نسخه چاپی

دبیر جشنواره شعر فجر:

نگاه نویسندگان افغانستانی به شهدای «فاطمیون» تغییر كرده است/ شهدای «مدافع حرم» عامل اتحاد ایران و افغانستان‌

محمدكاظم كاظمی گفت: در حال حاضر نگاه نویسندگان افغانستانی به شهدای مدافع حرم لشكر فاطمیون تغییر كرده است، از این رو منتظر توجه شاعران و نویسندگان افغانستانی نسبت به این حوزه هستیم.

به گزارش نما، «محمدکاظم کاظمی» شاعر و نویسنده افغانستانی و دبیر یازدهمین دوره جشنواره شعر فجر با اشاره به اضافه شدن بخش بین‌الملل جایزه ادبی جلال آل احمد، در گفت و گو با دفاع پرس اظهار داشت: بین‌المللی شدن جایزه جلال از چند بعد حائز اهمیت است. یکی از ویژگی‌های مهم این اتفاق دیده شدن ادبیات افغانستان در ایران است که به مطرح شدن و شناخته شدن آن می انجامد.

وی تصریح کرد: بخش بین‌الملل، می‌تواند پای ادبیات داستانی افغانستان را به ایران باز کند که ممکن است برای مردم تازگی داشته باشد، همچنین می تواند توجه مردم ایران را به این مسئله جلب کند که زبان فارسی در افغانستان یک موقعیت و ادبیات داستانی خوبی دارد. ارتباط و تعامل نویسندگان و شاعران دو کشور نیز بخش دیگر این موضوع است که می‌تواند به تعاملات فرهنگی و ادبی کمک کند و پُل ارتباطی بین نهادها و نویسندگان دو کشور ایجاد می‌شود.

شاعر و نویسنده افغانستانی گفت: بخش بین‌الملل جایزه جلال تاثیرات مثبتی را در کشور افغانستان خواهد داشت. تصور عمومی مردم افغانستان که بیگانگان نیز بر آن دامن می‌زنند، نادیده گرفته شدن ادبیات و زبان فارسی افغانستان در ایران است. امروز با توجه به دیده شدن ادبیات افغانستان در جایزه جلال، این تصورات برهم می خورد. مردم افغانستان خواهند دید که برادران ایرانی آن‌ها، نسبت به مفاخر، زبان و ادبیات مشترک بین دو کشور نگاه مثبت دارند.

کاظمی درباره جایگاه ادبیات مقاومت در افغانستان بیان کرد: مقاومت در شعر و ادبیات داستانی مقاومت، حضور و بروز دارد. به عنوان مثال کتاب «کوچه ما» از محمداکرم عثمان با موضوع تاریخ سیاسی افغانستان است که بخش مهم آن درباره مقاومتی است که در برابر استبداد در افغانستان، مقابل بیگانگان روی داده بود.

دبیر یازدهمین دوره از جشنواره شعر فجر افزود:‌ کتاب‌های زیادی در حوزه مقاومت در افغانستان وجود دارد که مستقیم و غیر مستقیم به جنبه‌های مقاومت اشاره دارد و قابل توجه است. جنس مقاومت در افغانستان کم و بیش با مقاومت ایران فرق دارد.

این شاعر و نویسنده افغانستانی درباره جایگاه ادبیات دفاع مقدس در کشور خود گفت: بیشترین آثاری که هنرمندان افغانستانی درباره موضوع دفاع مقدس ارایه داده اند، متعلق به آثار شاعران مهاجری بوده است که در ایران حضور داشته‌اند. فاصله‌های فرهنگی و سیاسی بین دو کشور، مانع مهم بروز و ظهور ادبیات دفاع مقدس در یبن کشور افغانستان بوده که ضروری است به این مسائل پرداخته شود.

وی درباره رویکرد نویسندگان افغانستانی نسبت به شهدای مدافع حرم بیان داشت:‌ نگاه و رویکرد نویسندگان افغانستانی به شهدای مدافع حرم لشکر فاطمیون نسبت به گذشته تغییر کرده است. تا کنون نگاه نویسندگان به این شهدا در سایه جریانات سیاسی بود که امروز در حال تغییر است و ما منتظر توجه شاعران و نویسندگان افغانستانی به این حوزه هستیم؛ در حوزه شعر اتفاقاتی رخ داده، اما در ادبیات داستانی، نیاز به زمان داریم.

کاظمی افزود: برای رسوخ یک پدیده‌ اجتماعی در ادبیات داستانی نیاز به زمان است که طبیعتاً باید کمی صبر کنیم تا موضوع، بیشتر برای مردم روشن شود. هنوز که هنوز است نگاه نویسندگان به شهدای مدافع حرم پُررنگ نیست، هر چند این موضوع برای مردم ایران و افغانستان قابل احترام است.

دبیر یازدهمین دوره از جشنواره شعر فجر عنوان کرد: رسانه‌های دشمن درباره این موضوعات کار می‌کنند، ما نباید از این موضوعات غفلت کنیم. مردم داخل کشور افغانستان، تاوان زیادی برای همراهی رزمندگان در جنگ سوریه پرداخته‌اند. حجم فشارهای روانی گاهی مردم را دچار تعلل می‌کند.

این شاعر و نویسنده افغانستانی تاکید کرد: موضوع شهدای مدافع حرم، امروز نقطه اتحاد و اشتراک مردم ایران و افغانستان است. بسیاری از نگاه‌های مردم ایران به افغانستان به دلیل شهدای تیپ فاطمیون تغییر کرده است. ایرانی‌ها احترام زیادی برای شهدای افغانستانی قائل‌اند.
منبع: دفاع پرس

۱۳۹۵/۱۰/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...