نسخه چاپی

روایت فعال اصلاح طلب از مخمصه برجام برای روحانی

«دولت در مذاكرات هسته‌ای هیچ تضمینی برای تعهد طرف مقابل به انجام وظایفش نگرفت و حالا روحانی به مخمصه افتاده است.»

به گزارش نما، پیروز مجتهدزاده در مصاحبه با روزنامه آرمان گفته است: بدون شک نتایج برجام به پایگاه رای آقای روحانی لطمه خواهد زد. ما باید برجام را به پیشابرجام، برجام و پسابرجام تقسیم‌بندی کنیم. دولت آقای روحانی در مرحله پیشابرجام فقط شعار می‌داد و رفتارهای شعارگونه از خود نشان می‌داد. در مرحله برجام نیز هر توافقنامه‌ای امضا شد اما به آن عمل نکردند.

درباره دوران پسابرجام نیز باید عنوان کنم در حالی که هنوز وضعیت برجام مشخص نیست نمی‌توان از مدیریت دوران پسابرجام سخن گفت. در شرایط کنونی که آمریکا تحریم‌های خود را علیه ایران تمدید کرده است کشورهای اروپایی از آمریکا انتقاد می‌کنند و حق را به ایران می‌دهند. این در حالی است که هنگامی که آمریکا قصد داشته باشد اقدامات خود را عملی کند همه این کشورها از آمریکا حمایت می‌کنند و ایران را تنها می‌گذارند. در نتیجه آقای روحانی نباید روی سخنان کشورهای اروپایی حساب ویژه باز کند.

وی می‌افزاید: ما در مرحله پسابرجام قرار داریم. با این وجود هیچ تغییری در زندگی شهروندان ایرانی صورت نگرفته است. با توافق برجام کشورهای خارجی برای سرمایه‌گذاری وارد ایران شدند. این در حالی است که هیچ کدام از این سرمایه‌گذاری‌ها به دلیل مشکلات بانکی هنوز محقق نشده است. قرار بود برجام مشکلات بانکی ایران را مرتفع کند که تاکنون این اتفاق رخ نداده و مراودات بانکی ایران در عرصه بین‌المللی با مشکلات جدی مواجه است. در نتیجه آقای روحانی برای انتخابات آینده با چالش جدی مواجه است.

مدیر مرکز پژوهشی یوروسویک لندن در پاسخ این سوال که روحانی چگونه می‌تواند خود را از مخمصه برجام بیرون بکشد؟ می‌گوید: آقای روحانی در مخمصه‌ای گیر افتاده که خود درست کرده است. از سوی دیگر ایران نمی‌تواند برجام را لغو کند. اگر ایران به صورت یکجانبه برجام را لغو کند با هجمه کشورهای جهان روبه‌رو خواهد شد و فضا در عرصه بین‌المللی برای ایران بسته خواهد شد.

دولت باید در مذاکرات تضمین‌های لازم را برای خود در نظر می‌گرفت که اگر طرف مقابل توافقنامه را زیر پا گذاشت امکان مانور حقوقی و سیاسی در عرصه بین‌المللی داشته باشد. این در حالی است که هیچ کدام از این تضمین‌ها در برجام ذکر نشده است. به همین دلیل بهترین راه حل این است که ترامپ توافقنامه را پاره کند و برخلاف برجام رفتار کند تا گناه اجرا نکردن برجام گردن ایران نیفتد و شرایط بین‌المللی برای ایران نامساعد نشود.

شرایط به گونه‌ای نیست که ایران از آمریکا به دلیل کارشکنی در برجام به دادگاه‌های بین‌المللی و سازمان ملل شکایت کند. در مقابل اگر ایران در اجرای برجام کوتاهی و کارشکنی کند آمریکا قادر خواهد بود ایران را در تنگنای بین‌المللی قرار دهد و ایران را به دادگاه‌های بین‌المللی بکشاند و چه بسا دوباره علیه ایران در سازمان ملل قطعنامه صادر کند.
آیا در صورتی که ایران نسبت به کارشکنی‌های طرف مقابل سکوت کند منافع ملی به خطر نمی‌افتد؟

مجتهدزاده در پاسخ این سوال گفت: منافع ملی ما مدت‌هاست به خطر افتاده است. مردم به آقای روحانی رای دادند که با درنظر گرفتن منافع ملی تعامل ایران با جهان پیرامون که در دولت گذشته مخدوش شده بود را اصلاح کند و جایگاه ایران را در عرصه بین‌المللی ارتقا بدهد. آقای روحانی همه این مسائل را در مذاکره با غرب خلاصه کرد. این در حالی است که تیم مذاکره‌کننده ایشان درباره تضمین‌های اجرا شدن برجام با طرف مقابل مذاکره نکرده است. آقای روحانی هنگامی که قرار بود با کشورهای غربی مذاکره کند باید همه جوانب قضیه را در نظر می‌گرفت و بی‌گدار به آب نمی‌زد.
منبع: کیهان

۱۳۹۵/۱۰/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...