نسخه چاپی

تشخیص بیماری از طریق سیستم تنفسی

دانشمندان برای اولین بار توانستند از طریق بویی كه سیستم تنفسی ایجاد می‌كند، 17 نوع بیماری مختلف را تشخیص دهند.

به گزارش نما به نقل از فارس، گروهی از محققان بین‌المللی به تازگی موفق به کشف اشعه‌های نانو شدند که می‌توان 17 نوع بیماری را به راحتی تشخیص داد.

این اشعه‌ها مبتنی بر سیستم تنفسی انسان کار می‌کنند و البته باید گفت ایده اصلی برای ساخت چنین فناوری چندان هم جدید نیست. این طور که در تاریخ ثبت شده است 400 سال قبل از میلاد مسیح بقراط در مورد ارتباط میان بوی تنفس و انواع بیماری‌ها توضیح داده بود.

طبیب‌های چین باستان از بوی دهان به عنوان نشانه‌ای برای تشخیص بیماری استفاده می‌کردند و با استفاده از تست‌های تنفسی به تشخیص و نظارت اختلالات جسمی بیمار می‌پرداختند.

با این وجود دانشمندان هزاره سوم برای نخستین بار موفق شدند به صورت علمی نشان دهند که سیستم تنفسی می‌تواند بیش از یک نوع بیماری را نشان دهد. فناوری‌هایی که تا امروز در این زمینه ارائه شده بود محدودیت‌های فراوان داشت و امکان تشخیص انواع مختلف بیماری در آن وجود نداشت.

این بار دانشمندان به صورت علمی نشان دادند هر بویی که سیستم تنفسی منتقل می‌کند، می‌تواند نشان دهنده نوعی بیماری باشد. در این زمینه گفته شد هر بار که عمل بازدم را انجام می‌دهیم مقدار مشخصی نیتروژن، دی‌اکسیدکربن، اکسیژن و ترکیبات آلی را بیرون می‌دهیم که درصد هر یک از آنها می‌تواند نشان دهنده نوع بیماری باشد.

دانشمندان برای به انجام رساندن بررسی‌های خود روی 1404 بیمار در کشورهای آمریکا، فرانسه، لیتوانی و چین انجام دادند و در پایان مشخص شد 813 نفر از آنها یکی از 17 بیماری که از روی بو تشخیص داده می‌شود را داشته‌اند که از جمله این بیماری‌ها می‌توان به سرطان کلیه یا پارکینسون اشاره کرد.

۱۳۹۵/۱۰/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...