نسخه چاپی

نامه 37 دانشمند برجسته آمریكایی به ترامپ : برجام را لغو نكن

37 تن از دانشمندان آمریكایی با امضا و ارسال نامه ای به دونالد ترامپ رییس جمهور منتخب آمریكا از او خواسته اند توافق هسته ای با ایران (برجام) را لغو نكند.

به گزارش نما به نقل از نیویورک تایمز نویسندگان این نامه که همگی از دانشمندان برجسته آمریکایی از جمله برندگان جوایز نوبل، فیزیکدان های هسته ای دخیل در امر تولید سلاح هسته ای در گذشته،مشاوران علمی سابق کاخ سفید و مدیر بزرگ ترین انجمن عمومی دانشمندان جهان هستند، در این نامه تاکید کرده اند برجام مانعی قوی در سر راه هرگونه تلاش احتمالی ایران برای دست یابی به سلاح هسته ای ایجاد کرده است.

نویسندگان این نامه تاکید کرده اند با توافقات به عمل آمده و انجام شده در نتیجه برجام ، ایران که پیش از معاهده برجام تنها چند هفته با ساخت سلاح هسته ای فاصله داشت اینک این مدت به چند ماه افزایش یافته است.

جمهوری اسلامی ایران اتهام تلاش برای تولید سلاح هسته ای را رد کرده و همواره بر ماهیت صلح آمیز فعالیت های هسته ای خود تاکید کرده است.

نویسندگان این نامه همچنین تاکید کرده اند با برجام امکان نظارت و بازرسی از تاسیسات هسته ای ایران فراهم شده و امکان اینکه ایران به سرعت به سمت تولید ناگهانی سلاح هسته ای برود کاهش یافته است.

برخی از امضا کنندگان این نامه از دانشمندان ارشد و دست اندرکار پروژه های تولید سلاح هسته ای آمریکا بوده اند. یکی از این افراد "سیگفرید هکر" استاد دانشگاه استانفورد و مدیر اسبق آزمایشگاه تسلیحاتی لوس آلاموس آمریکا بوده که بیشتر تسلیحات هسته ای این کشور در آنجا طراحی و ساخته شده است.

دونالد ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی بارها با انتقاد شدید از برجام از لغو آن در صورت راه یابی به کاخ سفید سخن گفته است ؛ اما از زمان پیروزی در انتخابات سخنی درباره لغو این توافق بر زبان نیاورده است.

به نوشته نیویورک تایمز کابینه منتخب ترامپ دیدگاه هایی متفاوت درباره برجام دارند و در حالی که برخی از آنها از جمله ژنرال مایکل فلین (مشاور امنیت ملی کابینه ترامپ ) پیشتر به صراحت از برجام انتقاد کرده اند ، موضع برخی دیگر از جمله ژنرال "جیمز ماتیس" وزیر پیشنهادی برای وزارت دفاع، در حمایت از برجام است و موضع برخی دیگر از جمله " رکس تیلرسون " وزیر امور خارجه منتخب ترامپ در این باره مشخص نیست.

۱۳۹۵/۱۰/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...