نسخه چاپی

برخی مسئولان درمان ناباروری را در حد جراحی‌ زیبایی می‌دانند

عکس خبري -برخي مسئولان درمان ناباروري را در حد جراحي‌ زيبايي مي‌دانند

معاون پشتیبانی و خدمات تخصصی رویان گفت: برخی مسئولان درمان باروری را در حد جراحی زیبایی می‌دانند.

به گزارش نما، احمد وثوق در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس در مورد تعرفه‌های درمان ناباروری اظهار داشت: تعرفه‌های درمان ناباروری در مقایسه با دنیا و کشورهای منطقه از قیمت مناسبی برخوردار است و با هزینه‌های درمان در مراکز درمان ناباروری در آمریکا، استرالیا و اروپا قابل مقایسه نیست و می‌توان گفت یک سوم تا یک چهارم هزینه‌های درمان کشورهای دیگر است.

وی تصریح کرد: با توجه به سطح درآمد مردم، ما معتقدیم تحمل هزینه‌های درمان برای زوج‌‌های ایرانی بسیار سخت است به نحوی که اگر زوج های ایرانی بتوانند هزینه یک سیکل درمانی را تهیه کنند در سیکل‌های بعدی قطعا با مشکل مواجه خواهند شد و این موضوع حتی در مورد افرادی که در سطح اقتصادی متوسط و خوب هم هستند مشکل‌آفرین می‌شود.

برخی مسئولان درمان ناباروری را در حد جراحی زیبایی می‌بینند

معاون پشتیبانی و خدمات تخصصی رویان اظهار داشت: ما معتقدیم باید حداقل یک سری تمهیدات برای یک سیکل درمانی در زوج‌های نابارور در نظر گرفت و هزینه‌های درمان آن را زیر پوشش بیمه برد. البته باید این مسئله در بین مسئولان نهادینه شود و مسئولان درمان ناباوری را یک کار شیک مثل جراحی زیبایی نبینند.

به گفته وثوق معضل ناباروری بسیار جدی‌تر از برخی بیماری‌ها‌یی است که امروزه زیر پوشش بیمه قرار دارند.

وی افزود: با ایجاد صندوق‌های خاص مانند صندوق حمایت از زوج‌های نابارور می‌توان به درمان ناباروری کمک کرد و یا با یک فرمول خاص بودجه‌ای را تامین کرد تا پشتوانه‌ای برای زوجین نابارور باشد و درصدی زا هزینه‌های درمان آن را تامین کند.

کارهای کارشناسی خدمان ناباروری به بیمه‌ها ارائه شده است

وی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود کارهای کارشناسی روی خدمات درمان ناباروری بیمه‌ها انجام نشده گفت: کارهای کارشناسی کاملا انجام شده و من خودم عضو کمیته استاندارسازی خدمات ناباروری در وزارت بهداشت بوده‌ام سالها قبل بحث تعرفه‌گذاری خدمات درمان ناباروری آغاز شد و حتی قبل از آن میانگین هزینه‌های درمان ناباروری را برآورد کرده و به وزارت رفاه و بیمه‌ها ارائه کردیم، ولی عملیاتی نشد و اکنون به معضلی برای زوجین نابارور تبدیل شده است.

معاون پشتیبانی و خدمات تخصصی رویان در پاسخ به ا ینکه آیا سیاست قبلی کشور مبنی بر کنترل جمعیت بر این مشکل قدیمی تاثیرگذار بوده است گفت: اصلا اینگونه نیست. در آن زمان عنوان می‌شد که به علت کمبود بودجه و اعتبار نمی‌توانیم خدمات ناباروری را زیر پوشش بیمه ببریم و درمان ناباروری اولویت ما نیست.

نگرش دولتمردان تغییر نکند پوشش بیمه‌ای درمان ناباروری حل نمی‌شود

وی ادامه داد:‌ حتی الان هم که سیاست نظام رشد جمعیت است شاید بگویند همان‌هایی که به راحتی بچه‌دار می‌شوند تعداد فرزندان خود را افزایش دهند. من فکر نمی‌کنم در این رهگذر چیزی نصیب خانواده‌های ناباورر شود مگر اینکه نگرش دولتمردان به درمان ناباروری تغییر کند که در این صورت موضوع حل شدنی است.

وثوق ناباروری را یک معضل اجتماعی و فرهنگی دانست و گفت: این موضوع یک بیماری خاص و منحصر به فرد نیست بلکه در صورت حل نشدن می‌تواند آسیب‌های خانوادگی فراوانی از جمله افسردگی و طلاق را در پی داشته باشد.

سعی می‌کنیم تعرفه خدمات درمان ناباروری دستخوش تورم نشود

وی در مورد هزینه یک سیکل درمانی در مرکز رویان خاطرنشان کرد: رویان تقریبا مرجع تعرفه‌گذاری بقیه مراکز درمانی ناباوری است و ما سعی می‌کنیم تعرفه‌ها را حتی‌المقدور آنچنان پائین نگه داریم تا درمان ناباروری دستخوش تورم که در قسمت‌های دیگر پزشکی رخ می‌دهد نشود.

ولی متاسفانه با افزایش قابل توجهی که در هزینه‌های مواد مصرفی مانند سوزن گرفتن تخمک و انتقال جنین اتفاق افتاده و از طرف دیگر داروهای درمان ناباروری به حد قابل توجهی گران شده که در افزایش هزینه‌های درمان موثر است. ما سال گذشته فکر می‌کردیم بین 2.5 تا 3میلیون تومان یک سیکل کامل درمانی به زوجین نابارور ارائه دهیم ولی به نظر می‌رسد این تصمیم شاید با افزایش 25 درصدی مواجه شود.

هیچ داروی ناباروری زیر پوشش بیمه نیست

وی در پایان گفت: الان هیچ داروی اصلی ناباروری زیر پوشش بیمه نیست حتی خدمات پاراکلینیکی هم به همین منوال است و در لیست بیمه نیست و صرفا آن قسمت از خدمات مانند آزمایش خون و سونوگرافی که بیمه تعرفه‌ برای آن دارد قبول کرده‌اند و کار خاصی صورت نگرفته جز اینکه مراکز ناباروری هم جزو مراکز زیر پوشش بیمه قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار فارس، مرکز رویان جزو نخستین مراکز درمان ناباروری است که روزانه تعداد زیادی از زوجین نابارور برای درمان به این مرکز مراجعه می‌کنند.

۱۳۹۱/۶/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...