نسخه چاپی

آمریكا گزارش هك توسط روسیه را منتشر كرد

اف بی آی و وزارت امنیت داخلی آمریكا در گزارشی مشترك اعلام كردند سرویس های اطلاعاتی-جاسوسی و نظامی روسیه با هك كردن نهادهای حزب دموكرات، در انتخابات ریاست جمهوری آمریكا دخالت كرده و تاثیرگذار بوده اند.

به گزارش نما ، خبرگزاری صداوسیما به نقل از پایگاه اینترنتی نشریه هیل نوشت نوشت: اف بی آی (FBI) و وزارت امنیت داخلی آمریکا (DHS) روز پنجشنبه در گزارشی مشترک نحوه هک شدن نهادهای حزب دموکرات آمریکا توسط دولت روسیه را ارائه کردند.

در این گزارش که بر پایه تحقیقات اخیر این دو نهاد آمریکایی است، هک شدن کمیته ملی حزب دموکرات و رئیس ستاد تبلیغاتی هیلاری کلینتون با جزئیات توضیح داده شده است، اگرچه از دو مورد اخیر مستقیماً اسمی نمی برد.
در این گزارش سیزده صفحه ای، جزئیات تکنیکی شامل ابزارها و زیرساخت های به کار رفته توسط سرویس های اطلاعاتی و نظامی روسیه برای سوء استفاده و بهره برداری از شبکه ها و فرایندهای مرتبط با انتخابات آمریکا و همین طور نهادهای بخش خصوصی به تفصیل شرح داده شده است.

اما کارشناسان امنیتی معتقدند این گزارش چیزی را به عنوان اسناد دولتی و به شکل قانونی ثابت نمی کند. شرکت های خصوصی امنیتی همانند کراود استرایک (CrowdStrike) که درباره نفوذ در کمیته ملی حزب دموکرات تحقیقات به عمل آورده است، می گویند این گزارش زیاده روی کرده است.

مت تِیت بنیانگذار مرکز مشاوره امنیتی انگلیسی به نام کاپیتال آلفا (Capital Alpha) گفت: «گزارش وزارت امنیت داخلی آمریکا، بیانیه ای از بازگویی اطلاعات عمومی تکراری و پیش پا افتاده است، یک سری از شاخص های فنی که توسط کارشناسان امنیت سایبری در پیدا کردن نرم افزارهای مخرب APT28 در شبکه های خصوصی استفاده می شوند؛ برخی از این مشاوره های عمومی برای شرکت های خصوصی در جهت بهبود امنیت شبکه است».

نرم افزارهای مخرب APT28 به یک سری از گروه های هک گفته می شود که وابسته به سرویس های اطلاعاتی روسیه هستند و گفته می شود در کمیته ملی حزب دموکرات آمریکا نفوذ کرده اند. این گزارش که به اسم «گزارش مشترک تحلیلی» (JAR) شناخته می شود، از کمپین هک روسیه به عنوان «جلگه وسیع خاکستری» (Grizzly Steppe) نام می برد.

این گزارش از جمله اقدامات تلافی جویانه رسمی توسط دولت اوباما علیه روسیه در پاسخ گویی به هک به شمار می آید. همچنین این گزارش نسخه وسعت یافته ای است که در ماه اکتبر توسط اف بی آی و وزارت امنیت داخلی آمریکا تهیه شد.

در آن گزارش که ماه اکتبر منتشر شد، مقامات رسمی ادعا کردند هک شدن و انتشار ایمیل ها در ویکی لیکس تلاشی در جهت مداخله در انتخابات آمریکا از سوی روسیه بوده است، اما هیچ مدرکی برای حمایت از ارزیابی خود ارائه نکردند.

دونالد ترامپ رییس جمهور منتخب آمریکا دخالت روسیه در انتخابات آمریکا را رد کرده و اوباما زیر فشار است تا مدارک خود را ارائه کند.

مشخص نیست گزارش روز پنجشنبه می تواند منتقدان را راضی کند یا خیر. دولت اوباما به دنبال فراهم کردن اطلاعات محرمانه بیشتری است تا دخالت روسیه در انتخابات را ثابت کند و قصد دارد قبل از بیستم ژانویه و آمدن ترامپ به کاخ سفید آن را به کنگره تحویل دهد.

۱۳۹۵/۱۰/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...