نسخه چاپی

مروري بر عملكرد رسانه هاي دولت دهم

اطلاع رسانی دولت، از دغدغه رهبری تا حمایت از مشایی

عکس خبري -اطلاع رساني دولت، از دغدغه رهبري تا حمايت از مشايي

انتشار اخبار جعلی و كذب، ایجاد شبهه و پخش شایعات از سوی دشمن و حتی در برخی موارد از سوی دوستان نادان موجب صدمات بعضا غیرقابل جبران در افكار عمومی می‌شود.

به گزارش نما، امروز در دوراني قرار گرفته ايم كه ارتباطات و تبادل اطلاعات با روشهاي نوين و با سرعت بالايي در حال شكل گيري است، جنگ رواني و اطلاع رساني از جمله ابزارهاي در دست دشمن براي هجمه عليه انقلاب اسلامي است.
انتشار اخبار جعلي و كذب، ايجاد شبهه و پخش شايعات از سوي دشمن و حتي در برخي موارد از سوي دوستان نادان موجب صدمات بعضا غيرقابل جبران در افكار عمومي مي‌شود.
در همين حال هر صدمه و ضربه وارده به دولت نهم و دهم كه با شعار عدالت محوري و خدمت رساني وارد عرصه حكومت داري شده است، تاثيري بر كل مجموعه نظام و آرمان‌هاي انقلاب خواهد داشت كه مي‌توان جلوي چنين صدماتي را با اطلاع رساني صحيح، صريح و سريع گرفت.
رهبر معظم انقلاب در آخرين ديدار با اعضا هيات دولت دهم مي فرمايند: امروز با گسترش مراكز و پايگاه‌‌هاى اطلاع‌‌رسانى و خبرى و اينترنتى حرف از هر زبانى از هر حنجره‌‌اى در بيايد به گوش همه ميرسد. خيلى‌‌ها هم رعايت نميكنند. آن كسانى كه مسئولند چه در دولت چه در بيرون دولت بايد خيلى اهتمام بورزند به اين كه اين آزادى‌‌اى كه نظام اسلامى به بيان حقائق داده در جهت درستى به كار بيفتد در جهت ايجاد نشاط كار اميد همدلى و همبستگى.
ايشان در ديدار با اعضاي هيات دولت نهم سال 87 نيز مي فرمايند: یک مسأله مسأله‏ی اطلاع‏رسانی است که من بارها گفته‏ام البته خوشبختانه حالا می‏بینم گاهی در آستانه‏ی سفرها اطلاع‏رسانیهای خوبی انجام میگیرد لیکن در عین حال کم است گزارش باید واقعاً هنرمندانه باشد نه به شکل گزارشهای متعارف و عادی.
اما بررسي عملكرد رسانه هاي دولتي از جمله روزنامه ايران و خبرگزاري ايرنا متاسفانه نشان از جانب داري اين دو رسانه از يك جريان خاص در دولت و بي توجهي به مسوليت بزرگ اطلاع رساني در محدوده تمام خدمات دولت دارد.
در حالي كه در كشور چهره‌هاي خدوم و متخصص در حوزه اطلاع رساني كم نيستند، دولت دهم در اقدامي سازمان يافته علي اكبر جوانفكر مشاور رسانه اي رييس جمهور را از يك سو هم در راس خبرگزاري ايرنا و از سوي ديگر به عنوان مدير مسول روزنامه ايران معرفي مي كند.
جوانفكر به همراه تيمي از جريان انحرافي گويا ماموريت دارند از عملكرد، تفكرات و انتقاداتي كه به مشايي مي‌شود به هر نوع ممكن در روزنامه ايران و خبرگزاري ايرنا دفاع كنند.
البته اين نكته هم پوشيده نيست كه اين جريان مجموعه اي غير رسمي از سايتهاي خبري، وبلاگها و شبكه هاي اجتماعي را هم در اختيار دارد كه دفاعيه هاي منتشر شده به نفع شخص مشايي يا مربوط به وي را بعد از انتشار در روزنامه يا خبرگزاري منعكس كنند.
مروري بر تيتر يادداشت هاي جوانفكر در روزنامه ايران شاهدي بر اين مدعا است، وي در يك يادداشت روزنامه ايران مي آورد: مشایی آخرتش آباد است.
