نسخه چاپی

گزارش فائو از وضعیت كشاورزی ایران

رئیس انجمن ارگانیك ایران با اشاره به اینكه بر اساس اعلام فائو در محصولات كشاورزی ایران ۳۰ تا ۳۵ درصد ضایعات وجود دارد گفت: در تولید محصولات باغی، بین رتبه هفتم و هشتم جهان قرار داریم.

به گزارش نما به نقل از مهر، سید رضا نورانی در آیین افتتاح نهمین جشنواره محصولات ارگانیک گفت: محصولات ارگانیک پیوند ناگسستنی با سلامت مردم دارند. انجمن ارگانیک ایران از سال ۱۳۸۵ تنها تشکل ملی بود که در اتاق بازرگانی ایران ثبت شده و با شعار سلامت جامعه، حفظ محیط زیست و امنیت غذایی از ۱۰ سال گذشته تا کنون توانسته در این زمینه موثر واقع شود.

رئیس انجمن ارگانیک ایران خاطرنشان کرد: خوشبختانه سطح زیر کشت محصولات کشاورزی به ۱۵ میلیون هکتار رسیده است. ۱۲۸ تن تولید محصولات کشاورزی و غذایی داشتیم. از ۱۲ اقلیم تولید کننده محصولات غذایی ایران ۱۱ اقلیم در ایران قرار دارد.

وی ادامه داد:۲۰ نوع محصولات باغی در ایران تولید می شود که کشور ما از این نظر در رده بندی جهانی بین رده هفتم و هشتم قرار دارد. فائو اعلام کرده که کشور ایران می تواند علاوه بر تامین غذایی خود، کشورهای حوزه خلیج فارس را نیز تامین کند. همچنین بر اساس اعلام فائو در محصولات کشاورزی ایران ۳۰ تا ۳۵ درصد ضایعات وجود دارد که این مسئله ناراحت کننده است.

وی با اشاره به اینکه تا به امروز هیچ حمایتی ازسوی دولت برای تولید محصولات کشاورزی ارگانیک صورت نگرفته تاکید کرد: پس از ۱۰ سال فعالیت های انجمن ارگانیک اگر شورای شهر نبود امروز نمی توانستیم این جشنواره را برگزار کنیم.

نورانی خاطرنشان کرد: انجمن ارگانیک ایران توانسته برای جنگل گسته وحشی سرخس در استان خراسان رضوی گواهی اتحادیه اروپا را اخذ کند که معاش ۱۷ روستا حومه این جنگل از این محصول می گذرد و خوشبختانه با این عمل معیشت آن ها بهبود پیدا کند.

رئیس انجمن ارگانیک ایران گفت: پس از تحقیقات در سال های گذشته متوجه شدیم که کره جنوبی انار ایران را خریداری می کند و کنستانتره آن را به قیمت گزاف در نمایشگاه ها به عنوان محصول ارگانیک می فروشد.

وی با اشاره به پتانسیل بالای ایران در تولید محصولات ارگانیک افزود: کشور ایران در تولید محصولاتی مانند چای، گوجه فرنگی و رب آن، صنایع دارویی و محصولات سلامتی پتانسیل بالایی دارد. در گذشته فرهنگ غلطی بین تولید کنندگان رواج پیدا کرده بود به این صورت که به تولیدکنندگان برای خرید کود یارانه می دادند و آن ها با اضافه کردن کود و سموم شیمیایی محصولات غیر ارگانیک تولید می کنند.

وی در ادامه با انتقاد از واردات محصولات تراریخته به کشور اظهار داشت:در حالی که ۳۷ کشور دنیا استفاده از محصولات تراریخته را منع کرده اند ۵.۵ میلیارد دلار محصولات تراریخته را بدون توجه به سلامت مردم وارد سفره ها می کنند و کشوری با این پتانسیل بالا برای تولید محصولات ارگانیک، نباید محصولات تراریخته تولید کند.

۱۳۹۵/۱۰/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...