نسخه چاپی

عضو كمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با نما:

ایستادگی دولت و مجلس در برابر باج خواهی تركمنستان/ دولت پاسخ قاطع به این تهدیدات بدهد

عکس خبري -ايستادگي دولت و مجلس در برابر باج خواهي ترکمنستان/ دولت پاسخ قاطع به اين تهديدات بدهد

اگر ما تسلیم خواسته های نا بحق آنها شویم و بخواهیم باج بدهیم، این تبدیل به رویه نادرستی خواهد شد و باید انتظار داشت كه دیگران هم در موضوعات دیگر و به طرق مختلف ما را تحت فشار قرار بدهند تا امتیازی از بگیرند.

گاز شمال کشور از ترکمنستان تامین می شود و این همسایه شمالی نیز چندین سال است که در فصل سرما فرصت را غنیمت شمرده و در اقدامی غیر دیپلماتیک و خلاف قرارداد منعقده با این کشور با هدف افزایش قیمت گاز ما را تهدید به قطع گاز صادراتی خود می کند، به عبارتی این کشور با باج خواهی بدنبال دریافت پول بیشتر است. در این بین مسئولان نیز تاکید دارند تمهیداتی اندیشیده اند تا در صورت وقع چنین احتمالی کشور با بحران مواجه نشود.
در همین رابطه عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این اقدام دولت ترکمنستان یک حرکت کاملا ً ناپسند است که در محافل دیپلماتیک به عنوان یک اقدام زننده و ناشایست از آن یاد می شود و اخلالی در قرارداد فیمابین می باشد.
علی گل مرادی در گفت و گو با پایگاه خبری تحلیلی نما با بیان اینکه این اقدام ترکمنستان در مجلس شورای اسلامی هم مورد برسی و تحلیل قرار گرفته است، گفت: قاطبه اعضای کمیسیون انرژی مجلس بر این باورند که ما به هیچ وجه و تحت هیچ عنوانی نباید به ترکمنستان در این زمینه باج بدهیم. بدین معنی که دولت در این قضیه باید با اقتدار برخورد کند و راه را بر هرگونه زیاده خواهی ببندد و تحت شرایط موجود اسیر خواسته نابجای آنها نشود.
نماینده مردم ماهشهر و امیدیه در مجلس با تاکید بر این واقعیت که کشور ما سرشار از منابع غنی نفت و گاز است، گفت: ایران سالهاست که در صنعت نفت و گاز تجربه دارد لذا شایسته نیست که ما امروز دچار مشکل شویم، به نظر می رسد عملکرد دولتهای گذشته و فعلی در ایجاد چنین وضعیتی بسیار تاثیر گذار است و گرنه در این زمینه نباید کشوری ما را در منگنه قرار دهد و ما شاهد تهدیداتی از این دست باشیم و این به معنای واقعی کلمه یک نقطه ضعف است.
وی با ابراز گلایه از مسئولان گذشته و فعلی که با بی تفاوتی زمینه را برای پیدایش چنین مسئله ایی ایجاد کرده اند، عنوان داشت: اگر به گذشته بنگریم می بینیم که ملت انقلابی ما در برابر سختی های بسیار زیادی که از سوی استکبار برما تحمیل شده ایستادگی و مقاومت کرده، نمونه آن دفاع مقدس است که ما در چه شرایط سختی با تمام کمبودها و محدودیت ها در برابر زیاده خواهی ها ایستادگی کردیم و جهان مقهور اراده ما شد.
گل مرادی تهدیدات ترکمنستان را یک امر جدی دانست و گفت: اگر ما تسلیم خواسته های نا بحق آنها شویم و بخواهیم باج بدهیم، این تبدیل به رویه نادرستی خواهد شد و باید انتظار داشت که دیگران هم در موضوعات دیگر و به طرق مختلف ما را تحت فشار قرار بدهند تا امتیازی از بگیرند.
نماینده مردم ماهشهر با توصیه به دولتمردان در خصوص ایستادگی در برابر تهدید دولت ترکمنستان، ادامه داد: برای دولتمردان بسیار باید مهم باشد که مبادا تسلیم خواسته های نابحق ترکمستان شوند که مفهوم این درخواست ها، باج خواهی بین المللی است.
وی دولت ترکمنستان را هم خطاب قرار داد و گفت: به دولت ترکمنستان هم هشدار می دهیم که در نهایت این اقدامات باعث خسران و زیان خود شما می شود چرا که جمهوری اسلامی ایران آن قدر اقتدار دارد که با این حرکات جزئی خدشه ایی به آن وارد نشود و غیر از آن نیست که آنها یک متحد مهم و اثر گذار در منطقه و جهان را ناراحت کرده اند.

۱۳۹۵/۱۰/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...