نسخه چاپی

كره گران‌تر شد!

علی رغم وعده دولت مبنی بر بازگرداندن قیمت كره به نرخ های قبلی، این محصول طی روزهای اخیر در بازار گران تر شده است.

به گزارش نما، در حالی‌که سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرده بود که واحدهای لبنی که خودسرانه اقدام به افزایش قیمت کره کرده بودند موظف به بازگرداندن قیمت ها به سطح قبلی شدند؛ با گذشت حدود ۱۰ روز از این مساله، نه تنها قیمت کره به نرخ قبل بازنگشته بلکه گران‌تر هم شده است.

براساس این گزارش اواخر آذرماه قیمت کره افزایش پیدا کرد و نرخ کره ۵۰ گرمی با ۳۰۰ تومان افزایش به ۱۵۰۰ تومان و کره ۱۰۰ گرمی با ۶۰۰ تومان افزایش به ۳۰۰۰ تومان رسید و درحال حاضر بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که قیمت کره ۵۰ گرمی طی روزهای اخیر به ۱۶۰۰ تومان و کره ۱۰۰ گرمی به ۳۲۰۰ تومان رسیده است.

این درحالی‌است که پیش از این سخنگوی سازمان حمایت با بیان اینکه کره در ردیف کالاهای گروه اول قرار دارد و مشمول قیمت گذاری است، گفته بود: هرگونه تغییر قیمت در کالاهای مشمول نظام قیمت گذاری بدون طی کردن مراحل قانونی تخلف محسوب و با متخلفان برابر قانون برخورد می‌شود.

به گفته غلامرضا کاوه مرجع تغییر قیمت این گروه از کالاها، کارگروه تنظیم بازار است و باتوجه به تخلف روز گذشته برخی واحدهای تولید لبنیات که بدون اطلاع و هماهنگی اقدام به افزایش قیمت کره کرده بودند، مدیران این واحدها فراخوانده شده و ملزم به برگرداندن قیمت این محصول به سطح قبلی شدند.

با این وجود، یک منبع آگاه اعلام کرد: افزایش قیمت کره مربوط به برخی از شرکت‌های تولید کننده است و تمام شرکت‌ها نرخ این محصول را بالا نبرده‌اند، بلکه آنهایی که مستندات کافی مبنی بر افزایش قیمت تمام شده تولید خود داشته‌اند این مستندات را در اختیار سازمان حمایت قرار داده و مجوز به افزایش نرخ محصول خود را دریافت کرده اند.

وی با اشاره به اینکه گرانی کره ۴ دلیل عمده دارد، افزود:از اوایل امسال تعرفه واردات کره از ۴ درصد به ۲۰ درصد افزایش یافت؛ دولت به منظور حمایت از دامداران و استحکام بخشیدن به تولید داخل، این کار را انجام داد.

این منبع آگاه دلیل دوم افزایش نرخ کره را افزایش چشمگیر قیمت جهانی این محصول عنوان و اضافه کرد: قیمت جهانی کره به میزان چشمگیری افزایش یافته است.

وی افزود: نرخ این محصول از ماه آوریل(تیرماه) شروع به افزایش کرده و درحال حاضر نیز در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و کاهشی در این زمینه رخ نداده است.

این منبع آگاه با اشاره به تغییرات رخ داده در هزینه شرکت‌های تولیدکننده فرآورده‌های لبنی نیز ادامه داد: هزینه شرکت‌ها از جمله دستمزد، انرژی و مواردی از این قبیل بالا رفته است ضمن اینکه مدت زمان زیادی بود که شرکت‌های تولیدی قیمت کره را افزایش نداده بودند به‌عنوان مثال وقتی دولت در دستمزدها تغییر ایجاد می‌کرد چون نقش آن در قیمت تمام شده ناچیز بود، قیمت کره بالا نمی‌رفت؛ اما درحال حاضر با توجه به تغییرات پیش آمده ناچار به این کار شده‌اند.

وی تغییر نرخ ارز مبادله‌ای به ارز متقاضی را نیز آخرین دلیل گرانی کره عنوان کرد و اظهارداشت: ارز متقاضی، ارزی است که برای فروشنده محصول(در کشورهای خارجی) حواله می‌شود و درحال حاضر ارز حواله بیش از ۴ هزارتومان برای واردکنندگان تمام می‌شود.

۱۳۹۵/۱۰/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...