نسخه چاپی

طرح كنگره آمریكا برای محكومیت قطعنامه ضدشهرك‌سازی

قانون‌گذاران جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان و سنای آمریكا در حال تهیۀ طرحی هستند تا قطعنامۀ اخیر شورای امنیت سازمان ملل علیه اسرائیل را محكوم كنند.

به گزارش نما، این طرح نشان‌دهندۀ نفوذ قدرتمند لابی صهیونیستی در کنگره و یادآور حمایت گسترده از رژیم اسرائیل در نهادهای سیاسی آمریکا است.

جری موران، سناتور جمهوری‌خواه ایالت کانزاس آمریکا، روز جمعه گفت وی روز سه‌شنبه قطعنامه‌ای در حمایت از اسرائیل و محکومیت قطعنامۀ اخیر شورای امنیت سازمان ملل به مجلس سنا ارائه خواهد داد.

موران در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در 8 سال اخیر، دولت باراک اوباما (رئیس‌جمهور آمریکا) وقتی بحث همکاری با نزدیک ترین متحدمان در خاورمیانه مطرح می شود، یک سلسله از تصمیمات گمراه‌کننده و پرهیاهوی اتخاذ کرده است.»

موران افزود وی «متعهد به همکاری با جمهوری خواهان و دموکرات‌ها است تا اطمینان دهد آنها در کنار اسرائیل ایستاده اند و نمی‌توان از سازمان ملل به‌عنوان اهمرمی برای لطمه زدن به ملت ما و متحدان‌مان بهره برداری شود.»

در همین حال، دنیس راس، نمایندۀ جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا در مجلس نمایندگان آمریکا نیز روز جمعه گفت وی قطعنامه‌ای برای ارائه به مجلس نمایندگان تدوین کرده است تا «اقدامات ضد اسرائیلی» باراک اوباما و سازمان ملل را محکوم کند.

هنوز مشخص نشده است که مجلس نمایندگان و سنا چه روزی دربارۀ این قطعنامه‌ها رأی‌گیری خواهند کرد.

برخی قانون‌گذاران جمهوری‌خواه همچنین تهدید کرده‌اند سال آینده قانونی را تصویب خواهند کرد که کمک‌های مالی آمریکا به سازمان ملل را قطع کند.

شورای امنیت سازمان ملل جمعۀ گذشته قطعنامۀ‌ توقف فوری فعالیت‌های شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی فلسطینیان را با 14 رأی موافق و یک رأی ممتنعِ آمریکا تصویب کرد.

بر اساس این قطعنامه، رژیم صهیونیستی ملزم شده است «فوراً و به‌طور کامل همۀ فعالیت‌های شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، ازجمله قدس شرقی را متوقف کند.»

در این قطعنامه همچنین تأکید شده که شهرک‌سازی اسرائیل مانعی در برقراری صلح در سرزمین‌های اشغالی است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل، بسیار تلاش کرد تا با اعمال فشار بر دولت اوباما، این قطعنامه به تصویب نرسد اما سرانجام واشنگتن به این قطعنامه رأی ممتنع داد و مسیر تصویب آن را هموار کرد.
منبع: تسنیم

۱۳۹۵/۱۰/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...