل مزاح و هم جدی زمان انتخابات هیات رئیسه مجلس، در ایران نبود و به زیارت رفتند و در این مساله ورود جدی پیدا نکردند.


اصلاح‌طلبی باید چارچوب‌دار شود
- مقام معظم رهبری زمانی تعبیری به این معنا داشتند که ما در اسلام اصولگرای غیراصلاح‌طلب و اصلاح‌طلب غیراصولگرا نداریم به این ترتیب هر اصولگرایی باید اصلاح‌طلب و هر اصلاح‌طلبی باید اصولگرا باشد، بنابراین اصلاح‌طلبی را از این تعریف می‌توان در نظر گرفت. با این اوصاف اولا اصلاح‌طلبان اگر تکلیف خود با سران فتنه روشن کرده و موضع روشن و شفاف بگیرند و ثانیا اصلاح‌طلبی را در چارچوب قانون اساسی و قوانین موضوعه کشور تعریف کنند، می‌توانند فعال شوند.
- جامعه اسلامی مهندسین و جبهه پیروان خط امام ورهبری تاکنون روی مصادیق بحث نکردند، در حال حاضر تنها روی ضوابط و شاخص‌ها تمرکز کرده و سیاست‌های راهبردی را تعیین و تعریف می‌کنند اما هنوز به مصداق‌ها نرسیدند.
- احتمال اتحاد اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری آینده به شرایط بستگی دارد، با توجه به اینکه افرادی که هم اکنون برای حضور در صحنه انتخابات اعلام آمادگی کرده‌ اصولگرا هستند، اگر در صحنه بمانند قاعدتا هر کدام یک عده و گروهی را برای همراهی با خود درنظر می‌گیرند بنابراین اینکه انتظار داشته باشیم همه اصولگراها روی یک نفر تفاهم کنند، مقداری بعید به نظر می‌رسد، باید جلو رفت تا ببینیم چگونه می‌شود.

انتخابات آتی ریاست جمهوری مثل سال 84 می‌شود
- انتخابات ریاست جمهوری سال آینده بیشتر شبیه سال 84 بشود، چون ما در انتخابات 88 دو نامزد اصولگرا نداشتیم، یعنی کاندیداهای متنوع ورود پیدا می‌کنند و اگر هم یکی از کاندیداها گل نکند احتمال دارد انتخابات به مرحله دوم کشیده شود.
- برخی تشتت ها در راست سنتی طبیعی و از پس‌لرزه‌های بعد از انتخابات مجلس نهم است، جبهه پیروان خط امام و رهبری 15-14 عضو حقوقی دارد تشکل‌هایی که کنار هم جمع شده و با یکدیگر کار می‌کنند، 5 الی 7 نفر از دبیران کل این تشکل‌ها همواره در مواقع حساس همچون انتخابات مجلس و ریاست جمهوری کاندیدا بودند، جبهه پیروان خط امام و رهبری با یک مجموعه بزرگتر به نام جبهه متحد اصولگرایان کار می‌کرد، خوب آنجا بعضی از کاندیدای ویژه جبهه پیروان خط امام و رهبری رای نیاوردند طبیعی است که آنها دلخوری‌ و گلایه‌هایی داشته باشند.
- اگر قرار به طرح گلایه‌ها بود گلایه‌های زیادی به جبهه متحد اصولگرایی مطرح می‌شد، من که عضو شورای مرکزی جبهه متحد هستم اگر قرار بود از این جبهه گلایه کنم جبهه‌ای شکل نمی‌گرفت، در حالی که من و دیگر دوستان همه مواضع جبهه متحد اصولگرایان را قبول نداشتیم، اما یک کار دسته جمعی با تنازل، کوتاه آمدن و سعه صدر به سرانجام می‌رسد. بنابراین طرح چنین بحث‌هایی پس‌لرزه‌های بعد از انتخابات است که معمولا به وجود می‌آید.
- بنده و آقای متکی به عنوان نمایندگان جبهه پیروان خط امام و رهبری در جبهه متحد اختیار نداشتیم که همه لیست را ببندیم، بالاخره خیلی از اینها به رای گذاشته و حتی یکی دو مورد هم به قرعه‌کشی کشیده شد.
- تا آنجایی که من اطلاع دارم این طور نیست که موتلفه یک چهره مخفی داشته باشد که کسی از اول انقلاب اسم او را نشنیده و حالا یک دفعه می‌خواهد آن را مطرح کند. بالاخره نامزدها از میان افرادی هستند که وجود دارند که باید بگردیم تا لایق‌ترین فرد انتخاب شود.
- بارها هم به خودمان و هم به رقبا گفتم که کار را به دست رادیکال‌ها ندهید. یعنی خود ما اصولگراها هم باید حواسمان جمع باشد تا کار را به دست رادیکال‌ها ندهیم، اصلاح‌طلبان هم همین‌طور. اصولگراها اگر میدان را به دست یکسری افراد رادیکال تند با دید محدود بدهند این اتفاقات رخ می‌دهد.
- من فکر می‌کنم مصلحت نیست که آقای هاشمی وارد میدان شود. ایشان جایگاه ویژه خودشان را داشته و باید جایگاه خود را حفظ کنند. نیروها هم زیاد هستند که دارند فعالیت می‌کنند. ما در این دوره کمبود کاندیدا نداریم بلکه اضافی هم داریم. می‌شود مدیریت و حمایت کرد تا انتخابات خوبی داشته باشیم.
- آقای ناطق جزء شخصیت‌های سابقه‌دار و خوش‌نام مملکت است، حال یک مدتی ایشان خود را از مسائل سیاسی به دلیل یکسری تألمات روحی و بعضی مسائلی که در شأن خود نمی‌دانست کنار کشید، اما آقای ناطق قابل طرح است.


