نسخه چاپی

میزان واردات سالانه محصولات تراریخته به كشور

رئیس انجمن ارگانیك گفت: متأسفانه حمایتی از تولید محصولات ارگانیك در كشور نمی‌شود و باید گفت به جای آنكه به واردات كود یارانه بدهید و ۵.۵ میلیارد دلار محصولات تراریخته به كشور وارد شود، از تولید محصول ارگانیك حمایت كنید.

به گزارش نما، سیدرضا نورانی رئیس انجمن ارگانیک امروز در آیین آغاز به کار نهمین نمایشگاه محصولات ارگانیک که در بوستان گفت‌وگو تهران برپا شده است، اظهار داشت:‌ خوش بختانه سطح زیر کشت محصولات کشاورزی به 15 میلیون هکتار رسیده است که از آن 128 تن محصولات کشاورزی و غذایی تولید می‌شود.

وی ادامه داد: 20 نوع محصولات باغی در ایران تولید می‌شود که در این زمینه و در رده‌بندی هفتم و هشتم جهان قرار داریم.

رئیس انجمن ارگانیک با اشاره به اینکه بخشی از نیاز کشور متأسفانه طی سال‌های اخیر در حوزه غذایی از طریق واردات تأمین شده، تصریح کرد: این در حالی است که فائو اعلام کرده ایران می‌تواند علاوه بر تأمین غذایی خود، نیاز کشورهای حوزه خلیج فارس را نیز تأمین کند و متأسفانه 30 تا 35 درصد تولید محصولات کشاورزی در کشور به دلایل مختلف از جمله حمل و نقل و بسته‌بندی نامناسب تبدیل به ضایعات می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از عملکرد مسئولان دولتی در راستای ترویج تولید محصولات ارگانیک، خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های ما به حدی بالاست که کشورهای دیگر نهایت استفاده را می‌برند و ارزش افزوده محصولات ما نصیب آنها می‌شود، به عنوان مثال؛ متوجه شدیم که کره جنوبی انار ایران را خریداری کرده و کنسانتره آن را به قیمت گزاف در نمایشگاه‌ها به عنوان محصولات ارگانیک می‌فروشد.

به گفته رئیس انجمن ارگانیک ایران، این انجمن توانسته است برای جنگل گسته وحشی سرخس در استان خراسان رضوی، گواهی اتحادیه اروپا را اخذ کند که معاش 17 روستای حومه این جنگل از این محل می‌گذرد که تأثیری بر بهبود معیشت منطقه داشته است.

وی با اشاره ظرفیت بالای ایران در تولید محصولات ارگانیک افزود: ایران در تولید محصولاتی مانند چای، گوجه‌فرنگی و رب گوجه‌فرنگی ظرفیت بالایی دارد و در گذشته، فرهنگ غلطی بین تولیدکنندگان رواج یافته بود که تولیدکننده برای خرید کود یارانه می‌دادند، در حالی که این یارانه می‌تواند برای بخش‌هایی از جمله بذر ارگانیک صرف شود.

نورانی با انتقاد از واردات محصولات تراریخته به کشور نیز اظهار داشت: در حالی که 37 کشور دنیا استفاده از محصولات تراریخته را منع کرده‌اند، 5.5 میلیارد دلار محصولات تراریخته را بدون توجه به سلامت مردم وارد سفره‌ها می‌کنند، در حالی که ظرفیت بالایی برای تولید محصولات ارگانیک در کشور وجود دارد.

نهمین نمایشگاه محصولات ارگانیک از امروز تا 17 دی‌ماه در بوستان گفت‌وگوی تهران واقع در محله گیشا برپا شده و بیش از 100 غرفه محصولات ارگانیک را در این نمایشگاه عرضه می‌کنند.
منبع: فارس

۱۳۹۵/۱۰/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...