نسخه چاپی

واگذاری سفارت انگلیس به سوئد

عکس خبري -واگذاري سفارت انگليس به سوئد

سفارت انگلیس در تهران كه یك قرن و نیم در اختیار رژیم سلطنتی این كشور بوده،رسما به سوئد واگذار شد.

به گزارش نما به نقل از آنا، دولت انگلیس سفارتخانه این کشور در تهران را رسما به سوئد، به عنوان حافظ منافع خود در تهران واگذار کرد.

روابط دیپلماتیک ایران و دولت انگلستان از سال گذشته و درپی تصویب طرحی توسط مجلس ایران، قطع شد.

براساس طرح مجلس، تمام روابط سیاسی ایران و انگلیس قطع شد.

آنطور که نمایندگان مجلس گفته بودند، این مصوبه براساس دلایل متعددی از جمله "عملکرد خصمانه" دولت بریتانیا علیه ایران در ساله‌های اخیر، به تصویب رسیده است.

پس از تصویب طرح مجلس، جمعی از دانشجویان تهرانی با تجمع مقابل سفارت این کشور در خیابان فردوسی، وارد این سفارت شده و پرچم این کشور را از بلندای سفارت پایین آوردند.

کارشناسان سیاسی می‌گویند که، این اقدام دانشجویان روابط سرد تهران - لندن را سردتر کرد. وزرات امور خارجه نیز آن زمان این اقدام دانشجویان را محکوم کرد.

سفارت انگلیس در تهران از سال 1240 شمسی در مکان کنونی آن یعنی خیابان فردوسی احداث شده است. این سفارتخانه در میان اماکن دیپلماتیک تهران، یکی از بزرگترین اماکنی است که مردم تهران از آن به "باغ" نام می‌برند تا سفارت یک کشور اروپایی.

دولت انگلیس که در ماجرای انقلاب مشروطه به رهبری شیخ فضل الله نوری در سال 1285 شمسی، طرح شکست انقلاب را از محل کنونی سفارتخانه‌اش اداره کرده است.

پس از جنبش ملی شدن صنعت نفت نیز، ایران دستور بسته‌شدن سفارت این کشور در تهران را به خاطر نقش منفی دولت انگلیس در تحقق ملی شدن صنعت نفت را صادر کرد و این ساختمان برای مدتی پلمپ شد.

کارشناسان می‌گویند که پس از وقوع انقلاب اسلامی در ایران، دولت انگلیس به عنوان یکی از جدی‌ترین مخالفان نظام نوپای ایران، در ماجرای کودتای نوژه نیز نقش آفرینی کرده است.

دستگاه‌های امنیتی کشور پس از انتخابات سال 88، از دخالت رژیم سلطنتی انگلیس در این انتخابات انتقاد کرده و سفارتخانه این کشور در تهران را یکی از عوامل اصلی خارجی مداخله کننده در اغتشاشات پایتخت اعلام کرده بودند.

"حسين رسام" مسئول بخش سياسي و امنيتي سفارت انگليس در تهران از جمله جلمه کسانی بود که پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران، از سوی نهادهای امنیتی بازداشت و به اتهام جاسوسی محاکمه شد.

حالا سفارتخانه خالی از سکنه انگلیس در تهران که براساس قوانین بین‌المللی جزوی از خاک این کشور محسوب می‌شود، به سوئد واگذار شده است، کشوری که پس از قطع رابطه ایران با انگلیس، به حافظ منافع لندن در تهران تبدیل شده است.

۱۳۹۱/۶/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...