نسخه چاپی

رای الیوم: كری برای فلسطین اشك تسماح می‌ریزد

روزنامه رای الیوم مواضع اخیر وزیر خارجه آمریكا درباره مسئله شهرك سازی رژیم صهیونیستی را دیرهنگام دانست و نوشت: كری برای فلسطین اشك تسماح می‌ریزد.

به گزارش نما، روزنامه رای الیوم در سرمقاله خود آورده است: سخنرانی خداحافظی و "بی سابقه" جان کری وزیر خارجه آمریکا و حمله شدید او به اسرائیل بسیار دیر هنگام صورت گرفت و هیچ ارزشی ندارد و در راستای بیان عذاب وجدان در زمانی نامناسب بود.

این روزنامه افزود: جان کری که از زمان تصدی پست وزارت خارجه آمریکا بیش از 25 بار به منطقه خاورمیانه و اراضی فلسطینی سفر کرد؛ از تلاش گسترده اسرائیل برای سیطره بر اراضی در کرانه باختری و رد کامل ایده تشکیل دو دولت و نیز اقدام اسرائیل در ایجاد بیش از یکصد مرکز ایست و بازرسی در این منطقه سخن گفت که زندگی فلسطینی ها را زیر اشغاگری به جهنم تبدیل کرده است.

به نوشته رای الیوم، این سخنان مهم و قوی و بیانگر وضعیت فلسطینی ها زیر اشغالگری اسرائیل بدون هرگونه روتوش یا مبالغه باز زبانی شیوا و قوی بود اما چرا جان کری و باراک اوباما رئیس او در طول هشت سال زمامداری این سخنان را بر زبان نیاوردند؟ چرا منتظر شدند تا دوره زمامداری آنها به سر بیاید و 25 روز قبل از ترک قدرت این سخنان را بیان کنند.

روزنامه رای الیوم تاکید کرد: دولت اوباما و جان کری وزیر خارجه اش، اشک تمساح برای اوضاع وخیم اراضی اشغالی می ریزند و از اشغالگران شدیدترین انتقاد را می کنند. این دولت، بیشترین حمایت مالی و نظامی و سیاسی را از اسرائیل کرده است و هیچ چیزی به ملت فلسطین نداده است و تنها از آنها خواسته است که "بردبار باشند و میانه روی بیشتری به خرج دهند و از خشونت و مقاومت در برابر اشغالگری پرهیز کنند و اسرائیل را به عنوان یک دولت یهودی به رسمیت بشناسند".

این روزنامه خاطرنشان کرد: باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا که مورد اهانت های شرم آوری از سوی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل قرار گرفت، با اعطای کمک های مالی و نظامی 38 میلیارد دلاری دولت خود در طول 10 سال به اسرائیل - که بیشترین میزان کمک در تاریخ روابط دو طرف به شمار می رود- در واقع روی دیگر صورت خود را به نتانیاهو کرد تا به آن سیلی بزند. دولت اوباما همین کار را بار دیگر تکرار کرد و اسرائیل را به هواپیماهای اف 35 - که پیشرفته ترین هواپیماهای زرادخانه آمریکا به شمار می رود و مختص ارتش این کشور است و آمریکا آن را به هیچ یک از هم پیمانان دیگر خود از جمله عربستان نداده است- مجهز کرد.

این روزنامه افزود: ما این سخنان نیش دار و بی ارزش وزیر خارجه آمریکا را که درحال بستن چمدان خودش برای رفتن است، نمی خواهیم. آنها اگر اعتقاد به این سخنان داشتند و طرفدار حق و حقیقت بودند، باید آن را هشت سال یا شش سال یا دستکم یکسال قبل از رفتن خود می زدند و به سازمان ملل و شورای امنیت مراجع و این قطعنامه را صادر می کردند که خواهان توقف فوری شهرک سازی است.

روزنامه رای الیوم تاکید کرد: فریب سخنان کری را نمی خوریم و برای کف نمی زنیم و معتقدیم که دولت او به ملت فلسطین اهانت کرد و از همه تعهدات خود برای ایده تشکیل دو دولت شانه خالی کرد و درقبال سرقت اکثر اراضی کراهن باختری و شهر اشغالی قدس از سوی اسرائیل سکوت کرد و اسرائیل با حمایت آمریکا حملات خونینی علیه مردم بی پناه غزه صورت داد و جنایت های جنگی علیه بشریت مرتکب شد اما کری و دولت او، این جنگ های اسرائیل علیه غزه را با این ادعا که "برای دفاع از خود" انجام شده است، توجیه کرد.

این روزنامه در پایان نوشت: بعد از این سخنان کاملا بی ارزش، خواهیم دید که جان کری فردا میهمان عزیز دولت های عرب خواهد شد و این دولت ها برایش فرش قرمز - به عنوان قهرمان حامی حقوق اعراب و منتقدترین وزیر خارجه درقبال اشغالگری-پهن خواهند کرد. بنشنید و نگاه کنید.
منبع: تسنیم

۱۳۹۵/۱۰/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...