مدير عامل ايرنا در بخشي از يادداشت ديگري كه گويا بعد از انتشار سخنان يكي از مراجع عليه مشايي نوشته شده است، مي آورد: مرجع تقليد از هر چیزی که در دین مبین اسلام حرام شمرده شده است، دوری می‌جوید و حتی در مخیله‌اش نیز به آن نمی‌اندیشد. حلال خدا را حرام یا حرام خدا را حلال نمی‌شمارد و در بیان مطالب، جانب احتیاط را تا آنجا رعایت می‌کند که شخصیت انسانها محترم شمرده شود و خدای ناکرده در نتیجه صدور فتوا یا نظر فقهی و علمی او، ظلم و بی‌عدالتی در حق دیگران روا داشته نشود.
جوانفكر به عنوان مدير يك رسانه دولتي حتي در برخي جلسات از جمله مشاوران جوان نهاد رياست جمهوري بيشتر از هر چيز از شخص مشايي و تفكرات وي تعريف و تمجيد مي‌كند تا جايي كه حاضران آنقدر او را نزديك به سردمدار جريان انحرافي مي يابند كه از وي درخواست هماهنگي براي حضور مشايي در همان جلسه را دارند.
اما عملكرد رسانه هاي دولتي در حمايت از جريان انحرافي و مشايي تنها منحصر به اين يادداشت‌ها نيست، بعد از آغاز اجلاس جنبش عدم تعهد كه همه رسانه ها با توجه به مسايل منافع ملي از انتشار اخباري كه ممكن بود تاثيري منفي بر روند اجراي اجلاس داشته باشد خود داري مي كردند انتشار برخي مطالب در روزنامه ايران تعجب برانگيز بود، مطالبي كه نشان از اختلافات داخلي و رقابت‌ سياسي دولت با مخالفان و منتقدان خود دارد.
روزنامه ايران 7 شهريور 91: رهبري حجت را بر مدعيان منحرف بودن دولت تمام كرد
روزنامه ايران 7 شهريور 91 : اسامي نامزدهاي رياست جمهوري و گرايشات آنها!
اين مطلب طنزي است كه براي طعنه به برخي كانديداهاي انتخابات رياست جمهوري در ستون شيپورچي ايران نوشته شده است.
روزنامه ايران 8 شهريور 91: حواشي نامه جنجالی 2 وزير معزول ادامه دارد؛ وقتي بازي در زمين دشمن دلسوزانه مي‌شود!
روزنامه ايران 9 شهريور 91: نگراني مدعيان از ريزش مخالفان دولت
اين اقدام تيم رسانه‌اي جوانفكر درحالي صورت مي گيرد كه دفتر رييس جمهور از يك پايگاه اطلاع رساني فعال تحت عنوان پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري و همچنين يك سايت خبري تحت عنوان پايگاه اطلاع رساني دولت بهره مي‌برد و انتشار هر خبري در اين دو منبع با انعكاس مناسبي در رسانه هاي ديگر هم روبرو مي شود، اما به نظر مي رسد جريان انحرافي خدمت رساني به مردم را در ترويج، تبليغ و دفاع از تفكر مشايي مي داند و به همين دليل همه رسانه هاي دولتي باید به صورت تمام قد به جاي پوشش كامل خدمات دولت به اين امربپردازند.
بايد اميدوار بود كه با توجه به فرموده رهبر معظم انقلاب در آخرين ديدار خود با هيات دولت رسانه هاي دولتي انتشار مطالب را با هدف اميد، همدلى و همبستگى ادامه دهند نه جانبداري از يك فرد خاص و بپذيرند كه دولت نهم و دهم محدود به يك فرد يا جريان خاص نيست كه با گرايش او رسانه ها را مديريت و براي خوش آيند او مطلب منتشر كنند.
منبع:روزنامه الکترونیک شما

۱۳۹۱/۶/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...