نسخه چاپی

عسگر اولادی::نرخ ارز را دوبی تعیین می‌كند

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با بیان اینكه ما تحریم بیرونی هستیم ولی با بعضی مدیریت‌های نادرست این تحریم را در داخل تشدید می‌كنیم، گفت:تحریم‌هااصلاً ابدی نیست

به گزارش خبرنگار مهر،اسدالله عسگراولادی رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین شامگاه یکشنبه با حضور در برنامه تلویزیونی پایش ، در پاسخ به سوال مرتضی حیدری مجری برنامه که بهنظرتان کدامیک از اعضای تیم اقتصادی دولت می‌تواند در عمل در زمینه صادرات موفق باشد گفت : متأسفانه هیچ‌کدام ، اگر فردی می‌خواهد در زمینه صادرات موفق عمل کند باید گمرک رفته باشد ، با استاندارد و بهداشت و غیره آشنا باشد و مهم‌تر اینکه به بازارهای دنیا و بسته بندی محصولات صادراتی باید اشرافیت کامل داشته باشند . صادرات تحصیلات آکادمیک نمی‌خواهد بلکه تجربه می‌خواهد و متأسفانه دولت‌مردان اصلاً خود را مورد نیاز به مشورت نمی‌بینند .

میز، بعضی از مسئولین را گرفته است

عسگر اولادی در ادامه برنامه گفت : وقتی من چیزی به مسئولین دولتی می‌گویم می‌فهمند که چه می‌گویم و این حرفی که می‌زنم قابلیت اجرایی دارد ولی متأسفانه بعضی وقت‌ها میز آدم را می‌گیرد . من همیشه گفتم آقایان مسئول این میز عاریه و امانت است . با عاریتی ، عاریت باید زیست . نه اینکه حالا شخصی صاحب میز شده و فکر کند تا آخر آن مسند و مقام مال اوست ، هیچ میزی ، حتی میزتجارت من ابدی نیست .

مسئولین اقتصادی نمره ندارند

رئیس اتاق بازرگانی چین و ایران در مورد بحران اقتصادی کنونی کشور اعتقاد دارد : من از اول زندگی بحران‌های زیادی دیده‌ام ولی این بحران‌هایی که اکنون در آن هستیم یکی از امتحانات خیلی سخت است و باید از آن عبور کنیم ، من از مسئولین دولت خواهش می‌کنم که واقعاً به توصیه مقام معظم رهبری بیشتر عنایت داشته باشید .

عسگر اولادی با ذکر خاطره ای گفت : خدا رحمت کند ما کسی را در اتاق بازرگانی داشتیم که هر وقت از دست وزیری عصبانی می‌شدمی‌گفت شاگرد اول من نمره‌اش منهای صفر است . حالا خیلی از مسئولین ما نمره ندارند ، ما بعد از انقلاب پیشرفت‌های زیادی کردیم . آن زمان ما 16 دانشگاه داشتیم ولی اکنون هزار و دویست دانشگاه با سه میلیون و هشتصد هزار دانشجو داریم . این خود پیشرفت است . ما اکنون در منطقه بعد از ترکیه ، در زمینه علم و ... دوم هستیم .

وی تصریح کرد: گرچه کشورهایی مانند ترکیه و دوبی را خودمان درست کردیم . آن‌ها زرنگ بودند امتیاز گرفتند و باعث شده‌اند ایرانیان در آنجا سرمایه گذاری کنند این مشکل خود ماست .

نرخ ارز را دوبی تعیین می‌کند

عسگراولادی در ادامه افزود : نرخ ارز ما را دوبی تعیین می‌کند ، علت این است که وقتی بانک مرکزی ساعت هشت صبح نمی‌تواند تصمیم بگیرد چه کاری باید انجام دهد ، آن‌ها ساعت یازده که تازه از خواب بیدار شده‌اند تصمیم می‌گیرند که نرخ دلار چقدر باید باشد . باور کنید اولین معامله ای که در دوبی شروع می‌شود مربوط به معاملات بازار تهران است ، بانک مرکزی باید کنترل اینکار را داشته باشد نه اینکه دبی بازار ارز ما را کنترل کند .

