نسخه چاپی

چرا عربستان به ایران پیشنهاد مذاكره داد؟

سران سعودی كه باعث جلوگیری از اعزام زائران ایران به حج عمره و تمتع شدند، اكنون چه اتفاقی افتاده كه می خواهند دوباره توافق كنند؟

به گزارش نما به نقل از میزان، سران عربستان سعودی برای تقابل و تضاد با جمهوری اسلامی ایران، در آخرین مرحله از دشمنی های خود، درهای حج را به روی مردم ایران بستند.

اما این پایان دشمنی های آل سعود با جمهوری اسلامی ایران نبوده و نخواهد بود، این رژیم هم اکنون در حال طراحی و توطئه علیه ایران در منطقه است.

شاید برخی بگویند باید گذشته را فراموش کرد و برای آنیده برنامه ریزی نمود، برای این که بتوان روابط را دوباره جوش داد و از وضعیت کنونی بیرون آورد باید کوتاه آمد، عالم سیاست این است، باید با کشورها مراوده داشت و روابط را تیره و تار نکرد.

اما از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون عربستان سعودی با جمهوری اسلامی ایران یک رابطه مستمر و همکاری اقتصادی و سیاسی مشترک نداشته است، تنها مراوده ای که میان ایران و عربستان وجود داشته، موسم حج بوده است.

اما با رژیمی که در صدد ایجاد اختلافات مذهبی میان مسلمانان است و سعی دارد جمهوری اسلامی ایران را به عنوان خطری برای جهان اسلام معرفی کند و به همین خاطر ایران هراسی و ایران گریزی به راه انداخته است، چگونه می توان مراوده و روابط سیاسی داشت و آنگاه راه بسته شده حج نیز از سوی سعودی ها باز شود.

سعودی ها در حالی پیشنهاد مذاکره و گفت وگو با ایران را بر سر حج ارائه داده اند که هیچ تغییری در رفتارها و سیاست های این رژیم علیه ایران دیده نمی شود بلکه بر دشمنی ها افزوده هم شده است.

اکنون نیروهای اطلاعاتی و جاسوسی عربستان سعودی در کردستان عراق حضور دارند. وجود آنها در کردستان عراق تنها به خاطر ایران است.

ارتباط گیری مأمورین سعودی با نیروهای ضد انقلاب در کردستان عراق، تغذیه مالی آنها از سوی سعودی ها با همکاری و همیاری بارزانی و از همه مهمتر جلساتی که با مأمورین موساد در کردستان عراق برگزار می کنند، بخشی از اقدامات و توطئه هایی است که از سوی عربستان سعودی تدارک دیده شده است.

تنها کافی است برخی از دشمنی هایی که آل سعود در سال های گذشته علیه ایران انجام داده است یادآوری شود تا به این نتیجه برسیم که با چه رژیمی طرف هستیم.

از کشتار زائران ایرانی در سال 1366 گرفته تا حمایت گسترده از صدام در جنگ علیه ایران و کشتار زائران خانه خدا در مکه و منا تنها بخشی از جنایاتی است که سعودی ها علیه جمهوری اسلامی ایران انجام داده اند.

سعودی ها حتی در لفاظی های خود علیه ایران کوتاه نیامدند بلکه همه تلاش خود را کردند تا در عرصه دیپلماسی و رسانه ای فضا را علیه جمهوری اسلامی ایران ترتیب دهند، اما با همه اقداماتی که علیه جمهوری اسلامی انجام داده اند، در عرصه منطقه ای و بین المللی بازنده بزرگ عربستان سعودی بوده است.

اکنون چه شده که مقامات این کشور به ایران پیشنهاد گفت وگو درباره حج می دهند؟

اگر قرار است با توجه به اوضاع سیاسی و اقتصادی عربستان سعودی، با مذاکره راه حج باز شود و منبع درآمدی که یک سال است قطع شده دوباره وصل شود اما دشمنی ها همچنان ادامه داشته باشد، نمی توان به چنین رژیمی اعتماد داشت.

جان زائران ایرانی در هر شرایطی با وجود رژیمی مانند سعودی در عربستان در خطر است.

البته مردم در این میان نقش اساسی دارند، آیا آنها با توجه به جنایات و دشمنی هایی که آل سعود علیه ایران انجام داده و می دهد، راضی به اعزام به حج می شوند؟

تاکنون که حکم به نرفتن بوده است، در این میان رهبر معظم انقلاب اسلامی با توجه به مواضعی که نسبت به اقدامات آل سعود نشان داده اند، بر اساس نظر ایشان حج در حال حاضر تعطیل است.

مسئولین ذیربط از خود بپرسند که چه اتفاقی افتاده سران سعودی پس از فاجعه منا و مانع تراشی بر سر راه زائران ایران، اکنون به این فکر افتاده اند به ایران پیشنهاد بدهند تا برای رفع مشکل گفت وگو کنند؟

اگر هم سران سعودی در این مذاکرات به ظاهر امتیازی هم به ایران بدهند، در قبال آن سود بیشتری خواهند برد، هم از نظر سیاسی و هم از نظر اقتصادی.

این شجره خبیثه ملعونه آل ‌سعود دلش به حال مردم ایران نسوخته که می خواهد با مذاکره مشکل حج را بر طرف کند.

احساس تنهایی و در انزاو قرار گرفتن، شکست در برنامه های منطقه ای، افتضاح در جنگ یمن و مشکلات اقتصادی سعودی ها را وادار کرده است تا بخواهند خود را به ایران نزدیک کنند.برای آن هم بهانه حج را پیش کشده اند.

۱۳۹۵/۱۰/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...