نسخه چاپی

همه فرودگاه‌های كشور زیان‌ده هستند

مدیرعامل شركت فرودگاه‌ها و خدمات ناوبری ایران فرودگاه‌های كشور همه زیان‌ده هستند و برای ما هزینه دارند.

به گزارش نما به نقل از فارس، رحمت‌الله مه‌آبادی امروز و در حاشیه بازدید اصحاب رسانه از طرح توسعه فرودگاه‌های استان هرمزگان طی نشست خبری اظهار داشت: توسعه کشور از بعد تسریع و توسعه با حمل و نقل هوایی گره خورده است و بدون حمل و نقل هوایی، چیزی به عنوان اقتصاد سرعتی وجود ندارد و در این عرصه، فرودگاه‌ها زیرساخت راهبردی برای تحقق توسعه اقتصادی هستند.

وی با بیان اینکه فرودگاه‌ها در تولید ناخالص داخلی همه کشورها مؤثر هستند، گفت: در ایران نیز نقش‌آفرینی در توسعه اقتصادی و کمک به دولت برای دستیابی به رشد اقتصادی 10 درصدی از اهداف فرودگاه‌ها است.

مه‌آبادی ادامه داد: نقشه مدیریتی شرکت‌ فرودگاه‌ها را برای 2 سال آینده ترسیم کردیم که اگر این عدد محقق شود، به چهار سال ارتقا می‌یابد.

مه‌آبادی بیان کرد: تا پایان امسال 700 تا 800 میلیارد تومان طرح فرودگاهی در فرودگاه های کشور به بهره‌برداری می‌رسد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر شرایط جوی نظیر مه و تأثیر آن در پروازها نظیر اتفاق اخیر در فرودگاه امام(ره) و انجام پرواز در فرودگاه جایگزین، توضیح داد: همه نوع مسائل جوی در کشور وجود دارد و هرگونه تمهیدات لازم برای ارتقاء عملکرد در هر فرودگاه باید اقتصادی باشد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و خدمات ناوبری ایران، با بیان اینکه وجود مه در فرودگاه امام پدیده‌ای بسیار نادر است که ده‌ها سال یکبار هم رخ نمی‌دهد، گفت: در حال حاضر در فرودگاه امام سامانه کمک‌ناوبری بسیار مطلوب و مناسب شرایط بین‌المللی این فرودگاه است.

وی تأکید کرد: همه فرودگاه‌های کشور اقتصادی هستند، اما برای ساکنان آنها، اساتید، پزشکان، دانشگاه‌ها و صاحبان صنایع در صورت وجود فرودگاه به آن شهر می‌آیند، فرودگاه جوامع بسته را از بن‌بست خارج می‌کنند و ابزار ایجاد حکومت مدرن است، فرودگاه نام شهرها را اگر حتی کوچکترین شهرها هم باشند در نقشه جهان نیز ثبت می‌کند.

مه‌آبادی بیان کرد: با این حال، فرودگاه‌های کشور همه زیان‌ده هستند و برای ما هزینه دارند.

وی اظهار داشت: در فرودگاه مهرآباد وضعیت ما خاص و دشوار است، در حالی که این فرودگاه 30 درصد ترافیک هوایی کشور را مدیریت می‌کند، اما فقط 11 درصد عرصه این فرودگاه برای خدمات‌رسانی به مردم دراختیار ما است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و خدمات ناوبری ایران، اظهار داشت: اعلام می‌کنیم که فرودگاه مهرآباد از گلوگاه‌های حمل و نقل هوایی و صنعت فرودگاهی در آینده خواهد بود اگر مشکلات آن حل نشود. گردان‌های نظامی، دفاعی و غیرنظامی در فرودگاه مهرآباد حضور دارند و ما حتی از آنها فضاهایی اجاره می‌کنیم با بهای سنگین تا مشکل خطوط هوایی را رفع کنیم.

وی افزود: حل مشکل بزرگ مهرآباد، عزم ملی و تصمیم راهبردی می‌طلبد و این نیازمند هماهنگی قوای مختلف و ستادکل نیروهای مسلح است.

مه‌آبادی اظهار داشت: برای حل مشکل مهرآباد، مسائل در شورای امنیت ملی کشور در حال مطرح شده است، ضمن آنکه در فرودگاه اصفهان هم چنین مشکلی داریم که مشکل فرودگاه اصفهان هم در شورای عالی امنیت ملی در حال طرح است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و خدمات ناوبری ایران با بیان اینکه هزینه شرکت فرودگاه‌ها بسیار سنگین و درآمدها بسیار کم است، گفت: این اختلاف هزینه‌ها و درآمدها از سوی دولت از محل کمک ـ زیان تأمین می‌شود.

وی همچنین از راه‌اندازی رادار 30 میلیارد تومانی در استان هرمزگان در شش ماهه دوم سال 96 خبر داد و گفت: برای تکمیل همه پروژه‌های خود 17 هزار میلیارد تومان منابع نیاز داریم.

