نسخه چاپی

شهلا باقری در گفتگو با نما مطرح كرد:

اولویت های خانواده؛ غایب بزرگ برنامه ششم توسعه

عکس خبري -اولويت هاي خانواده؛ غايب بزرگ برنامه ششم توسعه است

عضو هیئت علمی دانشگاه، گفت: مفهوم خانواده در برنامه ششم توسعه غایب است در حالی كه مقام معظم رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام سیاستهای خانواده را ابلاغ كرده اند و یكی از مهمترین اصول این سیاست ابلاغی، اصل خانواده محوری است.

شهلا باقری، عضو هیئت علمی دانشگاه و عضو اندیشکده خانواده، در خصوص بررسی جایگاه زنان در برنامه ششم توسعه کشور، به نما گفت: در این برنامه صرفا در قالب یک ماده واحده به موضوع زنان پرداخته شده و بحث عدالت جنسیتی را در مورد زنان مطرح کرده است.
وی ادامه داد: در بحث عدالت جنسیتی حدود آن در خانواده باید تعریف می شد و می بینیم در این برنامه مفهوم عدالت در رابطه بین زن و مرد و با تاکید بر جنس تعریف می شود، و بر اساس آن، تقسیم وظایف بین دستگاه ها صورت می گرفته است و به صورت کلی در این برنامه به زنان در حد چهار خط پرداخته شده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه مفهوم عدالت جنسیتی باید گسترش پیدا کند و تفسیر مفهومی یابد، ادامه داد: بحث خانواده اصلا در برنامه دیده نشده و خانواده و اعضاء آن در این لایحه حضور ندارند. مفهموم خانواده، سیاستهای مربوط به آن و برنامه ریزی برای اعضاء خانواده، با رویکرد خانواده محور در برنامه ششم دیده نشده است، همچنین استحکام خانواده و آسیب های طلاق مورد بررسی قرار نگرفته است.
وی تصریح کرد: مقدمه تثبیت خانواده، ازدواج است و برای جلوگیری از آسیب هایی که متوجه آن است و پیشگیری از بحث طلاق، فکر کردن به پیامدهای ناشی از طلاق، مثل فرزندان طلاق، در برنامه ششم دیده نشده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه، تاکید کرد: ممکن است، دولت منظور خود را با تعریف عدالت جنسیتی، این گونه بیان کند که عدالت در آموزش و بهداشت زنان مد نظرش بوده است، در این مورد فعلا نمی توانیم ایرادی وارد کنیم، دولت بیاید و عدالت را شاخه بندی کند و بگوید منظور از عدالت جنسیتی، عدالت در آموزش، حقوق، پژوهش، فرهنگ بهزیستی و مسائلی نظیر این است.
عضو هیئت علمی دانشگاه مفهوم خانواده را در برنامه ششم توسعه غایب دانست و تاکید کرد: مقام معظم رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام سیاستهای خانواده را ابلاغ کرده اند، یکی از مهمترین اصول این سیاست ابلاغی، اصل خانواده محوری است، باید در تمام برنامه های دولت خانواده را لحاظ کنیم و ببینیم، به همین خاطر ضعف این برنامه دیده نشدن، اصل خانواده محوری است و بنابراین با این نگاه هم عدالت تعریف نشده و جایگاه خانواده در تحقق عدالت جنسیتی لحاظ نشده است.
باقری خاطر نشان کرد: باید مفهوم زن بودن را از جایگاه مادر و همسر بودنش ، از نظر تحلیلی، مقام علمی و نظری جدا می کنیم تا بتوانیم بحث مستقلی در مورد هر دو داشته باشیم، ولی وقتی در مقام برنامه ریزی هستیم، این دو را باید با هم در نظر بگیریم.
وی در پایان گفت: شایسته بود دولت نقش خانواده را در عدالت جنسیتی تعریف می کرد و جایگاه وزینی به خانواده می داد، یعنی اگر خانواده را حذف کنید، عدالت جنسیتی هم معنا و مفهوم واقعی خود را پیدا نمی کند.

۱۳۹۵/۱۰/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...