نسخه چاپی

تلاش مجدد گروهی از نمایندگان برای حذف مصوبه اعلام عمومی حقوق و مزایای مدیران

گروهی از نمایندگان مجلس در حال تلاش برای حذف مصوبه اعلام عمومی حقوق و مزایای مدیران از طریق بررسی مجدد ماده 35 برنامه ششم توسعه در صحن علنی و حذف عبارت «و عموم مردم» از این ماده هستند.

به گزارش نما،‌ گروهی از نمایندگان مجلس در حال جمع آوری امضا برای بررسی مجدد ماده 35 برنامه ششم توسعه در صحن علنی و حذف عبارت «و عموم مردم» از این مصوبه هستند، تلاش هایی که اگر به نتیجه برسد، به معنای حذف مصوبه اعلام عمومی حقوق و مزایای مدیران خواهد بود.

بر اساس این گزارش، در نشست علنی نوبت صبح دوشنبه هفته قبل در 5 دی ماه مجلس شورای اسلامی، ماده 35 گزارش کمیسیون تلفیق مجلس درباره لایحه برنامه ششم توسعه مبنی بر اعلام عمومی حقوق و مزایای مدیران به تصویب نمایندگان رسید و دولت مکلف شد ظرف یک سال نسبت به راه‌اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایا اقدام نموده و امکان تجمیع کلیه پرداختها به مقامات، روسا، مدیران و کارکنان کلیه دستگاه های اجرایی را فراهم نماید، به نحوی که امکان دسترسی برای نهادهای نظارتی و عموم مردم فراهم شود.

تصویب این موضوع توسط نمایندگان مجلس با استقبال وسیع کارشناسان و رسانه ها مواجه شد زیرا صورت اجرای این ماده که به معنای تغییر رویکرد نظارتی در بخش حقوق و مزایای مدیران از «نظارت متمرکز» و محدود به نهادهای نظارتی به «نظارت عمومی و مردمی» است، ضربه مهلکی که در قضیه فیش‌های حقوقی نجومی به اعتماد مردم به نظام وارد شده است، جبران گردد.

با این وجود، فقط یک روز بعد از تصویب اعلام عمومی حقوق و مزایای مدیران در صحن علنی مجلس، زمزمه‌های دستکاری ماده 35 برنامه ششم توسعه و ابطال این مصوبه در راهروهای خانه ملت مطرح شد و این موضوع به سرعت هم رسانه‌ای شد. ابتدا حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین شهر و عضو کمیسیون تلفیق مجلس در مصاحبه با روزنامه کیهان در تاریخ 9 دی ماه با اشاره به تصویب بند مربوط به اعلام عمومی حقوق و مزایای مدیران، گفت: «این بند در صحن مجلس به تصویب رسید اما روز گذشته رئیس مجلس در این رابطه موضع گرفت و گفت که کار درستی انجام نشده است! رئیس مجلس با انتقاد از فراهم شدن دسترسی عمومی به دریافتی‌های مدیران، گفت که این بند از برنامه باید دوباره بررسی شود!».

حاجی دلیگانی با تأکید بر اینکه ما امانتدار رأی مردم هستیم، افزود: «این کار اشتباهی است چرا که این مصوبه در صحن مجلس رأی آورده است، اگر کسی بخواهد چنین کاری انجام دهد با آن مقابله خواهیم کرد و نمی‌گذاریم کسی به این مصوبه خدشه وارد کند. استدلال رئیس مجلس این بود که درست نیست مردم یک شهرستان مطلع شوند که یک مدیر 7 یا 8 میلیون تومان پول می‌گیرد و باعث شرمندگی می‌شود! ولی حرف ما این است که شرمندگی زمانی است که به یک مددجوی کمیته کمیته امداد 50 هزار تومان می‌دهیم. یا اینکه فردی بیکار باشد و حتی نتواند نان بخرد...جمعی خواهان پرداخت حقوق‌های کلان هستند و از سوی دیگر معتقدند مردم هر چه می‌خواهند بکشند و می‌گویند اگر حقوق‌ها روی سایت قرار بگیرد عواقب دارد!»

دو روز بعد در 11 دی ماه نماینده مردم شاهین شهر و عضو کمیسیون تلفیق مجلس در مصاحبه با روزنامه صبح نو هم بار دیگر به تلاش عده‌ای از نمایندگان برای حذف مصوبه اعلام عمومی حقوق و مزایای مدیران و دیدگاه رئیس مجلس درباره این مصوبه اشاره کرد و گفت: «پیشنهاد تعدادی از نمایندگان برای حذف نظارت عمومی مردم رأی نیاورد و ماده 35 تصویب شد، بر این اساس نمی‌توان مصوبه قانونی مجلس را تغییر داد و اگر عده‌ای تلاش کنند تا از شفافیت درباره حقوق مدیران برای مردم جلوگیری کنند ما با آنها مقابله می‌کنیم و نمی‌گذاریم حق مردم از بین برود».

