نسخه چاپی

راز بهبود ناگهانی روابط مصر و حماس

یك پایگاه آمریكایی به بررسی آخرین تحولات در روابط مصر و حماس پرداخت و نوشت به نظر می‌رسد راز بهبود غافلگیرانه روابط این دو پس از سه سال تنش مداوم، به برخی دلایل از جمله درك شرایط كنونی بستگی دارد.

به گزارش نما، روابط میان حماس و قاهره پس از سرنگونی «محمد مرسی» رئیس‌جمهور سابق مصر بسیار متشنج شد؛ در آن زمان برخی رسانه‌های مصری انگشت اتهام را به سمت نوار غزه گرفتند و مدعی شدند افرادی از داخل غزه، امنیت مصر را متشنج می‌کنند.

دادگاه مصر نیز اتهاماتی علیه حماس مطرح کرد و گردان‌های القسام شاخه نظامی حماس را در لیست تروریسم وارد کرد، البته بعدا آن را لغو کرد.

اما اخیر تحرکات گسترده‌ای برای بهبود روابط دو طرفه آغاز کرده‌اند و «هافینگتون پست عربی» در گزارشی به بررسی این موضوع پرداخته است.

تماس‌های رسمی مستقیم

دو روز پیش یک منبع دیپلماتیک مصری به «هافینگتون پست عربی» گفت: دو ماه است که تماس‌های مهمی میان قاهره و حماس در جریان است و تعامل جدید مصر در قبال غزه و حماس از نتایج آن است. پس از اینکه حماس، درخواست‌های امنیتی مورد نظر مصر را اجرا کرده، مصر نیز در عوض سیاستی جدید در قبال غزه و حماس در پیش گرفته است.

افزایش تعداد روزهای باز بودن گذرگاه رفح و برگزاری دو نشست در «العین السخنه» (در مصر) با حضور فلسطینی‌ها و نیز دیدارهای نزدیک طرف مصری با فرماندهان حماس از جمله این سیاست‌های جدید است.

از سوی دیگر «سامی خاطر» عضو دفتر سیاسی حماس نیز اعلام کرد: تماس‌های رسمی به صورت عملی میان حماس و مقامات مصری به هدف ترمیم روابط آغاز شده است. حماس مصمم به روابط مسالمت‌آمیز و باثبات با مصر است به نحوی که منافع هر دو ملت تامین شود.

«عزت الرشق» دیگر عضو دفتر سیای حماس نیز مصر را برادر توصیف کرد و برای آن نقش تاریخی پررنگی در حمایت از آرمان فلسطین توصیف کرد.

«موسی ابومرزوق» که یکی از نامزدهای ریاست دفتر سیاسی حماس است به هافینگتون پست عربی گفت: جمعه با مقامات مصری دیدارهایی داشته و دیدارهای میان دو طرف قطع نشده است. این دیدارها منجر به تحولات خوبی در پیشرفت روابط شده و پس از تعطلات عید سال نو بار دیگر آن را از سر می‌گیریم.

یک منبع فلسطینی آگاه نیز به هافینگتون‌پست عربی گفته است: هیأتی از حماس متشکل از اسماعیل هنیه معاون ریاست دفتر سیاسی حماس و ابومرزوق پس از تعطیلات سال نو و در هنگام بازگشت هنیه از قطر به غزه، در مصر با مقامات این کشور دیدار می‌کنند.

کنفرانس تقویت روابط قاهره و حماس در غزه

علاوه بر این قرار است در روزهای 4 و 5 ژانویه در مقر وزارت اوقاف فلسطین کنفرانسی با موضوع «تقویت روابط مصری-فلسطینی و انعکاس آن بر نوار غزه برگزار شود.

