نسخه چاپی

درآمد هدفمندی یارانه‌‌ها تاكنون چقدر است؟

عضو كمیسیون برنامه بودجه مجلس با اشاره به جزئیات منابع و مصارف هدفمندی یارانه‌ها از سوی دیوان محاسبات، گفت: درآمدهای هدفمندی از آغاز تاكنون ۲۵۴ هزار میلیارد تومان بوده است.

به گزارش نما، محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه بودجه مجلس، در رابطه با وضعیت درآمدها و مصارف ناشی از هدفمند کردن یارانه‌ها اظهار داشت: قانون هدفمندی، منابع و مصارف را به روشنی مشخص کرده، اما در عمل، در اجرای این قانون که از سال 89 شروع شد، مغایرت‌هایی وجود دارد.

عضو کمیسیون برنامه بودجه مجلس با بیان اینکه حامل‌های انرژی شامل برق، آب و گاز هم می‌شود، تصریح کرد: قرار بود 50 درصد سهم خانوار، 30 درصد تولید و 20 درصد به دولت پرداخت شود، اما با توجه به منابع حاصل‌شده، این کار میسر نشد.

به گفته این نماینده مجلس، براساس گزارش دیوان محاسبات، سال 89، 62 میلیون و 800 هزار نفر، سال 90، 74 میلیون و 900 هزار نفر و تا پایان تیرماه سال 95، 75 میلیون و 200 هزار نفر یارانه دریافت کرده‌اند که در ماه حدود 3 هزار و 400 میلیارد تومان و در سال آن، با توجه به آخرین نفرات دریافت‌کننده یارانه 40 هزار و 800 میلیارد تومان پرداختی وجود داشته است.

وی ادامه داد: سقف منابع هدفمندی یارانه 48 هزار میلیارد تومان بوده که بیش از 90 درصد این رقم سهم یارانه نقدی بوده است، بنابراین بخش تولید و بهداشت مغفول ماند.

حسینی با اشاره به حکم قانون در بودجه سنواتی، عنوان کرد: مقرر شد سهم برق به هدفمندی یارانه‌ها اختصاص نیابد و برای توسعه این بخش هزینه شود.

عضو کمیسیون برنامه بودجه مجلس با اشاره به اینکه از اول شروع قانون هدفمندی یارانه‌ها تا پایان تیرماه امسال 231 هزار میلیارد تومان پرداختی وجود داشته است، گفت: در بخش مصارف 61 هزار میلیارد تومان از ردیف‌های بودجه‌ای و 175 هزار میلیارد تومان منابع حاصل از پالایش و پخش، برق و آب و دیگر موارد است که سر جمع آن 254 هزار میلیارد تومان می‌شود.

این نماینده مجلس تأکید کرد: همچنین 8 هزار میلیارد تومان تنخواه از بانک مرکزی در سال 89 گرفته شده که هنوز بازپرداخت نشد. طبق گزارش دیوان محاسبات 4 هزار میلیارد تومان نیز از خزانه گرفته شده و 6 هزار و 600 میلیارد تومان بابت عیدانه پرداخت شده که هنوز یک قسط از آن یعنی معادل ریالی حدود 2 میلیون و 755 هزار دلار آن باقی مانده است.

وی یادآور شد: قرار بود 5 درصد فرآورده‌های نفتی مانند بنزین گران شود، اما از درآمدهای موجود برای توسعه و هزینه‌ها استفاده شده، همچنین بخشی از حامل‌ها به صورت رایگان دراختیار امور قرار گرفته است که اینها نیز جزو درآمدها محسوب می‌شود. در 5 ماهه نخست سال جاری نیز هزینه‌های تولید و توزیع حامل‌های انرژی 5 هزار و 800 میلیارد تومان محاسبه شده است.
منبع: فارس

۱۳۹۵/۱۰/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...