ماهی نیست که توکلی نامه‌ای صریح خدمت آقا ننویسد
- در خصوص نامه ای که به رهبری قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 نوشتم. بارها و بارها رهبر معظم انقلاب فرمودند نظرات، پیشنهادات، صحبت‌ها و راهکارها را مطرح کنید، بر همین اساس ما به عنوان کسانی که بعضاً مورد اعتماد مقام معظم رهبری هستیم، چنین اقداماتی را در دستور کار خود قرار می‌دهیم.
- احمد توکلی ماهی نیست که نامه خدمت آقا ننویسد، آقای توکلی خیلی صریح هم نامه‌ها را می‌نویسد، هر نقدی، پیشنهادی و گلایه‌ای را مطرح می‌کند. در مورد نامه بنده به حضرت آقا هم، 2 ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال 88، بنده نامه‌ای به رهبری نوشتم که انتخابات جلو می‌رود و امکان پیش‌بینی هم نیست، ممکن است هر کدام از نامزدها رأی بیاورند بنابراین ما باید برای رأی آوردن هر کدام از آنها برنامه داشته باشیم.
- در سال 76 غافلگیری پیش آمد که البته آقای ناطق نوری خود قضیه را جمع کرد یعنی صبح شنبه پیام تبریک برای آقای خاتمی فرستاد. من در سال 88 با این نیت که بعد از انتخابات غافلگیری پیش نیاید نامه‌ای به مقام معظم رهبری نوشتم، حال چه جرمی مرتکب شدم؟
- آیا آنهایی که الان نقد کرده و می‌گویند قبل از انتخابات آقای موسوی آدم ضدانقلابی بوده، آیا با این تفکر در حال خدمت به نظام هستند؟ بله، آقای موسوی یکسری صفات پنهان نفسانی‌اش بعد از انتخابات گل کرد، ایشان ساده‌انگاری، خوش‌باوری و توهمانی داشت که یک عده هم به این توهمات دامن زدند، ایشان تصور کرد که یک اتفاقی افتاده و اتهام سنگین و غیرقابل قبولی به نام تقلب را به نظام زد.

کرباسچی اگر مستندی دارد اعلام کند
- درباره جوابیه کرباسچی، من نکته‌ای گفته بودم مبنی بر اینکه مشهور است آقای کرباسچی به مهندس موسوی رای داد در حالی که رئیس ستاد آقای کروبی بود. آن هم به این دلیل بود که در تاریخ 23 یا 24 خرداد ماه سال 88 در رسانه­ها آمد که آقای کرباسچی به آقای مهندس موسوی رای داد، من تکذیبیه رسمی این مسئله را از ایشان ندیدم و به اصطلاح فکر می‌کردم که رای آقای کرباسچی به مهندس موسوی بوده است، بر این اساس بود که وقتی از من درباره آقای کروبی سوال شد در پاسخ گفتم آقای کروبی که رئیس ستادش به فرد دیگری رای بدهد تکلیف‌اش روشن است، این موضوع به آقای کرباسچی برخورد اما ایشان در پاسخ اعلام نکرد که من به چه کسی رای دادم و گفت هیچ کس نمی‌داند من به چه کسی رای داده‌ام. اگر ایشان به آقای کروبی رای داده رسما اعلام کند که من به آقای کروبی رای دادم و من هم می‌گویم اشتباه کردم.


دولت حق ندارد از انتشار آمار رسمی کشور جلوگیری کند
- اینکه دولت بعضا از انتشار آمار رسمی کشور جلوگیری می‌کرد، این مورد نقد جدی ماست، زیرا دولت حق ندارد این کار را کند، به همین دلیل خیلی‌ها به خود اجازه می‌دهند آمار رسمی کشور را زیر علامت سوال ببرند. چند بار هم در این زمینه مقام معظم رهبری گلایه کردند که آمار رسمی کشور را زیر علامت سوال نبرید اما از آن طرف بعضی آمار رسمی منتشر نمی‌شود. یک مجله، یک نشریه، یک کارشناس و یک سخنران در یک همایش یک موضوعی را مطرح می‌کند یک دفعه آماری منتشر می‌شود. باید بدانیم بالاخره نرخ بیکاری در کشور ما چند درصد است.
- دولت با اعلام نکردن آمارها در واقع به وظیفه قانونی خودش عمل نمی‌کند، تاکید کرد: ما در قانون به ویژه در قانون اقتصادی دولت را موظف کردیم که آمار رشد اقتصادی، نرخ بیکاری، نرخ سطح عمومی قیمت‌ها را منتشر کند تا فعالان اقتصادی بدانند کجا سرمایه‌گذاری کرده و کجا نکنند. این‌ها جزء گرفتاری‌ و نقدهای جدی ماست که به دولت داریم. متاسفانه دولت نهم و دهم استفاده بهینه‌ای که از آمار در کشور می‌شد داشت را نتوانست ببرد، دولت بعضی جاها آمارها را مکتوم و پنهان نگه داشت و اعلام نکرد که این موضوع گرفتاری‌هایی را ایجاد کرد.

۱۳۹۱/۶/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...