وی افزود : ارز باید به نرخ 1600 تومان برگردد و ارز 2500 تومانی خیلی بد است و تبعات سوئی دارد ، خواهش می‌کنم مسئولین بانک مرکزی با مردم صادق باشند . اگر یک هفته است که ارزی وارد بازار نمی‌کنید با صداقت بگویید چرا این کار را می‌کنید . با صداقت به مردم بگویید که ذخایر ما و صندوق ذخیره ما پر است ولی از آن استفاده نمی‌کنیم ، ما هر روز به نحوی تهدید می‌شویم و باید این ذخایر را برای روز مبادا بگذاریم .

مسئول صادرات اتاق بازرگانی ایرانی با توصیه به صرفه جویی نیز گفت : ما باید صرفه جویی کنیم ، از خانم‌ها خواهش می‌کنم به سمت صرفه جویی پیش بروند . ما به غیر از سفرهای زیارتی چه نیازی به سفر های خارجی دیگر داریم و یا اینکه هر هفته یک نمونه لباس بگیریم .

جلوی ورود کالاهای قاچاق را باید بگیریم

در ادامه برنامه مرتضی حیدری با انتقاد از ورود کالای غیر مرغوب چینی به عسگر اولادی گفت : شما که رئیس اتاق ایران و چین هستید چرا می‌گذارید کالاهای نامرغوب و به قول معروف بنجل چینی وارد بازار شوند ؟ عسگر اولادی با بیان اینکه این کالاها به طور قاچاق وارد می‌شوند ادامه داد : متأسفانهاین‌گونه کالاها را قاچاق وارد ایران می‌کنند ، بعضی از واردکنندگان ایرانی به سراغ اجناس کم قیمت که بالطبع بی کیفیتنیز هستند می‌روندو این کالاها نیز از مرزهای غیرمجاز وارد می‌شوند ، دولت نیز با تلاش زیاد تاکنون نتوانسته این مرزها را کنترل کند ، هر ساله 10 تا 15 میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور می‌شود . در چین عده ای واسطه هستند که در ازای اخذ مبلغی کالاهای بی کیفیت را از مرزهای غیر مجاز به راحتی وارد کشور می‌کنند.

در داخل تحریم‌ها را تشدید می‌کنیم

عسگر اولادی ادامه داد : این تحریم‌هااصلاً ابدی نیست ، من به غربی‌ها گفتم که خود شما از این اخم‌ها ضرر می‌کنید . ما اکنون صدمیلیارد دلار تجارت خارجی غیر نفتی داریم که از این مقدار 60 میلیارد واردات و 40 میلیارد صادرات داریم ، اکنون نه صادرات ما کم شده و نه واردات . غربی‌ها نفروشند ما از جای دیگر نیازهایمان را تأمین می‌کنید .

مدیریت نادرست داخلی تحریم را تشدید می کند

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه ما تحریم بیرونی هستیم ولی با بعضی مدیریت‌های نادرست این تحریم را در داخل تشدید می‌کنیم ، گفت: مثلاً از طرح شبنم ما چه نتیجه ای گرفتیم ؟ عده ای گفتند این برای رد گیری کالا است ولی اکنون همین اوراق و برچسب‌های طرح شبنم را قاچاق می‌فروشند . برای رد گیری کالا باید مرز را کنترل کرد ، ما هیچ نتیجه ای از اینکار نگرفتیم و این فقط خود تحریمی است ، ویا اینکه همین بورس ارز که دولت خیلی هم اصرار دارد آن را راه اندازی کند ، من گفتم و باز می‌گویم اگر این بورس داوطلبانه نباشد اصلا مفید نیست .

گفتنی است برنامه پایش با اجرای مرتضی حیدری هر هفته یکشنبه شبها ساعت 11 به بررسی اوضاع اقتصادی کشور و مشکلات کارآفرینانوالتهاب بازار می پردازد .

۱۳۹۱/۶/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...