نسخه چاپی

رئیس كمیسیون عمران مجلس در گفتگو با نما :

درآمدهای حاصل از اجرای هدفمندی یارانه ها شفاف می شود

عکس خبري -درآمدهاي حاصل از اجراي هدفمندي يارانه ها شفاف مي شود

محمدرضا رضایی كوچی گفت: باید سهم یارانه نقدی مردم سهم سلامت، اشتغال ، حمل و نقل مشخص باشد و همه اطلاعات درآمد و هزینه كرد هدفمند كردن یارانه ها برای همه مردم و نمایندگان مجلس مشخص شود

نمایندگان مجلس در ادامه رسیدگی به لایحه برنامه ششم توسعه دولت را مکلف کردند تا در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها جداول مربوط به منابع و مصارف را در برنامه ششم به مجلس ارائه و کل درآمد ناشی از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی را به‌حساب خزانه واریز کند. حمیدرضا حاج بابایی رئیس کمیسیون تلفیق برنامه گفت: سال آینده دولت از محل اجرای قانون هدفمندی صد هزار میلیارد تومان درآمد خواهد داشت که ۴۲ هزار میلیارد تومان آن صرف پرداخت نقدی می شود اما ۵۸ هزار میلیارد تومان آن به خزانه واریز نخواهد شد.
وی خطاب به نمایندگان گفت: اگر این پول به بودجه های عمرانی اضافه شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. نمایندگان ۱۰ هزار میلیارد تومان از محل بودجه عمومی در فصل تصویب بودجه به هدفمندی یارانه ها اختصاص می دهند اما از آن طرف ۶۰ هزار میلیارد تومان از درآمدهای هدفمندی یارانه ها را بدون نظارت به دولت اختصاص می دهند.
اين تصميم در حالي اتخاذ شده كه موضوع ميزان درآمدهاي دولت از محل فروش حامل‌هاي انرژي در روزهاي اخير با ابهام از سوي برخي نمايندگان مجلس مواجه شده بود كه دولت در اطلاعيه‌اي ابهام مطرح شده را نادرست خوانده است.
محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با خبرنگار نما، درباره مصوبه نمایندگان خانه ملت در خصوص شفافیت درآمدهای حاصل از اجرای هدفمندی یارانه ها گفت:ابهاماتی درباره منابع درآمدی قانون هدفمندی یارانه ها وجود دارد ، مجلس از ابتدا قانون قانون هدفمندی را تصویب کرده بود که منابع حاصل از هدفمندی هم بصورت نقدی به مردم بپردازیم و هم به شکل پرداخت غیر نقدی سهم بخش تولید و سلامت داده شود.
نماینده جهرم در مجلس ادامه داد:ابهامات مصارف و هزینه کرد دولت در هدفمندی یارانه ها موجب شد نمایندگان با مصوبه اخیر در مجلس دولت را مکلف کردند که منابع درآمدی و هزینه کرد درآمدی هدفمند کردن یارنه ها را همراه با بودجه هر ساله به مجلس ارائه دهد.
در این جدول باید سهم یارانه نقدی مردم سهم سلامت، اشتغال ، حمل و نقل مشخص باشد و همه اطلاعات درآمد و هزینه کرد هدفمند کردن یارانه ها برای همه مردم و نمایندگان مجلس مشخص شود
فکر می کنم ابهامات میزان درآمدهای دولت از هدفمندی که منشا اختلاف میان مجلس و دولت و برخی مراکز دیگر بود با تصویب این پیشنهاد مرتفع شود.
محمد دهقان نایب رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 95 در گفتگو با خبرنگار نما ،در خصوص اضافه کردن یک بند به قانون هدفمندی یارانه ها برای شفافیت منابع هزینه ها و درآمدهای دولت گفت:از زمان شروع طرح هدفمند کردن یارانه ها چه در خصوص درآمدهای مردم و چه درآمدهای دولت ناشی از هدفمندی این طرح تفاوتهای زیادی ایجاد شده ،در زمان شروع طرح بنزین صد تومان بوده الان بنزین به هزار تومان رسیده است ما بدنبال این هستیم درآمدهای دولت شفاف باشد.
ما در جلسات مختلفی که در کمیسیون تلفیق لایحه برنامه داشتیم بررسی کردیم که ما واقعا چقدر از طرح هدفمندی یارانه ها درآمد داریم ،بررسی مرکز پژوهش های مجلس چیزی حدود 80 هزار میلیارد تومان را نشان می داد که مبلغ بالایی بود ، درحالی که دولتمردان معتقدند بودند ما تهاتر می کنیم و این مبلغ صرف تولید انرژی می شود و پولی دست دولت را نمی گیرد.
نماینده مردم طرقبه افزود :ما به دولت پیشنهاد دادیم آنچه که شما سوخت به فروش می رسانید چه به کارخانه ها و چه عوامل تولید انرژی مثلا تولید برق و گازوئیل و بنزین وقتی شما سوخت می دید باید حساب کنید باید شفاف باشد شما چقدر سوخت دادید به شرکت کننده تولید کننده انرژی ،نفت و گاز و چه مقدار هم از آنها خرید کردید ،که در کمیسیون نظر نمایندگان بر نسبت به این موضوع مثبت بود.
دهقان ادامه داد : ما در صحن مجلس بدلیل اینکه نمایندگان به برگشت به لایحه دولت رای داده بودند، ما یک پیشنهاد الحاقی دادیم که همین هدف را تامین کند که همه چیز شفاف باشد و معلوم شود ما از فروش سوخت بر اساس قانون هدفمندی یارانه ها و فروش سایر حاملهای انرژی چقدر درآمد داریم.
نایب رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 95 خاطر نشان کرد : چه میزان از درآمد سهم پرداخت یارانه نقدی و غیر نقدی به مردم می شود ،و چقدر از این درآمد سهم بخش سلامت، مالیات بر ارزش افزوده می شود و چقدر ،و سایر مصارف حمل و نقل و کاهش شدت انرژی که از اولویتهای اصلی طرح هدفمندی بود می شود .
پیشنهاد ما این بود کل درآمدهای ما اینجا تجمیع شود و منابع حاصل در 5 ردیف جداگانه در این جداول درج شود کاملا معلوم شود این درآمدهای ما است و این هم هزینه های ما این پیشنهاد خوبی بود که از سوی نمایندگان نیز تصویب شد.
در جريان مذاكرات مجلس، محمدباقر نوبخت، رئيس سازمان برنامه و بودجه بر مشخص بودن منابع و مصارف هدفمندي يارانه‌ها تأكيد كرد و گفت: نبايد با ارائه گزارش ناقصي در اين باره، القاي شبهه كرد. آنطور كه برخي نمايندگان سخن گفته‌اند، انگار دولت از مردم 77تا 80هزار ميليارد تومان از ناحيه افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي پول مي‌گيرد، ولي 35هزار ميليارد تومان بازتوزيع و 7000ميليارد تومان بابت ماليات بر ارزش افزوده اختصاص مي‌دهد و بقيه آن‌كه رقمي بالغ بر 42هزار ميليارد تومان است، نيز در اختيار دولت باقي مي‌ماند.

۱۳۹۵/۱۰/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...