نسخه چاپی

حسن عباسی: «عمار» به سمت هنر مردمی حركت كرده است

حسن عباسی درباره بحث هنر مردمی انقلابی گفت: متاسفانه اوایل انقلاب از هنر انقلابی غفلت شده بود ما به سمت هنر مردمی نرفتیم اما خوشبختانه عمار به سمت هنر مردمی حركت كرده است.

به گزارش نما به نقل از فارس، سومین روز جشنواره مردمی فیلم عمار در سالن‌های اکران فیلم سینما فلسطین برگزار شد.

در میان آثاری که در روز اول جشنواره اکران شد می‌توان به «غواص‌ها»، «خیاط کوچولو»، «آکولاد»، «من و مرتضی»، «نبرد پنهان»، «از تبار حبیب»، «کابوس»، «آقای سفیر»، «یوسف در دنیا»، «با مرگ زندگی»، «واقعیت هلوکاست»و ... اشاره کرد.

از دیگر برنامة‌های جشنواره کارگاه آموزشی «اشتباهات رایج در فیلمسازی آماتور» با تدریس محمد نیکدل و محمدصادق باطنی در سالن 3 سینما فلسطین بود.

از جمله مهمترین برنامه‌های سومین روز برگزاری جشنواره عمار سخنرانی حسن شمشادی، خبرنگاری که سال‌ها در سوریه کار رسانه‌ای کرده است بود. شمشادی در نشست «واقعیت واقعیت» به موضوع سوژه‌های سینمایی تحولات سوریه پرداخت.

*پیوست رسانه‌ای ما در سوریه نیاز به بازنگری دارد

شمشادی در این نشست طی سخنرانی گفت: 69ماه و 16 روز قبل بحران سوریه آغاز شد، بحرانی که امروز در سوریه شاهد هستیم. نخست به وسیله رسانه‌ها آغاز شد. رسانه‌ها اعتراضات مردم سوریه را به سمت میدان نبرد پیش بردند. مصداق من از رسانه همه رسانه‌های ماهواره‌ای و اینترنتی، فضای مجازی، شبکه‌های مختلف، توییتر، فیس‌بوک، اینستاگرام است.

وی در ادامه عنوان کرد: آنچه تلاش شد تا در سوریه نشان داده شود این بود که افکار عمومی دنیا ببیند آنچه در سوریه می‌گذرد انقلاب مردمی علیه فردی به نام «بشاراسد» است. رسانه‌ها افکار عمومی در سوریه و منطقه و جهان واقعیت‌سازی کردند. شبکه‌های العربیه و الجزیره حدود 50 تا 55 دقیقه از یک بخش خبری یک ساعته به اخبار سوریه اختصاص دادند انگار که در دنیا فقط یک اتفاق در حال وقوع است آنهم اتفاقات سوریه است.

شمشادی با اشاره به تاکتیک‌های بزرگ نمایی، کوچک نمایی، شایعه سازی، کشته سازی و .. برای بهره بردن از احساسات مردم سوریه اظهار داشت: بهرحال خود ما نیز رسانه‌ای هستیم و از تکنیک‌های خبری اطلاع داریم از شش سال پیش حضور بنده در فضای مجازی زیاد شد به واسطه آنچه الزام خود برای تعامل دو طرفه با مردم در فضای مجازی دیدم دلم نمی‌خواست یک طرفه حرف بزنم به همین دلیل خواستم همه جا به مردم پاسخگو باشم.

وی با تأکید بر اینکه رسانه‌های ما متأسفانه در این عرصه خوب عمل نکردند، گفت: بعد از 69 ماه هنوز نسبت به آنچه در سوریه می‌گذرد مردم شبهه و ابهام دارند اینها را باید رسانه‌ها پاسخگو باشند! بنده یک سال و اندی است که مآموریتم در سوریه به اتمام رسیده و به قاطعیت می‌گویم که ما در سوریه نیاز به بازنگری در پیوست رسانه‌ای داریم. خیلی افراد مستندساز و متخصص ما موفق به کار در آنجا نشده‌اند و منظورم از رسانه هم اینجا رسانه عمومی است نه صرف صدا و سیما.

شمشادی درباره کار مستند «نبرد پنهان» با همکاری ناصر نادری و محسن اردستانی گفت: خیلی‌ها در این سال‌های اخیر به من پیشنهاد ساخت مستند دادند من هم به یکی از آنها پاسخ دادم و دو سفر با این تیم همراه شدم، حاصلش نبرد پنهان شد که همین امروز اکران شده است. این مستند مدعی نیست هر آنچه در سوریه بوده را مطرح کرده‌ایم. اصلا امکان پذیر نیست اما نگاه ویژه‌ای به قصه سوریه داشتیم.

*عمار به سمت هنر مردمی حرکت کرده است

حسن عباسی سخنران نشست دیگری در سومین روز جشنواره بود. که با استقبال علاقه‌مندان رو به رو شد، وی در این نشست با اشاره به تولیدات هنری و خلاقیتی که توسط هنرمندان جوان ما در این جشنواره صورت گرفته گفت: جوانان باید امکان ظهور و بروز داشته باشند جوانان خوشبختانه خوب کار کرده‌اند نمونه‌های کارهای عمار به نظر مطلوب می‌رسد. اینکه ما واسطه را حذف کنیم و مستقیم با مردم ارتباط داشته باشیم کار مؤثری است.

وی درباره بحث هنر مردمی انقلابی گفت: متاسفانه اوایل انقلاب از هنر انقلابی غفلت شده بود ما به سمت هنر مردمی نرفتیم اما خوشبختانه عمار به سمت هنر مردمی حرکت کرده است.

عباسی در این نشست درباره سینمای انقلابی و دشمنان آن صحبت کرد و گفت: جامعه سیاسی تا فرهنگی ما همه به دو دسته انقلابی و لیبرال تبدیل شده‌اند منتها در عرصه فرهنگ این امر زیرپوستی عمل کرده است.

وی با اشاره به اینکه براساس تئوری داروینیسم گورخواب‌ها کسانی هستند که نتوانستند اختلاس کنند، در بورس ثروت جمع کنند و رانت داشته باشند لذا برطبق نظر مقامات باید عقیم شوند، این یعنی داروینیسم اجتماعی، سیاسی و فرهنگی چرا که انسان‌هایی که خود را با محیط منطبق می‌کنند تنها منقرض نمی‌شوند!

عباسی با بیان اینکه امروز شرایط بگونه‌ای شده است بین فرهنگ لیبرالی و انقلابی شفاف‌سازی می‌شود، گفت: آنچه در گذشته در دانشکده های هنرهای زیبای ما بوده همان لیبرالیسم غربی است که امروز هم وجود دارد ، بنابراین در ایران هم آنچه به معنای هنر تدریس می‌شود جامعه شناسی هنر، فلسفه هنر یا هر چیز دیگری ، همه لیبرالیستی است.

۱۳۹۵/۱۰/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...