نسخه چاپی

عضو كمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با نما :

دولت از افزایش نرخ ارز بهره می برد / دولت در ساخت دلال ها نقش دارد

عکس خبري -دولت از افزايش نرخ ارز بهره مي برد / دولت در ساخت دلال ها نقش دارد

شهاب نادری عضو كمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: رئیس بانك مركزی و وزیر اقتصاد شرایط اقتصادی و نرخ ارز را با دوران احمدی نژاد و سال های گذشته مقایسه می كردند در صورتی كه مقایسه شرایط الان با گذشته اشتباه است.

افزایش نرخ ارز در چند هفته اخیر دوباره به تلاطم‌های اقتصادی دامن زده است. گذشتن نرخ ارز از سد 4هزار‌تومانی در شرایطی رقم خورده که بسیاری از کارشناسان معتقدند دولت در این افزایش بی تاثیر نبوده است و برخی از کارشناسان هم معتقدند دولت با توجه به فاصله چند ماه مانده به انتخابات قصدی برای افزایش نرخ ارز نداشته است.
تقویت ارزش دلار در بازارهای جهانی، افزایش تقاضا برای دلار تجارتی و مسافرتی، افزایش واردات و فعالیت های دلالان ارز از جمله علت های نوسانات نرخ ارز در دو ماه اخیر است.
حسینی،معاون پیشین رئیس بانک مرکزی در یک مصاحبه گفت: اکنون نیز شاهد نوسانات پایدار ارز هستیم ولی می‌بینیم که درباره آن توضیحات جامع و مناسبی ارائه نمی‌شود. مثلا بانک مرکزی اعلام کرده است نرخ ارز تحت تاثیر مواردی مانند ریاست‌جمهوری ترامپ، سفرهای اربعین و ژانویه و ... قرار گرفته است در حالی که این سوال وجود دارد که چرا در حالی که ما ادعا می‌کنیم ارتباطی با آمریکا نداریم، بازار ارز کشور باید این قدر وابسته به تغییرات در آمریکا باشد؟ البته که عوامل موثر در نرخ ارز فقط بیرونی نبوده و بخشی از آنها درونی هستند.
برخی از کارشناسان اقتصادی راه برون رفت از وضعیت کنونی را یکسان سازی نرخ ارز می دانند، اقدامی که به دلیل رانت و عدم شفافیت ارز دو نرخی از اصلاحات اساسی و زیرساختی اقتصاد به شمار می‌رفت و بر همین اساس نیز بانک مرکزی با فراهم آوردن بستر‌های لازم در سالهای اخیر، بازگشت به ساختار ارز تک نرخی را کلید زد.گروه‌های مختلف هر کدام درباره وضعیت ارز سخنانی مطرح می‌کنند که باید دید هر کدام چقدر به نفع اقتصاد کشور است. مثلاً صادرکنندگان می‌گویند ارز باید بالا برود تا خودشان منافع بیشتری ببرند و... این در حالی است که مقوله ارز یا سیاست‌های ارزی جزو مهم‌ترین سیاست‌های اقتصادی کشور است و مقام ناظر باید رویکرد مشخص و شفافی در این زمینه داشته باشد.
جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی شنبه، 11 دی ماه با حضور علی طیب نیا، وزیر اقتصاد و دارایی، ولی الله سیف، رئیس بانک مرکزی و مسعود پزشکیان، نایب رئیس اول مجلس و اعضای این کمیسیون برگزار شد.
شهاب نادری نماینده مردم پاوه، جوانرود و روانسر در مجلس در گفتگو با خبرنگار سیاسی نما گفت:رشد نقدینگی در کشور باعث افزایش نرخ دلار شده است دولت باید برای کنترل این نوسانات فکری کند، در جلسه مشترک کمیسیون اقتصادی با رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد،سیف قول دلار 3800 تومان که مطلوب نیست و دلار ارزش این قیمت را ندارد.
وی تصریح گفت:در جلسه دوشنبه، رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد شرایط اقتصادی و نرخ ارز را با دوران احمدی نژاد و سال های گذشته مقایسه می کردند در صورتی که مقایسه شرایط الان با گذشته اشتباه است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد:دولت، بالا رفتن قیمت نرخ ارز را افزایش سفرهای خارجی و پایان سال میلادی می داند ولی ما نباید نقش دلال‌ها را بی‌تاثیر بدانیم.
وی تاکید کرد:دولت بعضی وقت‌ها در ساخت دلال در بازار ارز نقش ایفا می کند زیرا از افزایش نرخ ارز بهره می برد که این عمل از نظر مجلس و مردم به هیچ عنوان قابل قبول نیست.
سید تقی کبیری،عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با نما گفت:افزایش نرخ ارز به دلایل مختلفی از جمله مسافرت و پایان سال میلادی است که دولت با تزریق دلار در بازار تا حدودی قیمت ها را کنترل کرد.
نماینده خوی و چایپاره به سوالی مبنی بر تعمد دولت در افزایش قیمت نرخ ارز گفت:به نظر طرح چنین موضوعی اشتباه است زیرا با توجه به نزدیکی انتخابات بعید دولت در افزایش قیمت ارز نقشی داشته باشد البته در جلسه مشترک کمیسیون اقتصادی با رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد برگزار شد این مسئله رد شد.
کبیری تاکید کرد:یکی از مشکلات عدیده در نوسانات ارزی نقش دلال ها است که دولت باید با نظارت دقیق در بازار ارز و کار صرافی‌ها این موضوع را کنترل کند.
وی با اشاره به قول دولت مبنی بر دلار 3800 تومانی در روزهای آینده گفت:اگر نگاه ما نرخ دولتی باشد مطلوب نیست ولی با توجه به نرخ الان در بازار آزاد به صورت موقتی خوب است.
رئیس کل بانک مرکزی در روزهای گذشته گفته بود: 3600 تومان می‌تواند نرخ واقعی ارز باشد اگرچه نمی‌توان قیمت دقیق ارز را به قطعیت اعلام کرد اما نرخ اعلام شده با توجه به شرایط کنونی کشور درست است.

۱۳۹۵/۱۰/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...