* اگر مشکل مالی فرودگاه‌ها رفع نشود، همین خدمات موجود هم توسعه نمی‌یابد

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و خدمات ناوبری ایران بیان کرد: همه فرودگاه‌های تحت تملک ما زیان‌ده هستند و فقط در این عرصه، فرودگاه امام خمینی(ره) است که شاید بتوان گفت زیان‌ده نیست، حتی مهرآباد که تجربه 400 نشست و برخاست در روز را دارد، فرودگاهی زیان‌ده است.

وی با اشاره به اینکه ساختار فرودگاه‌ها شکننده است، گفت: اگر ساختار اقتصادی فرودگاه‌ها درست نشود، طبق وضعیت موجود هم امکان‌پذیر نیست، اگر درآمد پروازهای عبوری را نداشتیم، حقوق کارکنان را هم حتی نمی‌توانستیم پرداخت کنیم.

مه‌آبادی اظهار داشت: امروز دارایی‌های صنعت فرودگاهی در کشور در حال به حراج رفتن است؛ ارائه خدمات رایگان و تخفیف‌دار به بخش‌های مختلف لشکری و کشوری موجب شده است سرمایه فرودگاه‌های ما به تدریج به غیر منتقل شود و در واقع این سرمایه اندک اندک در حال واگذاری است.

مه‌آبادی گفت: وقتی پرترافیک‌ترین فرودگاه کشور یک باند آن هم باند آسیب‌دیده دارد نشان از حراج دارایی‌های فرودگاه‌ها است.

وی سرمایه‌گذاری‌های تکلیفی غیراقتصادی و ساختار و ضوابط غیراصولی تکلیفی را از دیگر مشکلات شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران عنوان کرد و گفت: همین موارد موجب توقف توسعه و بهسازی و نگهداری می‌شود.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و خدمات ناوبری ایران بیان کرد: به عنوان یک شرکت دولتی 75 درصد درآمد خود را بابت مالیات و کسورات به دولت پرداخت می‌کنیم. سال گذشته 260 میلیارد تومان و امسال 400 میلیارد تومان بابت مالیات از حساب ما کسر شد و این از دیگر مشکلات ماست.

وی رفتارهای مغایر با اصول بازرگانی خطوط هوایی و تعرفه‌های تکلیفی را از دیگر مشکلات مالی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران عنوان کرد و گفت: هزینه خدمات ناوبری فقط 3 درصد نرخ بلیت را شامل می‌شود و قطعاً با آزادسازی تعرفه‌های فرودگاهی، این مورد تأثیری در افزایش قیمت نرخ بلیت نخواهد داشت.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و خدمات ناوبری ایران، دست‌اندازی به منابع مالی، فرودگاه‌ها توسط برخی از ارگان‌ها را از دیگر مشکلات شرکت فرودگاه‌ها عنوان کرد و گفت: به عنوان مثال، شهرداری‌ها بابت هر بلیت 5 درصد عوارضی روی نرخ بلیت دریافت می‌کنند، در حالی که شهرداری‌ها هیچ خدماتی، تأکید می‌کنم هیچ خدماتی به فرودگاه‌ها ارائه نمی‌دهند، حتی زباله‌های ما را هم بیرون نمی‌برند.

وی گفت: این جالب است که در نرخ‌های تکلیفی بلیت هواپیما، شهرداری‌ها که هیچ خدماتی ارائه نمی‌دهند 9 هزار تومان بابت هر بلیت دریافت می‌کردند، اما شرکت فرودگاه‌ها که همه خدمات ناوبری و فرودگاهی را به عهده دارد، بابت هر بلیت 5 هزار تومان دریافت می‌کرده است و این معضل اساسی است.

مه‌آبادی گفت: درآمد یکی از ارگان‌ها از همین فرودگاه امام خمینی(ره) سالانه 2 هزار میلیارد تومان است که در جیب خودش می‌رود، در حالی که درآمد فرودگاه امام سالانه 550 میلیارد تومان است.

وی با تأکید بر اینکه باید خدمات تکلیفی و معافیت‌های تعرفه‌ای متوقف شود، گفت: جربان زیان‌های ما و تفاوت هزینه‌ها و درآمدها در بودجه عمومی تحت عنوان خدمات تکلیفی تا حدی از سوی دولت به ما پرداخت می‌شود.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و خدمات ناوبری ایران، گفت: امروز ما برای نوسازی رادارها نیاز به 250 میلیون دلار سرمایه‌گذاری داریم که اگر درآمد داشتیم اجرا می‌کردیم.

وی گفت: ما امروز پول خرید هواپیماهای دوم و سوم فلایدچک را هم نداریم و اینها همه نشان از کمبود اعتبارات ما دارد که البته شرکت فرودگاه‌ها، ارگانی درآمد ـ هزینه‌ای است و بودجه ندارد.

مه‌آبادی همچنین طلب شرکت فرودگاه‌ها از ایرلاین‌ها را حدود 500 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: اگر اسناد خزانه بابت بدهی آسمان به ما پرداخت شود، 70 میلیارد تومان از بدهی‌های شرکت هواپیمایی آسمان به ما تهاتر می‌شود.

۱۳۹۵/۱۰/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...