اشاره حاجی دلیگانی به پیشنهاد محمد مهدی مفتح، نماینده مردم تویسرکان مبنی بر حذف عبارت «و عموم مردم» از این ماده در جریان بررسی ماده 35 در صحن علنی مجلس بود، پیشنهادی که در صورت تصویب به معنای حذف پیشنهاد کمیسیون تلفیق مجلس مبنی بر اعلام عمومی حقوق و مزایای مدیران بود. ایرج لاهوتی، نماینده مردم لنگرود در موافقت با این پیشنهاد و مهدی امیرآبادی، نماینده مردم قم در مخالفت با این پیشنهاد، دیدگاه های خود را مطرح کردند. همچنین نماینده دولت هم موافق پیشنهاد حذف عبارت «و عموم مردم» از این ماده بود و علیرضا خدابخشی، سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس هم مخالف این پیشنهاد بود. در نهایت، نمایندگان با 103 رای موافق، 92 رای مخالف، 8 رای ممتنع از مجموع 246 نماینده حاضر در مجلس با حذف عبارت «و عموم مردم» از ابتدای ماده 35 لایحه برنامه ششم توسعه مخالفت کردند و مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس مبنی بر اعلام عمومی حقوق و مزایای مدیران پابرجا ماند.

محمدعلی پورمختار، نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ و یکی دیگر از اعضای کمیسیون تلفیق مجلس هم درباره این موضوع به این روزنامه گفت: «شفاف‌سازی حقوق مدیران در صحن علنی مخالفان بسیاری داشت اما رأی آورد و این موضوع پیشرفت بزرگی برای جلوگیری از تکرار فیش‌های نجومی و شفافیت است لذا کسی اجازه ندارد تردید ایجاد کرده یا تلاش کند رأی نمایندگان را تغییر دهد. اگر برخی بخواهند تا افشای حقوق و دسترسی «عموم مردم» به دریافتی مدیران را حذف کنند بر اساس آیین‌نامه می‌توانند در مجلس برای این ماده درخواست تجدید رأی کنند که در این‌صورت شاید بتوانند مصوبه را برگردانند، همچنین اگر شورای نگهبان به این ماده ایراد وارد کند مخالفان شفاف‌سازی می‌توانند بهانه تأمین نظر شورای نگهبان، عبارت «عموم مردم» را حذف کنند».

پیگیری های خبرنگار ما حاکی از آن است که یکی از نمایندگان استان های شمال غربی کشور در مجلس، در حال جمع آوری امضای سایر نمایندگان برای طرح مجدد پیشنهاد حذف عبارت «و عموم مردم» از ماده 35 برنامه ششم توسعه بوده و ظاهرا فعلا با توصیه برخی دیگر از نمایندگان مجلس، فعالیت‌های خود در این زمینه را متوقف کرده است.

از سوی دیگر هم یکی دیگر از اعضای کمیسیون تلفیق مجلس با اشاره به صحبت های خود با رئیس مجلس درباره ماده 35 برنامه ششم توسعه اطلاع داد که دیدگاه لاریجانی هم حذف عبارت «و عموم مردم» از این ماده نیست بلکه ایشان اعتقاد دارند باید عبارت «و کارکنان» از این ماده حذف شود زیرا در شهرهای کوچک اگر فرضا مهندسی حقوق بالایی بگیرد، آبرویش می رود و مثل تهران نیست. در هر صورت باید چند روز صبر کرد و دید آیا دوباره ماده 35 برنامه ششم توسعه در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار می گیرد یا خیر؟ اتفاقی که به شدت وابسته به دیدگاه رئیس مجلس درباره این ماده و اصلاحات احتمالی آن است.

گفتنی است در راستای پاسخگویی به مطالبه عمومی در قضیه فیش‌های حقوقی نجومی مدیران، کمیسیون تلفیق مجلس در جلسه 21 آذرماه، دولت را مکلف به راه‌اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایا به مدیران دستگاه‌های اجرایی و ایجاد امکان دسترسی به این سامانه برای نهادهای نظارتی و عموم مردم، کرده بود.

البته با انتشار گزارش کمیسیون تلفیق مجلس درباره لایحه برنامه ششم توسعه در اوایل دو هفته قبل، مشخص شد که عبارت «و عموم مردم» از مصوبه مذکور حذف شده است که به معنای حذف مصوبه این کمیسیون درباره الزام دولت به افشای عمومی حقوق و مزایای مدیران بود. این اقدام عجیب و سوال برانگیز و البته غیر قانونی با اعتراض گسترده اعضای کمیسیون تلفیق مجلس و رسانه ها مواجه شد و نهایتا این اشتباه اصلاح گردید و عبارت «و عموم مردم» به گزارش این کمیسیون درباره لایحه برنامه ششم توسعه بازگشت و در صحن علنی نیز به تصویب نمایندگان رسید.

منبع: فارس

۱۳۹۵/۱۰/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...