در این کنفرانس چهار محور در روابط مصری-فلسطینی و در سطح سیاسی،اقتصادی، امنیتی و رسانه‌ای مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

راز بهبود غافلگیرانه روابط مصر و حماس

«اشرف ابوالهول» روزنامه‌نگار مصری حوزه فلسطین در این خصوص گفت: مصر به سمت بهبود روابط با غزه به صورت کلی گام برداشته است و معتقد است پس از بستن تونل‌های مقاومت و محاصره طولانی‌مدت نوار غزه و نیز همکاری حماس در قبال مطالبات امنیتی مصر ، اکنون باید گشایش‌هایی درباره ملت غزه در پیش بگیرد و با این باریکه به شکلی دیگر تعامل کند، واقعیت را بپذیرد و از درد منطقه نوار غزه بکاهد.

ابولهول در ادامه به هافینگتون‌پست عربی گفت: مصر خواستار محکم شدن تسلط بر تونل‌ها بود و اتفاق افتاد، مصر خواستار کنترل سلفی‌هایی بود که با افراد مسلح در صحرای سینا همکاری می‌کردند و این نیز رخ داد؛ حماس هم در موضوع تونل‌ها همکاری کرد و هم مانع از ورود گروه‌های افراطی موجود در نوار غزه به اراضی مصری شد و این نوعی همکاری امنیتی برای تقویت امنیت در منطقه سینا بود.

وی افزود : مصر احساس می‌کرد اوست که عدم آشتی فلسطینی ضرر می‌بیند زیرا خصومت میان او و اهالی غزه رو به افزایش بود و به تبع آن تنش در روابط این کشور با حماس و غزه نیز نیاز به بازنگری داشت اما هنوز زمان برای روابط کامل و بهبود کامل آن زود بود.

این کارشناس مصری در ادامه نوشت: حماس به حجم حضور امنیتی خود در رفح، تونل‌ها افزایش داد و بیش از 35 افراط‌گرا را بازداشت کرد که این اقدام از حجم تنش‌های میان دو طرف کاست.

منافع مشترک و شرایط کنونی

« شرحبیل الغریب» تحلیلگر سیاسی فلسطینی اعلام کرد این بهبود روابط میان قاهره و حماس به منافع مشترک و شرایط کنونی برمی‌گردد و به نوعی «نزدیکی» را بر دو طرف تحمیل کرده است.

وی اعلام کرد: اختلافات عقید‌ه‌ای و ایدئولوژیک میان دو طرف را نمیتوان به این شیوه حل کرد اما منافع مشترک میان دو طرف، بازگر اصلی در این نزدیکی و باز شدن صفحه‌ای جدید در روابط است. وی تاکید کرد این موضوع عجیب است اما در ادامه افزود حماس در درجه اول خواستار کم کردن از محاصره و بازگشایی گذرگاه رفح است و به مصر به عنوان یک کشور محوری می نگرد که باید نقشش و وظیفه‌اش در قبال حمایت از فلسطین را از سر بگیرد آنهم پس از اینکه این اختلافات 3 سال به طول کشیده است.

این تحلیلگر فلسطینی در ادامه اعلام کرد مصر نیز نزد حماس به عنوان طرفی که کنترل غزه را در دست دارد و بر مرزهای جنوبی با مصر مسلط است، منافعی دارد که مهترین این منافع حفظ امنیت مرزها و نیز امنیت منطقه سیناست، سینایی که گروه‌های سلفی به شدت در آن جولان می‌دهند و مصر نمی‌تواند آنها را به صورت کامل شکست دهد.

از جمله دیگر منافع، وضعیت سخت اقتصادی مصر است و قاهره، نوار غزه را راه خروج از بحران اقتصادی خود یعنی از طریق تسهیلات اقتصادی گذرگاه رفح می‌داند ، تسهیلاتی که از طریق ورود حجم بسیار بالای کالاها از طریق این گذرگاه حاصل خواهد شد و رژیم صهیونیستی اکنون مانع آن می‌شود. اینها باعث شده که مصر از لجاجت سه ساله خود در قبال حماس دست بردارد و نرمی به خرج دهد.
منبع: فارس

۱۳۹۵/۱۰/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...