نسخه چاپی

اولین پشتیبانی هوایی روسیه از عملیات نظامی تركیه در «الباب»

به گزارش منابع نظامی تركیه، جت های جنگنده روسیه سه موضع داعش را در اطراف شهر الباب، در شمال سوریه، ظرف 48 ساعت گذشته هدف قرار داده اند.

به گزارش نما به نقل از منابع نظامی ترکیه، جت های جنگنده روسیه سه موضع داعش را در اطراف شهر الباب، در شمال سوریه، ظرف 48 ساعت گذشته هدف قرار داده اند. به نظر می رسد که این اولین پشتیبانی نظامی روسیه از عملیات ارتش ترکیه در این ناحیه است.

به گزارش هفته نامه آمریکایی نیوزویک ، این حمله در پی اعلام آتش بس سراسری در سوریه انجام گرفت که با ضمانت روسیه و ترکیه، در دو طرف مناقشه بر سر آن توافق شد. این آتش بس شامل گروه تروریستی داعش نمی شود.

ترکیه، که عضو پیمان دفاعی آتلانتیک شمالی(ناتو) است، از حدود 4 ماه قبل عملیات نظامی «سپر فرات» را در شمال سوریه آغاز کرده که هدف آن را دور نگه داشتن گروه تروریستی داعش از مرزهای جنوبی خود اعلام نموده است. به عنوان بخشی از این عملیات، شورشیان مسلح مورد پشتیبانی ترکیه، برای چند هفته شهر الباب را که بخش های زیادی از آن در کنترل داعش است، محاصره کرده اند.

ارتش ترکیه اعلام کرد که در حملات هوایی ارتش این کشور در دو روز گذشته، دست کم 12 داعشی کشته شده اند. این تلفات داعش عمدتا در داخل الباب ، به ویژه جنوب آن، حاصل شد.

روز دوشنبه، ترکیه از ائتلاف آمریکایی خواسته بود که برای عملیات ارتش ترکیه در اطراف الباب، پشتیبانی هوایی فراهم کند که تاکنون آمریکا به این درخواست پاسخ نداده است. این درخواست ترکیه ساعاتی پس از آن انجام گرفت که طبق اعلام منابع نظامی ترکیه، دست کم 30 شهروند سوری در هنگام فرار از الباب، در حمله داعش کشته شدند.

ترکیه و ایالات متحده بر سر نقش شبه نظامیان کرد در شمال سوریه، که نزدیک ترین جبهه را علیه داعش در اطراف الباب دارند، دچار اختلاف جدی هستند. ترکیه به این نیروها به چشم دشمن نگاه می کند، در حالی که آمریکا در نبرد با داعش از این شبه نظامیان پشتیبانی می کند.

یکی دیگر از اهداف ترکیه از انجام عملیات «سپر فرات»، اتفاقا جلوگیری از الحاق نواحی تحت کنترل YPG(واحدهای حفاظت خلق کردی) به یکدیگر، در مجاورت مرزهای ترکیه است. ترکیه نگران است که استحکام مواضع شبه نظامیان کرد در این منطقه، موجب تقویت جنبش جدایی طلبی کردها در خاک ترکیه شود.

همچنین ارتش ترکیه اعلام کرد که در یک درگیری جداگانه با داعش، در اطراف الباب، 1 سرباز ترکیه کشته و 5 سرباز زخمی شدند. این تلفات در جریان حمله داعش از روستای ازرق به غرب الباب اتفاق افتاد. البته ارتش ترکیه اعلام کرد که در همین درگیری دست کم 26 تروریست داعش هم کشته شدند.

ترکیه مدعی شده که از آغاز عملیات «سپر فرات» دست کم 1171 عضو داعش و 291 شبه نظامی کرد به دست نیروهای ترکیه کشته شده اند.

نیروهای شبه نظامی تحت حمایت ترکیه هم گستره ای به وسعت 1860 کیلومتر مربع را در خاک سوریه در اختیار دارند که به مرزهای شمالی و غربی شهر الباب می رسد.

۱۳۹۵/۱۰/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...